De ce tremură uneori pedala de frână? Titi Aur: Greşeala majoră făcută de mulţi şoferi

vineri, 05 ianuarie 2024, 12:30
3 MIN
 De ce tremură uneori pedala de frână? Titi Aur: Greşeala majoră făcută de mulţi şoferi

Titi Aur a explicat, în cadrul emisiunii De Ce Conducem, la DC News (vezi aici VIDEO), cum funcţionează sistemul de frânare la maşinile care nu au ABS.

„Frânarea de urgenţă se poate face şi la maşina fără sistem ABS prin apăsarea maximă a frânei, dar fără să existe o blocare a roţilor. Trebuie dozată apăsarea astfel încât să nu existe o blocare a roţilor. De exemplu, când eşti pe asfalt şi roţile se blochează auzi un scârţâit, dar dacă eşti pe o zonă umedă, pe gheaţă sau zăpadă, când începi să frânezi, simţi că frânezi, dar la un moment dat parcă nu mai frânează maşina şi simţi că accelerezi. Asta se întâmplă pentru că una sau mai multe roţi au început să se blocheze. O roată blocată are aderenţă mai mică decât o roată care se învârte. Astfel, când apeşi pedala de frână şi simţi că maşina se duce în faţă, cu cât apeşi mai tare, cu atât maşina pare că accelerează, când ea, de fapt, decelerează“, a spus Titi Aur.

Specialistul în conducere defensivă a spus şi care este modul de funcţionare al sistemului ABS şi cum şoferii care au condus mulţi ani pe maşini fără ABS sunt debusolaţi atunci când conduc o maşină cu ABS şi consideră că acesta nu e optim.

„Sistemul ABS înseamnă că atunci când apeşi pe pedala de frână, calculatorul primeşte nişte informaţii de la fiecare roată şi când una sau mai multe roţi sunt la limita blocării sau încetinesc foarte mult turaţia, calculatorul eliberează printr-un sistem hidraulic frâna pe zona respectivă. Şoferul simte în pedală cum dă pedala înapoi.

De ce tremură pedala? Maşina ar putea fi construită să nu tremure pedala, dar sistemul e gândit să-i transmită şoferului informaţia că una sau mai multe roţi sunt la limita ruperii de aderenţă. Atunci, şoferii care nu au condus maşini cu ABS sunt tentaţi când simt acele vibraţii să ridice puţin piciorul, ceea ce e fatal pentru maşina cu sistem ABS. În momentul acela, calculatorul nu mai ştie ce are de făcut, tu eliberezi puţin, el consideră că nu mai ai nevoie de frână, îţi eliberează frâna, tu eliberezi pedala, iar aceasta se ridică tot mai sus. Şoferul începe să spună că sistemul ABS nu e bun şi maşina lui cu sistem ABS frânează mai rău decât maşina veche fără sistem ABS. Şoferul neştiutor dozează câte puţin, pedala vine tot mai sus, iar maşina nu frânează.

La sistemul ABS trebuie apăsat maxim pedala de frână şi indiferent ce se aude, tu trebuie să ţii piciorul acolo, iar sistemul ştie ce are de făcut“, a explicat Titi Aur.

Articolul integral, AICI

Comentarii