Dispută PNL-PSD Iaşi pe marginea autostrăzii A8

luni, 30 mai 2022, 16:07
5 MIN
 Dispută PNL-PSD Iaşi pe marginea autostrăzii A8

PNL Iaşi şi PSD Iaşi au început săptămâna cu o dispută pe marginea autostrăzii A8. Mai întâi, deputatul Alexandru Muraru, preşedintele PNL Iaşi, a cerut clarificări în privinţa drumului de mare viteză, iar PSD a venit cu un drept la replică.

“Alexandru Muraru, preşedintele PNL Iaşi: Fac apel public la ministrul Grindeanu să clarifice termenii de execuţie pentru autostrada A8 Ungheni – Iaşi – Tg. Mureş.

Având în vedere informaţiile contradictorii care au apărut în spaţiul public privind unele întârzieri apărute la proiectul autostrăzii A8 Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş, plecând de la declaraţia lui Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor, care şi-a manifestat moderaţia privind realizarea capetelor de pe tronsonul Târgu Mureş-Târgu Neamţ de pe A8, se impune clarificarea termenilor de execuţie pentru acest proiect vital pentru întreaga Regiune de Nord-Est.

Fac apel public la ministrul Grindeanu să clarifice termenii de execuţie pentru autostrada A8 Ungheni – Iaşi – Tg. Mureş şi să respecte ceea ce acest guvern şi-a asumat prin programul prezentat Parlamentului. Reamintesc că am transmis Ministerului Transporturilor o interpelare pe această temă la care aştept cu interes un răspuns asumat privind etapele şi termenele clare ale acestui proiect.

Alexandru Muraru, preşedintele PNL Iaşi

Împreună cu colegii mei liberali, am făcut eforturi ca în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă să introducem spre finanţare capătul estic, care asigură legătura între Moţca, Târgu Neamţ şi Leghin, cu o lungime de 34 de kilometri, şi capătul vestic al autostrăzii, cel care asigură legătura între Miercurea Nirajului şi Târgu Mureş, cu o lungime de 25 de kilometri.

Pentru tronsonul montan al Autostrăzii A8, care este şi cel mai greu de realizat şi care presupune costuri de câteva miliarde de euro, finanţarea va fi asigurată prin Programul Operaţional Transporturi.

Stimate Domnule Ministru, 4.5 milioane de cetăţeni români care locuiesc în Moldova şi 1 milion care locuiesc în Judeţul Iaşi aşteaptă o asumare fermă, clară şi concretă în privinţa termenelor de execuţie a autostrăzii Moldova – Transilvania.

Pe această cale, fac apel şi la parlamentarii PSD Iaşi de a-şi folosi instrumentele parlamentare şi politice pentru a pune presiune pe colegul lor de partid, Sorin Grindeanu, pentru a mişca lucrurile în privinţa autostrăzii A8. Furia ieşenilor şi a moldovenilor faţă de un eventual eşec nu îi va ocoli, chiar dacă acum stau la cutie şi sunt complet absenţi din această dezbatere privind realizarea autostrăzii.

Vreau să amintesc că în ultimul an, la Iaşi, atât eu cât şi colegii mei liberali din Parlament şi din administraţia publică locală şi judeţeană, alături de asociaţii civice, am avut întâlniri cu decidenţi responsabili de implementarea proiectului de autostradă A8, în care am primit asigurări că există un ritm susţinut şi nu trebuie să avem temeri pentru acest proiect. În ceea ce priveşte Iaşul, întreaga administraţie locală şi judeţeană a demonstrat deschidere şi mobilizare exemplară în cadrul procedurilor ce ţin de atribuţiile lor, astfel că răspunderea pentru eventualele întârzieri din acest proiect nu poate să aparţină decât Ministerului Transporturilor şi CNAIR, nevoite astăzi să clarifice starea de moderaţie a ministrului Grindeanu”, a transmis deputatul Alexandru Muraru, preşedintele PNL Iaşi

La rândul lui, Senatorul Maricel Popa, preşedintele PSD #Iaşi: Observ cu mâhnire cum unii dintre colegii parlamentari de la alte partide încearcă să agite spiritele cu privire la proiectul autostrăzii A8. Am spus în nenumărate rânduri că este nevoie de unitate pentru sustinerea marilor proiecte ale Iasului. Să nu uităm că #PSD a intrat la guvernare într-un moment critic, după ce PNL şi USR au adus România în pragul colapsului. Este o mare dovadă de laşitate şi imaturitate politică să arunci vina în curtea celuilalt, mai ales atunci când eşti partener la guvernare. Precizez din start că in momentul de fata nu se poate vorbi de intarzieri. Capetele A8, care sunt finanţate prin PNRR, sunt în faza Studiului de Fezabilitate. Cu toate acestea, problemele semnalate de unul dintre consilierii ministrului Sorin Grindeanu au fost create de incompetenţa miniştrilor USR, Cătălin Drulă şi Cristian Ghinea. Deşi PSD a semnat în 2019 contractul pe tot segmentul Tg. Mureş – Tg. Frumos, miniştrii USR au prevăzut în PNRR finanţarea doar pentru capetele acestui tronson de autostradă. Din cauza USR, avem un contract care abordează proiectul ca pe un întreg şi o finanţare care este asigurată doar parţial, pentru două secţiuni din trei.

 Senatorul Maricel Popa (centru), preşedintele PSD #Iaşi:

Chiar şi în aceste condiţii, Ministerul Transporturilor va identifica, in urmtoarea perioada, solutiile legale din perspective contractului, astfel incat sa nu fie problem in executarea lucrarilor si in atragerea fondurilor din PNRR.  Problema nu este legată de lipsa de decizie sau de asumare a CNAIR, ci vizează doar aspecte tehnice şi administrative din perspectiva firmei prestatoare.

Cât priveşte implicarea reprezentanţilor PSD Iaşi în susţinerea acestui proiect, îi reamintesc deputatului Alexandru Muraru că la ultima întâlnire de lucru (şedinţa Comisiei de Analiză Tehnică (CAT)), organizată începutul lunii mai, la Piatra Neamţ, în care s-a discutat despre stadiul documentaţiilor pentru autostrada A8, niciun reprezentant PNL Iasi nu a fost prezent, si ma refer in mod deosebit la sefii administrative si parlamentari liberali. Vă pot comunica toate aceste lucruri, pentru că, alături de prefectul Bogdan Cojocaru şi deputatul Vasile Toma m-am numărat printre participanţii la acea şedinţă. Îmi pasă de Iaşi şi de ieşeni! Sunt un om al faptelor, nu al vorbelor.

 

Comentarii