Explozia conductei de gaze de pe A7 şi consilierul local PSD şef la DRDP Iaşi

joi, 21 septembrie 2023, 16:25
3 MIN
 Explozia conductei de gaze de pe A7 şi consilierul local PSD şef la DRDP Iaşi

UPDATE: Directorul general al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași ne-a precizat că nu mai asigură personal supervizarea lucrărilor pe cele trei loturi ale sectorului Focșani-Bacău de pe A7. Ovidiu Laicu ne-a spus că a făcut acest lucru în lunile martie și aprilie dar că, în mai, după ce ziarul nostru a relatat despre faptul că trebuia să fie prezent și la Regională, și pe șantierele respective, a renunțat la aceste serviciuu. Practic, prin decizii ale directorului general al CNAIR, au fost constituite trei echipe pentru cele trei loturi, formate din angajați ai DRDP Iași, dar care sunt subordonați direct companiei. Componența celor trei echipe – formate în cea mai mare parte din ingineri pe domenii (pod, drum, utilități, proiectare, cantități, cadastru etc.) – este practic aceeași pentru fiecare lot. Ovidiu Laicu ne-a explicat că rolul echipelor, care vor asigura supervizarea până când vor fi desemnați câștigătorii licitațiilor lansate de CNAIR în februarie, este să asigure instructajul celor care lucrează efectiv pe șantier și să urmărească respectarea graficului de lucru, rapoartele ajungând la București.

 

Stire inițială: Ovidiu Laicu, directorul regional CNAIR Iași (DRDP Iași) și consilier municipal PSD Iași, este șeful echipei de supervizare a șantierului Autostrăzii Focșani – Bacău, unde a avut loc joi o explozie soldată cu patru morți după ce muncitorii au spart o conductă de gaze. Ziarul de Iasi a încercat să îl contacteze pe Laicu pentru a afla în ce a constat supervizarea sa și dacă a avertizat constructorul UMB Spedition să nu lucreze în lipsa unui aviz Transgaz, dar acesta nu a răspuns la apelurile și mesajele reporterului. O decizie internă din februarie 2023 a Direcției Regionale de Drumuri Iași (DRDP, parte a companiei CNAIR) consultată de portalul G4Media arată că direcția, condusă de Ovidiu Laicu, a decis să îl numească tocmai pe Ovidiu Laicu coordonator al echipei de supervizare pe șantierul Autostrăzii Moldova, lotul pe care a avut loc accidentul de joi dimineață.

De ce este importantă activitatea de supervizare a șantierului de autostradă? Pentru că supervizorul trebuie să stea pe teren 24 de ore din 24, să verifice calitatea lucrărilor făcute de constructor, conformitatea cu avizele și autorizațiile și evitarea unor accidente precum cel de joi dimineață.

Ce înseamnă supervizarea lucrărilor, potrivit Economedia: „Furnizarea de servicii de supervizare de înaltă calitate, atât în timpul perioadei de execuție a lucrărilor, cât și pe parcursul perioadei de garanție a lucrărilor, în vederea urmăririi corectei utilizări a fondurilor disponibile și pentru a se asigura că Antreprenorul execută lucrările în conformitate cu obligațiile contractuale, în special în ceea ce privește durata, cantitatea, calitatea și costul lucrărilor”.

De obicei, supervizarea lucrărilor pe un șantier asigurată de o firmă specializată. Activitatea este foarte importantă în derularea contractului de proiectare și execuție, stabilirea eventualelor modificări și suplimentări de contract, inclusiv perioada de garanție.

De ce supervizarea lucrărilor la Autostrada Moldovei nu e făcută de o firmă specializată, ci de angajații DRDP Iași, adică ai beneficiarului lucrării? Pentru că licitațiile pentru serviciile de supervizare nu au fost terminate nici acum.

Potrivit Economedia, Laicu a declarat că experiența îl recomandă pentru această funcție și nu există nicio prevedere care să-i interzică să interzică un contract de consultanță. El a fost acuzat de fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Horațiu Cozma, că s-a numit în funcție pentru a încasa un salariu mai mare. Ovidiu Laicu a răspuns printr-o postare pe Facebook în care a declarat că sporul pentru „calitatea de Inginer Rezident Senior în cadrul echipelor de asigurare a serviciilor de consultanță” este de cel mult 30%, scrie Economedia.

De altfel, pe 9 din 10 din contractele pentru A7 între Buzău și Pașcani, semnate cu UMB Spedition, nu există contracte independente de supervizare, după cum a declarat joi fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă.

Ccontactat de de reporterii ZdI pentru un punct de vedere, acesta nu a raspuns.

În schimb, Ovidiu Laicu ne-a confirmat cu câteva luni  în urmă că supervizează lucrările pe cele trei loturi dintre Focșani și Bacău, dar că face asta până la desemnarea câștigătorilor licitațiilor lansate de CNAIR pentru atribuirea contractelor în acest scop. Licitațiile – atât pentru Focșani-Bacău, cât și pentru Bacău-Pașcani – au fost lansate cu mai bine de șapte luni în urmă, însă procedurile sunt încă în stadiul evaluării tehnice, prima dintre cele trei etape ale lucrării. VEZI AICI

Comentarii