DEZASTRU! Sunt școli din județul Iași în care un singur elev a luat peste 5 la Evaluare

luni, 06 iulie 2020, 02:00
3 MIN
 DEZASTRU! Sunt școli din județul Iași în care un singur elev a luat peste 5 la Evaluare

La şcoala din Alexeni, un singur elev a avut peste media 5, la Chişcăreni, din 19 elevi, 9 au obţinut sub 5, iar 7 au absentat, la Hălceni doar un elev a reuşit o medie de 5,65.

Situaţia elevilor din şcolile aflate în mediul rural rămâne neschimbată de ani de zile, iar cu excepţia câtorva elevi care reuşeşc totuşi să obţină rezultate bune la evaluările naţionale, cei mai mulţi nu reuşesc nici măcar să obţină media 5 la Matematică şi Limba română, adică nu au nici cele mai elementare cunoştinţe după ce au urmat opt ani de şcoală. Astfel, dacă, în ediţiile trecute, „Ziarul de Iaşi“ prezenta la nivel de statistici situaţia şcolilor ieşene, dacă privim situaţia pe fiecare şcoală în parte din mediul rural, putem vedea că, în majoritatea cazurilor, mai puţin de jumătate dintre elevi au promovat cu o medie peste 5, iar alte şcoli sunt „campioane“ în ceea ce priveşte numărul de absenţi.

Cele mai multe şcoli din mediul rural nu au reuşit să „producă“, cu mici excepţii, elevi care să obţină peste 5 la Evaluarea Naţională. Dacă în ediţiile trecute arătam că din aproximativ 1.300 de elevi din judeţ care au obţinut sub 5 sunt din mediul rural, iar 90% dintre cei aproximativ 900 care au absentat sunt din mediul rural, în ediţia de astăzi prezentăm o serie de şcoli din mediul rural unde elevii fie nu s-au prezentat masiv la Evaluarea Naţională, fie nu au reuşit în număr mare, cel puţin jumătate din elevii din aceste şcoli, să obţină cel puţin media 5.

Un exemplu este şcoala din Alexeni, unde din 6 elevi, 5 au sub media 5, iar un elev a reuşit o medie de 5,40, la Budăi au fost 7 medii sub 5 din cei 10 elevi, la Chişcăreni, din 19 elevi, 9 au obţinut sub 5, iar 7 au absentat. La Şcoala Hălceni au fost 5 medii sub 5 şi trei absenţi, doar un elev reuşind o medie peste 5, adică 5,65. O situaţie similară regăsim la Humosu, cu 8 medii sub 5 şi 3 absenţi, doar un elev scriind la 5,05. Şcoala Rediu din comuna Rediu are doar doi elevi cu medii peste 5, una de 5,72 şi un 5,00 dintre cei 12 elevi. 8 au scris de mai puţin de 5, iar doi nu s-au prezentat. La Slobozia 12 elevi din 20 nu au fost prezenţi, iar trei au luat sub 5, la Strunga, din 5 elevi, doi au fost absenţi, doi au luat sub 5, iar un elev a obţinut 5,65. La Zbereni, din 7 elevi, doar 2 au luat peste 5, fiind o medie de 5,07 şi una de 6,62, iar acestea sunt printre cele mai grave situaţii.

Numărul şcolilor în care cel puţin jumătate au absentat sau au luat sub 5 este mult mai mare. La Rediu Rugionasa, din 18 elevi, 10 au luat sub 5, în localitatea Roşu, din 7 elevi 4 au luat sub 5, iar doi au absentat, în Runcu au absentat 6 şi doi au luat sub 5 dintre cei 10 elevi. În localitatea Săveni avem 8 medii sub 5 şi un absent dintre cei 16 elevi înscrişi la Evaluarea Naţională. La Slobozia avem 12 absenţi şi trei medii sub 5 din 20 de elevi, la Verşeni 11 medii sub 5 dintre 16 elevi înscrişi, iar situaţia este similară în multe alte şcoli. La Liceul tehnologic Vlădeni avem 27 de medii sub 5 şi doi absenţi din 49 de elevi înscrişi, la Şcoala din Crucea avem 12 elevi cu media sub 5 şi 12 absenţi din 27 de absolvenţi.

În ceea ce priveşte motivele unui astfel de fenomen, doi foşti inspectori şcolari generali, Liliana Romaniuc şi Camelia Gavrilă, au pus aceste probleme pe seama lipsei de resurse materiale în şcolile din mediul rural, precum laboratoare performante sau posibilitatea de a prezenta materia într-o manieră interesantă, pe o tablă electronică sau pe videoproiector, dar şi lipsa resursei umane. Astfel, cei doi foşti inspectori şcolari menţionează faptul că, în multe şcoli de la sat, într-un ciclu de învăţământ elevii au doi, trei sau chiar patru profesori la o materie. În ceea ce pri­veşte rezolvările, aceştia menţionează că este nevoie atât de programe de sprijin pentru elevii din rural, dar şi o discriminare pozitivă pentru profesorii din rural care să îi motiveze să rămână la sat.

Comentarii