Maşina alimentată cu hidrogen care poate parcurge 1000 de mile cu un singur plin

luni, 19 iunie 2023, 14:00
4 MIN
 Maşina alimentată cu hidrogen care poate parcurge 1000 de mile cu un singur plin

Hyperion, o companie din California, a dezvăluit un supercar alimentat cu hidrogen, pe care compania speră că va schimba modul în care oamenii văd tehnologia celulelor de combustibil cu hidrogen, scrie cnn.com.

Hyperion XP-1 va putea merge până la 1.000 de mile cu un singur rezervor de gaz comprimat cu hidrogen, iar motoarele sale electrice vor genera mai mult de 1.000 de cai putere, conform companiei. Maşina cu tracţiune integrală poate ajunge de la zero la 60 de mile pe oră în puţin peste două secunde, a declarat compania.

Maşinile cu celule de combustibil cu hidrogen sunt maşini electrice care utilizează hidrogen pentru a genera energie în interiorul maşinii, în loc să utilizeze baterii pentru a stoca energia. XP-1 nu arde hidrogenul, ci îl utilizează în celulele de combustibil care combină hidrogenul cu oxigenul din aer într-un proces care creează apă, singura emisie a vehiculului, şi un flux de electricitate pentru a alimenta maşina, dezvolată subiectul cnn.com.

XP-1 are o gamă mult mai lungă decât o maşină electrică alimentată cu baterii, deoarece hidrogenul comprimat are mult mai multă putere pe litru decât o baterie, a explicat CEO-ul Hyperion, Angelo Kafantaris. De asemenea, deoarece gazul de hidrogen este foarte uşor, vehiculul în ansamblu cântăreşte mult mai puţin decât unul echipat cu baterii grele. Acest lucru, la rândul său, face maşina mai eficientă din punct de vedere energetic, astfel încât să poată merge mai departe şi mai repede.

Multe companii auto, inclusiv Honda, Toyota, Hyundai şi General Motors, au produs vehicule cu celule de combustibil cu hidrogen în scopuri de cercetare sau pentru vânzare în numere mici.

Dar tehnologia începe să câştige mai mult sprijin. De exemplu, producătorul de camioane start-up, Nikola, intenţionează să vândă semiremorci şi camionete alimentate cu hidrogen. Cu toate acestea, alte companii nu au creat încă o maşină interesantă care să capteze atenţia publicului, a declarat Kafantaris.

Cel mai mare obstacol în faţa maşinilor alimentate cu hidrogen a fost alimentarea lor. În comparaţie cu benzina sau electricitatea, infrastructura de hidrogen este redusă în America. Staţiile publice de încărcare pentru maşinile electrice sunt mult mai numeroase decât staţiile de umplere cu hidrogen. O hartă a Departamentului de Energie cu staţiile de umplere cu hidrogen accesibile publicului arată aglomerări de puncte în jurul marilor oraşe din California şi deloc puncte în aproape întreaga ţară. Hidrogenul este primul şi cel mai simplu element de pe tabelul periodic. Incolor şi inodor, are un singur proton la centru cu un electron în jurul său.

Deşi este cel mai abundent element din univers, hidrogenul nu există natural de unul singur. Înainte de a putea fi utilizat ca combustibil, hidrogenul trebuie să fie desprins din molecule de apă, gaze naturale sau alte substanţe. Aceasta se face de obicei folosind electricitatea pentru a separa acele molecule mai mari. Energia este apoi eliberată în interiorul maşinii când hidrogenul se combină din nou cu oxigenul.

Principala avantaj a hidrogenului este că umplerea unui rezervor cu hidrogen durează mult mai puţin timp decât încărcarea unei baterii. De exemplu, pentru o călătorie de 1.000 de mile, umplerea rezervorului XP-1 durează doar trei până la cinci minute.

De asemenea, gazul de hidrogen nu este supus uzurii şi degradării ca bateriile, mai ales atunci când sunt încărcate rapid, a declarat Kafantaris. XP-1 are o baterie care acţionează ca un buffer pentru a stoca energia electrică generată de celula de combustibil, dar este mult mai mică decât pachetele de baterii utilizate în maşinile electrice.

Hyperion are deja câteva maşini-prototip operaţionale, a declarat Kafantaris. Primele maşini de serie ar trebui să fie livrate către clienţi până la sfârşitul anului viitor. Kafantaris nu a detaliat preţul maşinii, dar a indicat că preţurile vor varia în funcţie de nivelul de performanţă. Versiunile cu cea mai mare performanţă, capabile să producă 1.000 cai putere, ar putea costa milioane. Compania îşi limitează producţia la 300 de exemplare.

Compania speră să fabrice XP-1 undeva în Midwest, a spus Kafantaris. După XP-1, compania speră să fabrice maşini cu celule de combustibil pe bază de hidrogen mai practice pentru un public mai larg.

Compania speră, de asemenea, să popularizeze ideea de hidrogen ca mediu de energie pentru vehicule, precum şi pentru alte utilizări, a afirmat el. Hyperion a colaborat cu NASA pentru a comercializa diverse tehnologii de hidrogen pe care agenţia spaţială le utilizează în prezent şi pentru a dezvolta noi utilizări, a spus el.

Agenţia spaţială a confirmat pentru CNN Business că Hyperion are acorduri pentru a licenţia mai multe tehnologii NASA.

"Parte din ceea ce urmărim este să dăm un sentiment de mândrie pentru ceea ce America a realizat în trecut, prin tehnologia NASA, şi să adunăm oamenii în jurul unei idei la care toată lumea poate privi şi spune 'Asta este american, sunt mândru de asta'", a spus Kafantaris.

Comentarii