O nouă specie de insectă descoperită în premieră în România de cercetătorii UAIC

miercuri, 08 februarie 2023, 02:50
2 MIN

Specialiştii Rezervaţiei „Dunele Marine de la Agigea”, coordonată de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, au descoperit o nouă specie de insectă în premieră în România: Procas picipes steveni. Conform experţilor, aceasta face parte din ordinul Coleoptera, insecte cunoscute popular sub numele de gândaci, fără a se confunda cu gândacii de bucătărie, care fac parte dintr-un ordin separat – Blattodea.

„Noua specie de gândac a fost identificată pentru prima oară pe teritoriul ţării noastre, în cadrul Rezervaţiei de Dune Marine de la Agigea, în toamna anului 2021. De atunci şi până acum au fost efectuate numeroase căutări pentru a identifica mai multe exemplare ale speciei, însă fără succes, deocamdată. Acest fapt se datorează modului de viaţă ascuns şi aproape în totalitate necunoscut al acestei specii de insectă, biologia acesteia reprezentând o necunoscută pentru entomologii din întreaga lume”, au spus cercetătorii.

Aceştia au explicat că specia Procas picipes steveni nu are încă un nume popular românesc, fiind atât de recent descoperită pe teritoriul ţării. Nu depăşeşte 2 cm lungime şi este de culoare cenuşie, cu numeroşi perişori albi pe corp şi pe picioare. Face parte din familia gărgăriţelor (Fam. Curculionidae, în termeni ştiinţifici), un grup de insecte cu numeroase specii distribuite peste tot în lume.

„Caracteristic acestei familii de gândaci este trompa lungă, care la unele specii depăşeşte cu mult lungimea întregului corp. Trăieşte în zone stepice, deschise, şi cel mai probabil e activă noaptea (ca restul speciilor înrudiţi). Nu se ştie dacă zboară, fiind o specie care trăieşte mai mult la nivelul solului, cu toate că are aripi membranoase funcţionale. Este fitofagă (se hrăneşte cu plante), dar nu se cunosc speciile pe care le preferă. Astfel, biologia speciei este în general învăluită în mister, aşteptând să fie desluşită de către oamenii de ştiinţă. În Europa, specia este prezentă în Moldova, Bulgaria, Ucraina şi acum, şi în România”, au mai explicat aceştia.