Silviu Purcarete: D’ale Carnavalului. Ecuatia Caragiale

luni, 11 aprilie 2011, 16:26
6 MIN
 Silviu Purcarete: D’ale Carnavalului. Ecuatia Caragiale

Practic, textul este cel care, analizat, disecat, interpretat si reinterpretat, a dictat nu doar jocul actorilor, dar si cele mai mici detalii, ale decorului sau sonore. Silviu Purcarete considera textul lui Caragiale o enigma matematica, demna de o deosebita precizie a punerii in scena.

Ingeniozitatea montarii este potentata de jocul de lumini creat de regizor impreuna cu scenograful Dragos Buhagiar, realizatorul costumelor si decorului, precum si de muzica originala compusa de Vasile Sirli si interpretata live de noua actori.

O masina de gunoi, un CD player, un ciine

D’ale Carnavalului poate fi considerat cel mai important eveniment cultural care a avut loc pina acum in Sibiu in acest an, avanpremiera si premiera bucurindu-se si de un mare succes la public.

Spectacolul ii reuneste pe scena pe Ofelia Popii (Mita Baston), Nicu Mihoc (Nae Girimea), Constantin Chiriac (Iancu Pampon), Adrian Matioc (Mache Razachescu, "Cracanel"), Marius Turdeanu (Iordache, calfa la Girimea), Liviu Pancu (Catindatul), iar electrizantei Mita i s-au opus trei Didine, interpretate de Cristina Ragos, Raluca Iani si Serenela Muresan. Actorii evolueaza pe scena acoperita integral de pietris si dominata de la bun inceput de un camion de gunoi, caruta cu paiate din vremurile noastre. Plus un CD player cu nabadai, plus un ciine, fum si ceapa verde, plus numeroase alte surprize, intotdeauna justificate de replici.

Cu tot succesul, directorul teatrului sibian, Constantin Chiriac, precum si regizorul Silviu Purcarete au uimit a doua zi dupa avanpremiera spunindu-le criticilor si jurnalistilor ca spectacolul nu este deocamdata definitivat. "Nu este o premiera, va fi o perioada de lucru, e un spectacol care mai are mult pina se va definitiva. Am iesit la public fiindca fiecare dintre acesti colaboratori are un calendar foarte incarcat. S-a convenit ca vor fi cinci-sase spectacole de lucru. Aseara, chiar cu vreo douazeci de minute inainte de a intra publicul, domnul Purcarete inca schimba unele lucruri", a spus Constantin Chiriac.

"O enigma matematica"

Regizorul Silviu Purcarete a explicat, aducind firescul in casa uimirii: "Un spectacol nu e niciodata definitivat. Sigur ca el este rezultatul unei munci intr-o anumita conditie. E rezultatul aventurii noastre comune, cu aceasta trupa. Fiind vorba de o comedie, si inca de o comedie esentiala, si pentru literatura noastra, si pentru ideea de teatru, fiind o enigma dramaturgica, o enigma matematica atit de precisa si atit de savanta, cred ca ea merita mai multa atentie, mai multa precizie. Or, timpul de repetitii nu ne-a permis. Spectacolul e in faza unei schite, sper ca intr-un timp relativ scurt sa il punem intr-o forma mai riguroasa. Dar nu se pune problema ca vom schimba spectacolul. Nu vom avea saizeci de Didine sau doisprezece Nae!".

Totodata, Silviu Purcarete a explicat si cum a ales sa monteze D’ale Carnavalului: "N-am cautat mult. Voiam ceva comic, asa si fusese comanda. M-am tot intrebat ce. Mi-am adus aminte ca stiam o comedie foarte buna. De ce sa n-o facem? Eu n-am prea facut Caragiale, intr-o cariera destul de lunga. Un singur spectacol am mai facut".

Textul, litera de lege

Directorul teatrului, interpretul lui Iancu Pampon, a marturisit ca in cele doua luni in care au lucrat pe acest text au constatat cu totii ca nu se poate schimba nimic. "In conditiile in care nu avem texte foarte bune in dramaturgia romana, cind avem o astfel de scriitura e important sa revenim asupra sa, cu o cercetare profunda", a explicat Constantin Chiriac. De-a lungul lunilor de lucru s-au purtat discutii infocate, s-a discutat de exemplu despre influentele muzicale produse de cind exista acest text, ce inseamna mahalaua, felul in care se pronunta fiecare cuvint. Iar daca Mita Baston spune "vermult", atunci "vermult" spune si Ofelia Popii. Iar daca Nae zice despre ea: "Electrica ploiesteanca", intr-o replica ce ar fi avut mai mult sens in momentul scrierii piesei, atunci se explica de ce Purcarete alege ca Mita Baston sa atraga tunete si fulgere si sa scoata scintei. Totul, absolut totul, au explicat realizatorii spectacolului, a pornit de la text.

Trei Didine la o Mita

Si definitivarea distributiei a durat mai mult ca de obicei, cam o luna. "Ca sa fac Pampon, am trecut intii prin Cracanel si apoi prin Nae", a marturisit Constantin Chiriac.

Silviu Purcarete a explicat de ce a optat pentru ca rolul Didina sa fie interpretat de trei actrite, simultan: "In procesul evocat de Constantin Chiriac, a aparut aceasta oportunitate, care mi s-a parut potrivita si am zis sa incercam sa o exploatam. Asa cum este scrisa piesa, personajul Didinei are mult mai putine puncte de sprijin si apare un dezechilibru. Cu distributia, pina sa ajungem la formula asta am facut tot felul de miscari, ca sa gasim un echilibru, si de energie, si de talent. Aveam trei actrite pentru rolul Didinei si nu stiam care dintre ele poate sa mearga mai departe. Fiecare avea o anumita calitate. S-a constatat ca toate trei reuseau sa intruneasca un personaj care sa faca o oarecare balanta cu personajul Mitei. L-ati vazut si pe domnul Chiriac cum arata ca Pampon; nu s-ar fi multumit cu o singura Didina!".

Sunet si spatiu

Vasile Sirli si Dragos Buhagiar au dat si ei ce au avut mai bun pentru D’ale Carnavalului.

Pe linga muzica scrisa anume pentru spectacol, care decupeaza si incadreaza foarte reusit scenele, Vasile Sirli, director muzical la Euro Disneyland Paris, bun colaborator cu Silviu Purcarete, este responsabil pentru tot ce inseamna sunet: a propus zeci de variante pentru sunetul de pornire a masinii de gunoi, pentru tunete. Iar munca sa cu actorii care alcatuiesc ansamblul muzical a inceput inca din ianuarie. "Ideea era ca acea muzica sa devina obsedanta, sa transmita in public acel delir, acea nebunie de petrecere, dar sa nu fie plictisitoare." A scris o muzica in care alterneaza momente perfect armonice si momente disonante. "Actorii s-au intrecut pe sine, si-au folosit la maximum capacitatile; sint inca niste mugurei, vor avansa si mai mult", a spus Vasile Sirli.

Iar Dragos Buhagiar a declarat ca acest spectacol a fost pentru el un adevarat master, care i-a schimbat felul de a gindi teatrul: "De obicei lucrez un pic altfel, vin cu parerile mele despre spectacol; in acest caz semnez scenografia, dar in absolut aceeasi masura este si scenografia lui Silviu. Este clar ca regizorul si-a pus amprenta si in zona asta, plastica. Lucrul la spectacolul asta a fost deosebit: odata ca n-a fost o lupta, apoi ca spatiul a rezultat dintr-o necesitate a textului".

Urmatoarea reprezentatie are loc pe 29 aprilie, iar apoi D’ale Carnavalului se va juca in cadrul Festivalului International de Teatru de la Sibiu (27 mai – 5 iunie).

––-

Spectacole regizate de Silviu Purcarete la Teatrul National "Radu Stanca" Sibiu:

» Pilafuri si parfum de magar – 2001

» Cumnata lui Pantagruel – 2003

» Asteptindu-l pe Godot – 2005

» Faust – 2007

» Lulu – 2008

» Metamorfoze – 2009

» D’ale Carnavalului – 2011

––-

Primele vesti despre FITS

Festivalul International de Teatru de la Sibiu, ajuns la a XVIII-a editie, va avea loc anul acesta intre 27 mai si 5 iunie, cu tema "Comunitati". Festivalul, cu peste trei sute de evenimente si participanti din 70 de tari, va fi deschis prin doua reprezentatii de exceptie: Idiotul dupa Feodor Dostoievski, al companiei Meno Fortas Nekrosius Theatre Company, si Transition, al companiei Aktion Theater Pan.Optikum.

Eimuntas Nekrosius este considerat cel mai important regizor lituanian al tuturor timpurilor, Idiotul fiind cea mai noua productie a sa. Spectacolul are o durata de cinci ore, pretul unui bilet este de 30 lei.

Pan Optikum, companie specializata in productii de teatru si muzica in aer liber, va deschide festivalul cu un spectacol de lumina, acrobatii, instalatii si muzica, bazat pe un text al scriitorului libanez Wajdi Mouawad. Transition va fi prezentat incepind cu ora 23 in Piata Mare.

Programul complet va fi anuntat in curind, odata cu lansarea noului site al festivalului.

 

CITESTE SI: Datul in spectacol: Si ma cere mama, cere… (Oltita Cintec)

Comentarii