Marea miză a scandalului Rafila – Arafat în cazul pastilelor cu iod

joi, 07 aprilie 2022, 20:39
6 MIN
 Marea miză a scandalului Rafila – Arafat în cazul pastilelor cu iod

La capătul unei luni în care a vorbit în toate aparițiile sale publice aproape exclusiv despre pastilele de iod ca despre problema de sănătate publică numărul 1 a României, Alexandru Rafila și-a amintit brusc, joi, către orele prânzului, într-o conferință de presă la sediul Ambulanței București-Ilfov care aparent nu anunța nimic spectaculos, că ministerul pe care îl conduce de mai bine de 4 luni nu are practic niciun cuvânt de spus în ceea ce privește sistemul medical de urgență.

Sistemul medical de urgență, coordonat integral de Raed Arafat. Niciun ministru al Sănătății nu a contestat public acest lucru

Tot ceea ce înseamnă sistem medical de urgență – servicii de ambulanță, SMURD, Unitățile de Primiri Urgențe și Compartimentele de Primiri Urgențe ale spitalelor – se află de ani buni în coordonarea Departamentului pentru Situații de Urgență, structură condusă de Raed Arafat.

Dacă multă lume trăiește, poate, cu senzația că acestea au fost coordonate de DSU-Arafat în perioada pandemiei, realitatea este că ele erau acolo cu mult înaintea pandemiei, integrate și cu celelalte servicii de urgență – pompieri, salvamont etc.

Trebuie spus că, în toți acești ani, niciun ministru al Sănătății nu a contestat public coordonarea sistemului medical de urgență de către Raed Arafat și nu a cerut ca aceasta să revină Ministerului Sănătății. Ultimul ministru al Sănătății care a intrat în conflict cu Raed Arafat iar acest lucru a „răsuflat” public a fost Sorina Pintea, însă motivul conflictului a fost atunci altul – trimiterea către instanță a unor documente privind intervenția de la incendiul din clubul Colectiv.Chiar și cea mai mare parte a presei a fost păcălită de declarațiile de joi ale lui Alexandru Rafla, rostogolind vestea că ministrul Sănătății ar vrea să preia doar coordonarea SMURD, cu toate că Rafila a vorbit explicit despre „sistemul medical de urgență”, inclusiv despre „UPU și CPU (Unitățile de Primiri Urgențe și Compartimentele de Primiri Urgențe ale spitalelor – n.red)” și despre faptul că acestea ar trebui să funcționeze „integrat”, alături de celelalte servicii medicale, sub umbrela Ministerului Sănătății.

O posibilă explicație pentru faptul că chiar și cea mai mare parte a presei s-a lăsat păcălită și nu a înțeles exact ce a spus Alexandru Rafila ar putea fi aceea că, în ochii publicului, Raed Arafat se identifică în primul rând cu SMURD, al cărui fondator este.

Creionarea acestui sistem de urgență integrat, cu sistemul medical de urgență și celelalte servicii de urgență adunate sub aceeași umbrelă și coordonate de același om, a început încă din anul 2014, odată cu numirea lui Raed Arafat în funcția de șef al Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), structură creată în cadrul Ministerului pentru Afaceri Interne.

Posibila mare miză: Ministerul Sănătății plătește, dar nu are coordonarea
Posibila mare miză a conflictului iscat de declarațiile de joi ale lui Alexandru Rafila ar putea fi reprezentată de bani: mai exact, finanțarea sistemului medical de urgență.

Întreg sistemul medical de urgență – servicii de ambulanță, Unități de Primiri Urgențe ale Spitalelor, Compartimente de Primiri Urgențe și SMURD – este finanțat de Ministerul Sănătății.

Surse din minister au explicat pentru HotNews.ro că, practic, Ministerul Sănătății plătește, la fiecare final de lună, facturile pentru toate aceste servicii.

Ministerul Sănătății nu are însă coordonarea lor, aflată la Departamentul pentru Situații de Urgență. Practic, nu are niciun cuvânt de spus.

Alexandru Rafila nu a ridicat nici pe departe problema cu cuvintele acestea. El a preferat să invoce „gândire integrativă la nivelul Ministerului Sănătății” în ceea ce privește serviciile medicale de urgență, precum și celelalte tipuri de servicii medicale, pornind de la colaborarea acestora în pandemie.

Practic, el vrea să scoată serviciile medicale de urgență din subordinea lui Raed Arafat și să le aducă la Ministerul Sănătății: „Toate aceste lucruri trebuie să facă parte totuși dintr-o gândire integrativă la nivelul Ministerului Sănătății. Eu mă bucur că avem parteneri profesioniști la nivelul Departamentului pentru Situații de Urgență – este domnul doctor Arafat, care cu asta s-a ocupat în ultimii 30 de ani – dar, în mod evident, discutăm despre o activitate medicală, iar responsabilitatea, atât în fața profesioniștilor din sănătate, cât și în fața opiniei publice, este a Ministerului Sănătății. Sunt partenerii noștri – SMURD este o structură a DSU care și-a făcut foarte bine datoria, eu întotdeauna le voi mulțumi public pentru ceea ce au făcut și pentru ceea ce fac. Dar intergrarea serviciilor de urgență cu celelalte servicii de urgență prespitalicească, UPU sau CPU cu celelalte tipuri de activități ale sistemului de sănătate este absolut necesară, pentru că nu funcționează separat. Ele trebuie să funcționeze integrat, iar lucrul acesta trebuie să fie o politică de sănătate a statului român, care nu trebuie să țină cont de persoanele care ocupă, într-un moment sau altul, o poziție de demnitate publică în aceste domenii, ci trebuie să țină cont de nevoia oamenilor din România de a beneficia de servicii de sănătate.”

A avut însă grijă să sublinieze că „Eu nu aș vrea să fie interpretat în vreun fel ceea ce am spus eu, am recunoscut și recunosc public toate meritele domnului Arafat, care a făcut o treabă excelentă în organizarea serviciilor de urgență, dar ele trebuie integrate la nivelul Ministerului Sănătății și lucrul acesta cred că este clar pentru toată lumea.”

Rafila și Arafat, în relații reci încă de la început

Alexandru Rafila și Raed Arafat sunt în relații reci încă de la instalarea în funcție a actualului ministru al Sănătății, în noiembrie anul trecut.

Alexandru Rafila declara atunci, chiar la audierea sa în Comisiile reunite de Sănătate din Parlament, ca ministru propus al Sănătății, că măsurile de sănătate publică trebuie luate de Ministerul Sănătății și de instituțiile din subordine, subliniind că "nu putem să lucrăm ca o anexă a unei structuri", aluzie la Comitetul Național pentru Situații de Urgență și Raed Arafat.

Întrebat însă dacă a discutat cu Raed Arafat despre acest lucru, Rafila spunea că nu, motivând că șeful DSU este plecat din țară.

"Nu se poate ca aceste măsuri să fie aprobate de o altă instituție, iar Ministerul Sănătății să răspundă de îndeplinirea sau neîndeplinirea lor (despre Raed Arafat și CNSU – n.red.)", afirma atunci Alexandru Rafila, care reclama faptul că Ministerul Sănătății a ajuns să lucreze "ca o anexă a unei structuri".

"Voi avea o discuție pentru ca acest mecanism să fie schimbat, nu putem să lucrăm ca o anexă a unei structuri. Trebuie să ne întoarcem la profesioniști și la profesionalizarea sănătății publice", afirma ministrul propus al Sănătății.

Alexandru Rafila mai spunea atunci că Raed Arafat este un bun profesionist, însă măsurile de sănătate publică și legate de pandemie ar trebui luate de Ministerul Sănătății, nu de către o "altă structură".

Mai mult, pe hotnews

Comentarii