Fără să mai realizeze un nou studiu de fezabilitate

Ministerul Transporturilor susţine că începe proiectarea autostrăzii Iași-Tg. Mureș în decembrie

joi, 24 august 2017, 01:50
2 MIN
 Ministerul Transporturilor susţine că începe proiectarea autostrăzii Iași-Tg. Mureș în decembrie

Ministerul Transporturilor (MT) pare hotărât în a lansa o licitaţie pentru realizarea proiectului tehnic afe­rent autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş în baza unor studii vechi de peste cinci ani. Această informaţie a fost prezentată de „Ziarul de Iaşi“ zilele trecute, în baza unei comunicări făcute de Asociaţia „Pro Infrastructură“. 

În lipsa unei reacţii de la MT, în ciuda apelurilor telefonice repetate, o nouă confirmare a venit din partea deputa­tului PMP, Petru Movilă. Parlamen­tarul a susţinut ieri că a vorbit cu oficiali din MT care i-au precizat că, în luna decembrie 2017, va fi lansată licitaţia de proiectare. „Studiul de fezabilitate va fi revizuit cu specialişti proprii ai Companiei Naţionale a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). O modificare importantă constă în includerea porţiunii Ungheni – Iaşi în proiect, care nu a fost analizat anterior în studiile din 2011“, a spus Movilă. El a precizat că, recent, CNAIR a solicitat consiliilor judeţene din Mureş, Harghita, Neamţ şi Iaşi să emită certificate de urbanism pentru investiţie. Deocamdată, doar Neamţul s-a conformat. Solicitarea CNAIR vine în contextul în care, la nivelul Guver­nului, nu au fost aprobaţi indicatori tehnico-economici ai investiţiei, dar proiectul figurează în Master Planul General de Transport (MPGT). „Sper ca aceste solicitări să fie corecte şi consistente şi să fie primul pas în realizarea proiectului «Autostrăzii Unirii»“, a mai spus Movilă. 

Despre autostrada Iaşi – Târgu Mureş se vorbeşte în plan public de aproape 15 ani, dar abia în ultimii cinci ani tinde să devină o temă naţională. Studiile de fezabilitate realizate în perioada 2008 – 2011 nu au fost confirmate de către Guvern în 2012, când trebuiau aprobaţi indicatorii tehnico-economici. Principala problemă invocată atunci de guvernul USL (PSD – PNL) a constat în cuantumul investiţiei – 9 miliarde euro. Din 2012 încoace, clasa politică a vorbit insistent de revizuirea studiilor, dar fără a fi făcut vreun pas concret în această direcţie. Între timp, au fost introduse standarde de cost care au redus valoarea lucrărilor la o sumă cuprinsă între 4 şi 6 miliarde euro. Până recent, MT şi CNAIR au susţinut că în acest an vor fi lansate licitaţiile pentru revizuirea studiilor de fezabilitate. Dar planul real al autorităţilor centrale a fost devoalat zilele trecute de Asociaţia „Pro Infrastructură“, respectiv lansarea licitaţiei de proiectare în baza unor studii vechi de peste cinci ani. Organizaţia a subliniat că intenţia autorităţilor creează „toate premisele unui dezastru, unui blocaj total al uneia dintre cele mai importante autostrăzi româneşti, lăsând izolată mulţi ani de acum încolo Moldova de vestul Europei, condamnând-o definitiv la subdezvoltare“. 

Comentarii