Camera de Comerţ Iaşi – Încă o bătaie de joc: Proiectul Autostrăzii A8, Sectorul Moţca-Leţcani-Ungheni

marți, 20 februarie 2024, 15:44
5 MIN
 Camera de Comerţ Iaşi – Încă o bătaie de joc: Proiectul Autostrăzii A8, Sectorul Moţca-Leţcani-Ungheni

Camera de Comerţ şi Industrie a Judeţului reacţionează ferm la ultimele informaţii apărute în spaţiul public în legătură cu proiectului autostrăzii A8, drum de mare viteză ce ar urma să unească Moldova de Transilvania. Mai jos redăm integral comunicatul de presă remis presei pe această temă.

 

“În spaţiul public şi civic este exprimată din ce în ce mai mult revolta cetăţenilor din judeţul Iaşi faţă de întârzierile tot mai mari în derularea celei mai importante investiţii din judeţ: Autostrada Unirii A8, Sectorul Moţca-Leţcani-Ungheni.

Pentru dezvoltarea viitoare a Regiunii Nord-Est – al cărei comerţ exterior se desfăşoară în proporţie de 70-80% spre Vest, cu Europa occidentală – nici nu mai contează cum şi cui i se mai pasează responsabilitatea şi dacă aceste întârzieri sunt premeditate, sunt din lipsă de interes, sunt din rea voinţă, sunt din exces birocratic sau sunt din incompetenţă profesională.

Cert este că viitorul Regiunii Nord-Est este afectat pe foarte mulţi ani de acum înainte, că este încălcat dreptul la condiţii de competitivitate egală de dezvoltare comparativ cu celelalte Euroregiuni, că practic locuitorii acestei părţi din România vor fi în continuare condamnaţi la a rămâne departe de condiţiile de calitate a vieţii economico-sociale asigurate celorlalţi români sau europeni.

Colegiul de Conducere al Camerei de Comerţ şi Industrie Iaşi atrage însă atenţia şi asupra lipsei de strategie şi de viziune în proiectarea Autostrăzii A8.

Concret, pe lângă întârzierea uriaşă a acestei investiţii care este cauzată de tergiversarea de neimaginat a studiilor de specialitate, se poate constata că aceste studii sunt lipsite de o viziune dedicată cu adevărat binelui public, bazându-se pe o superficială documentare a situaţiilor, conexiunilor şi particularităţilor de pe traseul propus, a fluxurilor de circulaţie urbană, metropolitană, regională, a realităţilor din activitatea economico-socială şi a tendinţelor de dezvoltare investiţională a Iaşului!

Reiterăm exemplul de viziune al drumului expres ce deserveşte centura municipiului Cluj-Napoca, respectiv pe 42 km de centură există 20 (douăzeci) de noduri rutiere, 34 km de drumuri de legătură şi chiar 2 km de tunele!  În actuala propunere a proiectanţilor pentru A8, similar exemplului de mai sus, tronsonul de 31 km Leţcani-Ungheni are funcţia de şosea de centură pentru municipiul Iaşi.

Pe aceşti 31 km de centură sunt prevăzute 3 (trei!!!) noduri de acces! Unul la bariera Leţcani, unul la intersecţia cu DJ 282 (Rediu Horleşti) şi unul la intersecţia cu DN 24 (mai aproape de Sculeni decât de Iaşi). De ce la Cluj-Napoca se poate, dar la Iaşi nu?

În pofida tuturor solicitărilor autorităţilor, ale politicienilor, ale organizaţiilor civice, ale comunităţii de afaceri, în pofida tuturor promisiunilor proiectanţilor de a adapta acest proiect la realităţile Zonei Metropolitane Iaşi, nimic nu se întâmplă, nimic nu se modifică, „câinii latră, caravana trece”! Motivaţia că orice fel de modificări ar temporiza şi mai mult graficul de implementare este ridicolă, iar ieşenii sunt suficient de inteligenţi ca să înţeleagă faptul că ni se bagă pe gât un proiect bazat pe filosofia păguboasă a lui „lasă ca merge şi aşa, să fiţi mulţumiţi şi cu atât”!

Nu există proiectare pentru legătura facilă, rapidă şi accesibilă cu Aeroportul Iaşi, cu Valea Lupului, cu cartierul Copou, cu Spitalul Regional. Nu există nod de legătură nici la intersecţia cu DN 24C, drum strategic care asigură circulaţia continuă pe malul Prutului, de la intrarea acestuia în ţară la Rădăuţi Prut până la Galaţi şi care deserveşte zona de Nord a judeţului Iaşi – Vlădeni, Şipote, Bivolari, Trifeşti, Probota – şi zona de Sud-Est a judeţului Botoşani – Ştefăneşti, Truşeşti, Călăraşi, Răuseni – adică accesul unui important bazin agroalimentar al României în care trăiesc peste 80.000 de cetăţeni! Cum de altfel nu există un nod pentru istorica şi importanta comună Ruginoasa!

În condiţiile actualului stadiu al proiectului, vom avea prăpăd la accesul prin nodul Leţcani, centura va fi utilă cel mult până la nodul Rediu Horleşti, în rest vom avea o autostradă de centură muzeu, iar adevărata centură va rămâne tot şoseaua Rosetti.

Rămâne astfel în sarcina ieşenilor şi a autorităţilor locale să găsească soluţii tehnice şi financiare pentru viitoare drumuri şi noduri de legătură care să deservească Aeroportul, Spitalul Regional şi municipiul Iaşi, care să faciliteze circulaţia şi accesul spre A8 şi să eficientizeze această investiţie!

Dar aceasta va însemna încă alţi zeci de ani de eforturi imense, pierderi economice incalculabile, stres şi timp pierdut din viaţa ieşenilor.

Prin urmare, comunitatea de afaceri, Camera de Comert şi Industrie Iaşi, solicită imperativ şi cu toată fermitatea proiectanţilor dar şi autorităţilor competente să îşi asume răspunderea unui proiect cu adevărat bine făcut, să îşi respecte fără compromisuri statutul profesional, dar mai ales să îi respecte pe ieşeni prin adoptarea urgentă, în ceasul al 12-lea, a unor soluţii care să facă cu adevărat utilă şi eficientă Autostrada A8, aşteptată de mai bine de un sfert de secol! Aceasta înseamnă un proiect profesionist care să permită circulaţia fluidizată şi optimizată, în condiţii decente, a celor 300.000 de cetăţeni ai Iaşului, a celor aproape un milion de locuitori ai judeţului Iaşi, a celor 2,5 milioane pasageri ai Aeroportului Iaşi precum şi a sutelor de operatori de transport din zona de acoperire a Autostrăzii A8!”, semnează Colegiul de Conducere al Camerei de Comerţ şi Industrie Iaşi.

Comentarii