Cine îi hrăneşte pe ieşeni? Fast-food-ul, la putere. Un turc şi doi libanezi, în capul listei

miercuri, 28 iunie 2023, 01:55
10 MIN
 Cine îi hrăneşte pe ieşeni? Fast-food-ul, la putere. Un turc şi doi libanezi, în capul listei

Fie că ies în oraş sau îşi comandă mâncare acasă, ieşenii par să aibă o preferinţă pentru fast-food. O demonstrează rulajul restaurantelor cu cele mai mari cifre de afaceri în 2022: mâncăm fast food sau comandăm „de la Palas”. 

După cifrele de vânzări realizate anul trecut, nouă din primele zece restaurante cu cele mai mari cifre de afaceri din Iaşi şi-au crescut afacerile, iar şase au înregistrat şi creşteri ale profitului, după un an în care creşterea de preţ la mărfurile alimentare a fost de peste 22%. Un turc şi doi libanezi sunt în topul oamenilor de afaceri care ne oferă mâncarea cea mai vândută la Iaşi.

1. Mado Corporation SRL

Cele mai mari vânzări în rândul restaurantelor din judeţul Iaşi le-a înregistrat anul trecut firma Mado Corporation SRL. “Povestea Mado începe la Iaşi în 2000, odată cu deschiderea primului restaurant Mado”, scriu pe pagina web a afacerii, proprietarii Mado Corporation SRL, Ibrahim Gunbeyi (49 ani), cetăţean turc, domiciliat în Iaşi – care deţine 95% din acţiuni, şi Cristina Vătavu (42 ani), cu 5% din acţiuni. “Construieşte-ţi o afacere profitabilă cu Franciza Mado”, mai invită Mado Corporation SRL pe pagina sa de web, unde anunţă că reţeaua Mado numără 12 restaurante la nivel naţional.

Cu 198 de angajaţi, Mado Corporation SRL a realizat o cifră de afaceri de peste 48 de milioane de lei (cu 36% mai mult decât în 2021) şi un profit de 3,5 milioane de lei (în creştere cu 822% faţă de anul anterior). Ce e remarcabil la această firmă este că, în cei 14 ani de existenţă, doar pandemia – în 2020 – a dat câţiva paşi înapoi vânzările. Numărul 1 în topul restaurantelor din Iaşi vinde, între altele, şniţel sau caşcaval pane, burger de pui, shaorma la lipie sau la farfurie, falafel, kebab, baclava, şaorma cu preţuri între 29 – 35 lei la shaorma sau cartofi prăjiţi cu 10 lei porţia de 130 grame.

De la 37 de milioane cifră de afaceri, Mado Corporation SRL înregistra o diminuare cu 46% în anul în care firmele din HoReCa au fost obligate lungi perioade de timp să oprească afacerile. Revenirea de anul următor, când cifra de afaceri a fost de 35,5 milioane de lei, a dus însă businessul la aproape aceeaşi cifră de afaceri ca în 2019. Creşterea a continuat şi în 2022, când compania a ajuns la o cifră de afaceri record de la înfiinţare. La un nivel record a ajuns şi profitul. Ba, mai mult, anul trecut compania şi-a crescut numărul de angajaţi, de la 174 la 198, şi a scăzut cu 1,26 milioane de lei datoriile pe care le înregistra în 2021.

2. Vivo Street Food

Pe locul doi, Vivo Street Food demonstrează că mâncarea rapidă, cu multe calorii, care probabil ar speria orice nutriţionist, rămâne preferata ieşenilor. Ca şi Mado Corporation, Vivo Street Food a înregistrat doar în pandemie un regres în ce priveşte cifra de afaceri. A scăzut atunci cu 12% faţă de anul 2019. Vivo înregistra în anul lockdown-ului prelungit vânzări de 19,6 milioane de lei şi profit de aproape 1,2 milioane lei, cu 117 angajaţi. În următorii doi ani, afacerea şi-a revenit, astfel încât anul trecut cifra de afaceri era de 33,8 milioane de lei, profitul de aproape trei milioane de lei, iar numărul angajaţilor a ajuns la 139.

Vico Street Food este deţinută de patru asociaţi: Eugen şi Bogdan Panache, Ioana Mihaela Zăhărescu şi Ştefan Camil Georgescu. Potrivit Forbes, care le-a dedicat în 2019 un articol, “Bogdan şi Mircea Panache au fost „pionierii” restaurantelor specializate în prepararea burgerilor, pe o piaţă unde consumatorii nu erau încă obişnuiţi cu acest tip de produs”, iar „business-ul fondat la Iaşi s-a dezvoltat într-un ritm galopant încă de la înfiinţare”.

4. Fenice: Fadis Time Holding SRL

Locul al patrulea în top este ocupat de Fadis Time Holding SRL, firmă ce deţine afacerile Fenice Palas din Iaşi şi din Timişoara. Una dintre puţinele companii din HoReCa ce nu au înregistrat scăderi ale cifrei de afaceri în anul cu multe luni de lockdown, Fadis Time Holding a crescut în 2022 pe toate planurile. Cifra de afaceri a ajuns de la 22 de milioane în 2021, la 31,7 milioane lei; profitul a crescut cu 48%, ajungând la 10,5 milioane, iar datoriile au scăzut cu 7%.

Într-un top al restaurantelor din Iaşi după cifra de afaceri dominat de businessuri care oferă fast food, Fenice e un restaurant în adevăratul sens al cuvântului. Nu e printre cele mai ieftine, dar acţionarii de origine libiană Fadi Ramadan (53 ani) şi Radwan Al Sibai (39 ani) oferă un meniu foarte vast, cu preparate libaneze sau mediteraneene şi, în plus, şi-au atras fumătorii de narghilea cu meniul special de arome.

În acest an, Fadis Time Holding SRL şi-a extins obiectul de activitate cu “comerţ cu autoturisme şi autovehicule”.

3-5-6. Mamma Mia, ce încurcătură!

Ocupantele locurilor 3,5 şi 6 au toate de a face cu Mamma Mia.

Duk Food SRL, “bronzul” din topul cifrelor de afaceri ale restaurantelor din Iaşi, este, potrivit paginii de web Mamma Mia, compania care se ocupă cu Catering şi Livrări la Domiciliu, în timp ce Caya Delivery Food SRL (locul 6 în topul cifrei de afaceri) răspunde de restaurantele Mamma Mia Gulliver şi Mamma Mia Casa Modei. Iar Maf Force SRL este firma care din 2009 a înregistrat, sau a încercat să înregistreze, mai multe mărci Mamma Mia. În prezent valabile mai sunt “Mama Mia Pofteşte la bunătăţi!”, care expiră în noiembrie şi „Fantasia din Mamma Mia Pofteşte la bunătăţi!”, care e valabilă până anul viitor.

Duk Food are un singur acţionar, gălăţeanul Marian Arhire (45 ani), domiciliat în Miroslava. Înfiinţată în 2019, firma a ajuns în anul pandemiei, după primul ei an de activitate, la 9,2 milioane de lei cifră de afaceri, o creştere cu 1648% faţă de 2019. În 2022, cu vânzări de peste 32 de milioane de lei, realizate cu ajutorul a 120 de angajaţi, Duk Food şi-a asigurat şi un profit de aproape trei milioane de lei.

Maf Force SRL a fost singura companie din top 10 care a înregistrat în 2022 o scădere (uşoară) a cifrei de afaceri (-3%). Şi această companie este deţinută de un singur proprietar, Florin Marcu. În pandemie, acesta decide reducerea capitalului social al firmei, “de la suma de 4.000.000 lei, cu suma de 1.000.000 lei, la suma de 3.000.000 lei, ca urmare a restituirii către asociatul unic a unei cote-părţi din aporturi, prin micşorarea valorii părţii sociale de la 400 lei la 300 lei”, iar în acest an a decis schimbarea activităţii principale din restaurante în “Fabricarea de mâncăruri preparate” şi închiderea punctului de lucru din Parcul Expoziţiei.

Atât Maf Force, cât şi Caya Delivery Food (Mamma Mia Casa Modei şi Mamma Mia Gulliver) au fost chemate la judecată de FEG (Fundaţia Ecologică Green) Iaşi, într-un dosar legat de Casa Modei. Mai exact, în 2020, FEG cerea Judecătoriei Iaşi să oblige că Maf Force “la desfiinţarea amenajărilor efectuate pe terenul în suprafaţă de 1.584 mp situat în Iaşi Bd. Ştefan cel Mare şi Sfânt nr. 11-12”. În motivarea cererii, FEG arăta că “este proprietara unei părţi din imobilul construcţie Casa Modei şi coproprietara terenului în suprafaţă de 1.584 mp aferent construcţiei. În luna iulie 2020, pârâta a edificat pe acest teren, fără acordul co-proprietarilor, o serie de amenajări constând în mese şi umbrele cu înălţimea de cca 2,5 m, având destinaţia de terasă pentru bar-restaurant, aspect de natură să îi aducă prejudicii. De asemenea, pârâta a ocupat şi foloseşte în mod exclusiv suprafaţa de teren pe care se află construcţia tip terasă/spaţiu restaurant. Prin amenajarea acelei terase pârâta a obturat vizual imobilul Casei Modei, umbrelele amplasate în apropierea clădirii anulează complet vizibilitatea dinspre terasă către firmele comerciale de la acel nivel de înălţime şi accesul, afectând dreptul de proprietate al reclamantei”. După ce a trecut prin Judecătorie şi Tribunal, dosarul în acest caz s-a reîntors la prima instanţă, pentru rejudecare, în urmă cu câteva zile. Caya Delivery este parte în dosar, în calitate de chiriaşă a Maf Force SRL.

7. Corniche Caffe SRL

La Corniche Cafe & Lounge este businessul ce aparţine societăţii comerciale Corniche Caffe SRL, care are doi asociaţi: românul de origine libaneză Fadi Sleiman Ramadan, (care deţine şi Fadis Time Holding SRL) şi Maximilian Creţu au fiecare câte 50% din acţiunile acestei companii. Cu o creştere de 29% faţă de anul anterior a cifrei de afaceri şi cu 104% a profitului, Corniche Caffe s-a situat în 2022 pe locul al şaptelea în topul restaurantelor cu cele mai mari cifre de vânzări. Totuşi, 36 de angajaţi din cei 101 pe care îi avea compania în 2021 şi-au pierdut locul de muncă de la Corniche Caffe.

8. Class Invest SRL

Class Invest a scăzut mai puţin decât alte companii în primul an de pandemie (-20%), şi şi-a revenit mai puţin spectaculos decât altele (+24% în 2021 şi +22% în 2022). Cu o creştere aproape egală cu cea a creşterii preţurilor la alimente în 2022 faţă de 2021. “Am apărut in inima campusului ca o alternativa la uriaşa cantina, in care studentii faceau cu randul „de serviciu”, dar care ţinea si loc de discoteca, in serile lungi de weekend”. In inima Tudorului, Class te aşteaptă cu meniuri speciale, la aceleaşi preturi studenţeşti”, proclamă Class. De fapt, preţurile sunt comparabile şi uneori uşor mai mari cu cele ale altor restaurante din acest top (şaorma este 35 de lei, iar o porţie de cartofi wedges e 12 lei). Dacă în pandemie Class Invest a renunţat la 14 angajaţi, în următorii doi ani a recuperat această scădere aproape în totalitate, ajungând la un efectiv de 88 de oameni.

9. Euro Market Junior SRL

Dintre autorităţile publice, cel mai fidel client al acestei companii este Municipiul Iaşi. Din 15 contracte care apar în SEAP, în zece dintre acestea comenzile au plecat de la Palatul Roznovanu, la Castel. Anul trecut, Primăria a plătit 21.600 lei, în octombrie pentru servicii de catering de la Euro Market Junior „Achiziţie servicii de catering (masă servită) pentru organizarea evenimentului Seara Valorilor, eveniment ce se va desfasura in data de 14 octombrie, in Sala Vasile Pogor a Primariei Municipiului Iasi”. Iar anul acesta a mai făcut două comenzi, de 7.843 lei, respectiv 7210 lei, în ianuarie şi aprilie . De fapt, de-a lungul anilor, 94% dintre comenzile venite de la autorităţile publice sunt reprezentate de cele ale Primăriei Iaşi. Mai exact, dintr-un total de 154.958 lei încasaţi de firmă prin contracte publice, 146.284 erau de la Primăria Iaşi.

Valoarea acestor contracte nu reprezintă mai nimic pe lângă cifra totală de afaceri de 17,8 milioane de lei acumulată în 2022 de Euro Market Junior. Arată, mai degrabă, o preferinţă a angajaţilor Primăriei Iaşi pentru un anumit furnizor. Euro Market Junior are patru acţionari, Carmen şi Constantin Rădeanu şi Maria şi Robert Rădeanu-Holicov.

După o scădere puternică în primul an de pandemie (cu 67%), când a înregistrat şi pierderi de peste 1,2 milioane de lei, firma a crescut în anul următor cu 116% şi în 2022 cu încă 50%, ajungând la cea mai mare cifră de afaceri înregistrată din 2008. Spre deosebire de alte firme din domeniu însă, în ultimii cinci ani şi-a tot redus personalul, ajungând de la 125 de angajaţi în 2017, la 79 în 2022.

10. Corsini Ristorante SRL

Deţinătorul mărcii La Ciambella, Corsini Ristorante vinde langoşi şi gogoşi la Palas. Unicul asociat al companiei care ocupă ultimul loc în top 10 al restaurantelor cu cele mai mari cifre de afaceri din judeţul Iaşi în 2022, este Andrei Zăncianu. Corsini Ristorante a crescut cu 54% anul trecut, ajungând la o cifră de afaceri de 17,3 milioane de lei. Creşterea a venit însă după trei ani de scăderi. Cel mai bun an al companiei a fost 2018, când cifra de afaceri era de aproape 38 de milioane de lei. Ocupanta locului 10 în acest clasament a angajat încă opt persoane faţă de anul 2021, ajungând la un efectiv de 45 de angajaţi. Profitul însă a scăzut cu aproape 50% faţă de anul anterior.

Bonus: Locurile 11 şi 12 – Oscar şi Select

Cu şaorma, burgeri şi cartofi prăjiţi, restaurantele de top din Iaşi par să fi trecut peste crizele provocate de pandemie şi de războiul din Ucraina, care a dus la scumpirea alimentelor. Restaurantele “clasice”, Oscar sau Select, care apar adesea pe poziţii mai înalte în topuri precum cel de pe Trip Advisor, sunt în topul cifrei de afaceri abia pe locurile 11 şi 12.

Comentarii