Anul școlar, rupt în cinci de la toamnă, cu vacanțe mai multe. Ce presupune noua reformă

joi, 31 martie 2022, 01:59
4 MIN
 Anul școlar, rupt în cinci de la toamnă, cu vacanțe mai multe. Ce presupune noua reformă

Structura anului şcolar va fi schimbată radical – în loc de semestre vor exista 5 module de învăţare, care vor alterna cu cinci vacanţe, a anunţa ieri ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu. Tezele ar urma să dispară şi să existe două evaluări standardizate, la începutul şi la finalul anului şcolar, însă în acest sens nu a fost luată o decizie finală, urmând să fie modificat Regulamentul cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP).

Ministrul Sorin Cîmpeanu a prezentat, miercuri, după şedinţa de Guvern, structura noului an şcolar 2022-2023, care va înlocui semestrele cu cinci module de învăţare, alternate cu perioade de repaus. Noul an şcolar va începe în prima luni din septembrie şi se va încheia în 16 iunie. O noutate este şi că se introduce, pe lângă Şcoala Altfel, şi Şcoala Verde. De asemenea, Ministerul Educaţiei ia în calcul să modifice şi regulamentul de funcţionare din învăţământul preuniversitar, astfel că vor dispărea tezele semestriale, care vor fi înlocuite cu evaluări, la începutul şi sfârşitul anului şcolar.

Ministrul Cîmpeanu a anunţat că s-a reuşit să se ajungă la un consens privind structura anului şcolar, confirmat nu numai de către experţii în educaţie dar şi orice expert în pedagogie. „Este vorba despre nevoia de a alterna module de învăţare, de 6,7,8 săptămâni, cu module de repaus. În acest fel, putem să ne adaptăm pe specificul anului şcolar din România. Mai ales, propunerea agreată este ca şcoala să înceapă pe 5 septembrie, cu un prim modul de învăţare. După o perioadă de câteva săptămâni, în data de 24 octombrie, elevii ar urma să intre în vacanţă, la finele lunii octombrie, astfel că 24-30 octombrie să fie prima vacanţă, acordată tuturor elevilor, şi preşcolarilor“, a spus Cîmpeanu.

Ministrul a explicat că, după această vacanţă, urmează modulul 2 de învăţare, care se va derula până în preajma sărbătorilor de iarnă, după care va fi cea de-a doua vacanţă, 23 decembrie – 8 ianuarie. După al doilea modul, urmează modulul 3, care ar începe pe 9 ianuarie. În premieră, acest modul se va derula până în luna februarie, când va fi a treia vacanţă, care va putea fi acordată în a doua, a treia sau a patra săptămână a lunii februarie, la decizia fiecărui Inspectorat Judeţean, prin consultare cu cei implicaţi. „Este vorba de o vacanţă de o săptămână, mobilă, în luna februarie“, a spus Cîmpeanu. Cel de-al 4-lea modul se va derula până în preajma sărbătorilor pascale, atât cele catolice cât şi cele ortodoxe, în perioada 8 – 23 aprilie. După această vacanţă, urmează modulul 5, şi ultimul care se derulează până în data de 16 iunie. Cea de-a cincea vacanţă este cea de vară, care va începe în data de 17 iunie şi va dura până în prima luni a lui septembrie, când începe anul şcolar 2023-2024.

Mediile încheiate la final de an şcolar

„Avem o altă noutate, pe lângă Şcoala Altfel, avem şi Şcoala Verde. Această săptămână va putea fi introdusă în structura anului şcolar 2022-2023, în modulele 4 şi 5 de învăţare, când şcolile vor avea libertatea să îşi aleagă, în funcţie şi de condiţiile climatice“, a mai spus ministrul, precizând că vor introduce în şcoli prezentări făcute de personalul abilitat să prezinte aceste elemente de mediu, într-o manieră atractivă.

Sorin Cîmpeanu a arătat că mai au în plan să introducă şi educaţia financiară, după ce Parlamentul a adoptat o lege în acest sens. „Având în vedere relevanţa tezelor semestriale, având în vedere această structură a anului şcolar cu cele cinci module de învăţare, alternate cu perioade de repaus, intenţionăm să revizuim regulamentul de funcţionare din învăţământul preuniversitar, în sensul renunţării la aceste teze semestriale“, a spus Cîmpeanu, precizând că profesorii ştiu foarte bine când să îşi planifice aceste evaluări pe parcursul anului.

Sorin Cîmpeanu a mai spus că vor fi medii încheiate la finalul anului şcolar, pentru că cele încheiate până acum la final de semestru nu au avut relevanţă şi nu au fost folosite. „Se va da libertatea profesorilor să îşi organizeze evaluările, pe parcurs, în funcţie de calendar, de ritmul de predare a materiei“.

Comentarii