Ford EcoSport, noul SUV americano-românesc

luni, 19 februarie 2018, 08:11
5 MIN
 Ford EcoSport, noul SUV americano-românesc

Ford  a decis să profite mai serios de pe urma apetitului în creştere al europenilor pentru SUV-uri  mici, aşa că a revizuit modelul pe care îl avea deja în portofoliu de vreo doi ani. L-a trecut printr-un proces de restilizare exterioară şi interioară, apoi a mutat locul de producţie mai aproape de clienţii europeni, iar acum are tot ce-i trebuie pentru a deveni un model de succes. Am testat anterior şi vechiul model EcoSport iar modificările operate sunt atât de multe şi de substanţiale încât ai impresia că e vorba de o maşină nouă.

Să le luăm pe rând – la exterior EcoSport a primit o nouă grilă faţă (care îl aduce, din punct de vedere stilistic, în rând cu celelalte SUV-uri de la Ford – Edge şi Kuga), faruri noi, lămpi de semnalizare şi de poziţie noi, spoilere complet  redesenate (faţă, spate). La interior, bordul este de ultimă generaţie, cu un ecran tactil împurmutat de la Fiesta, cu materiale de bună calitate şi moi la atingere. Ecranul tactil, cu ajutorul căruia doar prin atingere se pot controla funcţiile navigaţiei, sistemului audio, comunicarea cu propriul telefon, etc, este foarte îndemânos şi e un mare pas înainte faţă de acel minuscul ecran înfundat undeva în bord, care echipa modelul anterior. Poziţia de conducere înaltă oferă o bună vizibilitate (scaunul e reglabil şi pe înălţime), dar montanţii faţă sunt însă destul de groşi şi ai impresia uneori că-ţi stau în cale. Lista de opţionale include scaune încălzite, volan încălzit, cameră video pentru mersul înapoi, etc, etc…

Conform unor date statistice recente, clienţii care se orientează către un SUV mic  aleg, în proporţie de 80%, o motorizare pe benzină şi tracţiune faţă. Ford şi-a făcut bine temele şi noul EcoSport va fi oferit preponderent cu motorizări benzină, tracţiune faţă (desigur, e vorba de multipremiatul motor Eco de 1 litru, în mai multe variante de putere). Va exista însă şi o versiune diesel. De asemenea, de la jumătatea acestui an va apare şi în lista de opţionale şi tracţiunea integrală 4×4. La capitolul transimisie, versiunea de bază vine cu o cutie cu şase trepte, dar este disponibilă şi o cutie automată (care se comportă excelent şi care uşurează mult eforturile şoferului în traficul aglomerat urban).

Ţinuta de drum este una foarte bună, chiar surprinzător de sigură pentru un model atât de înalt, curbele putînd fi abordate cu curaj (graţie şi sistemului de stabilitate TCS, care are grijă să ţină maşina pe direcţia indicată de volan).

Adio B-Max, bunvenit Ecosport!

De data asta cred că vom avea un Ford care are să aibă mai mult succes pe piaţa românească (modelul care s-a fabricat anterior la Craiova, B-Max, a avut nişte cifre de vânzări extrem de reduse la noi în ţară pentru că românii nu sunt deloc atraşi genetic de minivan-uri). Clienţii români se orienteză în număr din ce în ce mai mare către SUV, iar faptul că deja 600 de români şi-au comandat un model EcoSport încă dinainte de lansare, este un indicator clar că se va bucura de succes. Attila Szabo, Directorul General Ford România ne spunea la conferinţa de presă că are încredere că şi la capitolul flote va exista mai mult interes din partea companiilor româneşti. Şi nu neapărat fiindcă conducerea companiilor ar dori să sporească gradul de confort al angajaţilor, ci fiindcă SUV-urile au o valoare de revânzare mai bună, şi de accea ar fi de preferat hatchback-urilor ori modelelor sedan.

Ca o mică paranteză – EcoSportul care se vindea în Europa era produs în India. Acolo se va produce în continuare, dar modelele care sunt destinate Europei sunt produse la Craiova. Ecosport mai este produs (în afară de India şi România) în Brazilia şi Rusia.

La final, mulţi vor avea următoarea întrebare: E mai bun decât celălalt SUV produs în România, adică Dusterul de la Dacia? Adevărul este că, cele două modele totuşi nu se concurează direct, deci comparaţia nu îşi are rostul. EcoSport este un SUV mai mic decât Dusterul, cu mai puţin loc pentru pasagerii din spate şi pentru bagaje, dar este într-o altă clasă din punctul de vedere al materialelor folosite la interior. Iar cutia automată de la EcoSport e mai bună decât cea de pe Duster.

Despre fabrica Ford de la Craiova

Cu ocazia testului de conducere cu noul EcoSport, am avut ocazia să vizităm şi uzina Ford de la Craiova. Ca să-l citez pe unii din companionii mei de la acest eveniment, este cu adevărat o plăcere să vezi că "ceva merge cum trebuie în ţara asta". Ford a investit serios în fabrica de la Craiova – a adus tehnologie de ultimă oră (secţia Caroserie are 500 de roboţi, fiind cea mai modernă de gen din lume la momentul în care a intrat în funcţiune), a instruit personalul, a făcut noi angajări şi, cel mai important, a adus eficienţa industrială americană, marca Ford. Prima linie de asamblare dintr-o uzină a fost pusă la punct de Henri Ford, în 1913, iar de atunci sistemul a fost perfecţionat continuu. Astăzi fabrica de la Craiova produce 300 de maşini pe schimb, adică o maşină la fiecare 96 de scunde. Maşini care, îndeplinesc din punct de vedere al calităţii cele mai stricte norme vest-europene. Ca o concluzie, uzina de la Craiova mi-a lăsat sentimentul unei fabrici unde eficienţa şi ordinea sunt pe primul loc. Şi un mic cancan – la inagurarea noii linii de asamblare EcoSport a fost prezent şi primul ministru de atunci, Tudose. După ce a vizitat câteva secţii, la un moment dat, s-a oprit pe-o alee din fabrică să fumeze o ţigară. Imediat, un oficial de înalt rang al uzinei l-a somat să stingă ţigara şi l-a îndrumat către unul dintre locurile special amenajate. Regulile sunt, la uzina de la Craiova, pentru toată lumea, inclusiv pentru Primul Ministru.

Comentarii