Paștele, sărbătorit la aceeași dată de ortodocși și catolici. Ședință de Sinod a BOR pentru analiza unei petiții

marți, 04 iulie 2023, 15:38
2 MIN
 Paștele, sărbătorit la aceeași dată de ortodocși și catolici. Ședință de Sinod a BOR pentru analiza unei petiții

Biserica Ortodoxă Română s-a întrunit într-o ședință de Sinod și ar putea lua în discuție o petiție prin care se cere ca Paștele să fie sărbătorit la aceeași dată și de către catolici și de către ortodocși.Acesta este primul pas, deoarece o decizie finală se poate lua doar într-un Sinod pan-european.

”Paștele a fost hotărât odată pentru totdeauna la sinodul din anul 325, primul Sinod Ecumenic de la Niceea. Și erau trei condiții. Să fie după echinocțiul de primăvară, prima duminică cu lună plină și să nu coincidă cu Paștele Iudaic.Ori a intervenit un aspect atmosferic, rotația Pământului. Pentru că altminteri l-am fi sărbătorit cu toții la aceeași dată, dacă nu era acest capriciu al Universului, creat de Dumnezeu. Deci mie îmi pare cam excentrică propunerea aceasta”, a explicat Dan Ciachir, scriitor, memorialist și publicist, citat de Antena 3.În luna aprilie a acestui an, a fost depusă o petiție prin care se cere unificarea datei la care este sărbătorit Paștele.”Primul Sinod Ecumenic, reunit la Niceea în anul 325, una din pietrele de temelie ale Ortodoxiei, a stabilit ca Biserica Lui Hristos, una, universală și apostolică, să celebreze Învierea Domnului într-o zi de duminică, aceeași pentru toți. Din epoca domniei lui Carol cel Mare în Apusul Europei până în secolul al XVI-lea, așadar și după regretabila schismă, creștinătatea s-a învrednicit să celebreze Paștele, an de an, împreună. 

Din nefericire, probleme astronomice, complicații computistice și reașezări de calendare civile și ecleziastice, pe care nu le detaliem aici, au făcut ca astăzi creștinătatea să nu mai sărbătorească în aceeași zi Învierea Domnului. Atât lumea apuseană cât și cea răsăriteană s-au încurcat în calcule, greșite sau incoerente și de o parte, și de alta.Decalaje de calendar există între Orientul ortodox și Occidentul catolic sau protestant, și chiar în interiorul lumii ortodoxe, astfel că Bisericile ortodoxe din Rusia și Serbia, de pildă, sărbătoresc chiar și Nașterea Domnului în alt moment decât majoritatea creștinilor, după calendarul iulian neîndreptat (stabilit de Iulius Caesar înainte de Nașterea Domnului).

Totuși, așa cum sublinia profesorul Teodor Popescu într-un studiu de referință în Biserica noastră, „azi nu ne mai întreabă și nu mai interesează pe nimeni de ce nu serbăm Paștile la o dată cu pasha iudaică; ne întreabă de ce nu serbăm Paștile o dată toți creștinii”, afirma Teodor M. Popescu în lucrarea „Problema stabilizării datei Paștilor: Privire istorică asupra divergențelor și computurilor pascale. Încercări de îndreptare. Greutatea și necesitatea unui acord. Propuneri și posibilități actuale”.

Sursa: ziare.com

Comentarii