Produse nemţeşti, învelite în tricolor. Cum s-a prezentat Iaşul la un festival din Germania?

joi, 27 septembrie 2018, 01:50
4 MIN

Dacă, în primăvară, şase consilieri judeţeni n-au încăput pe o invitaţie cu un singur loc în Coreea de Sud, în toamnă, alţi patru consilieri au reuşit să facă din nimic un stand al Iaşului la un târg agricol din Germania. Ei au cumpărat produse nemţeşti, le-au dat jos etichetele şi le-au învelit cu şerveţele tricolore.

După eşecul de pomină de astă-pri­mă­vară, când pe o invitaţie de un loc la reuniunea internaţională de afaceri Global Pro­ject Plaza, organizată anual la Seul, în Coreea de Sud, s-au înghesuit şase consilieri judeţeni şi sud-coreenii n-au mai primit pe nimeni, o nouă boacănă s-a întâmplat la o altă deplasare, de data aceasta mai aproape, în Germania.

La Seul, Consiliul Judeţean urma să promoveze oportunităţile de afaceri şi investiţii din judeţ, aşa cum, cu un an înainte, fuseseră prezentate construirea terminalului cargo la Aeroport, parcul industrial de la Leţcani, parcul agroindustrial TransAgropolis şi proiectul Centrului Intermodal.

Proiecte care, nu-i aşa?, puteau fi arătate la fel de bine şi anul acesta. N-a fost să fie şi, astfel, bugetul administraţiei judeţene a făcut o economie de 10.000 de euro şi 5.500 de dolari.

La mijlocul lunii septembrie, patru reprezentanţi ai CJ au mers la un festival organizat la Magdeburg, „Satul European – Festivalul Recoltei“, un fel de „Ziua Re­cunoştinţei“ în variantă saxonă.

Problema este că, în cele două zile de târg cu profil agricol, erau prevăzute doar stabilirea de contacte cu ceilalţi participanţi, însă gaz­dele i-au condus la un stand pe care li l-au pus la dispoziţie cu titlu gratuit.

Cum delegaţia ieşeană avea la dispoziţie doar materiale promoţionale tipărite, standul – în fapt, o masă destul de mare – a trebuit să fie umplut cu produse de profil.

Aleşii s-au descurcat, iar asta reprezintă o bilă albă pentru ei: cu produse conservate neetiche­tate, procurate de la un magazin din apro­piere, învelite parţial cu şerveţele tricolore, şi cu câteva produse agricole de sezon, pentru ca standul să „se asorteze“ cât de cât cu cele vecine.

Deplasarea delegaţiei, una cât se poate de „economică“ în aceste condiţii, – 2.700 de euro şi 200 de lei -, poate fi catalogată drept nepregătită. Însă, după cum ne-a explicat Marius Ostaficiuc, a fost o eroare de comunicare între Ministerul Agricul­turii şi Consiliul Judeţean. Direcţia de Po­litică Externă a CJ, care număra 11 mem­bri pe vremea preşedintelui Lucian Flaişer şi care acum are o componenţă mult redusă.

De altfel, şi conducerea Compartimentului Relaţii Internaţionale, cum se numeşte oficial această direcţie, este una interimară de mai multă vreme. 

„Trebuie să avem o Direcţie de Politică Externă mult mai bine pregătită“, a spus Ostaficiuc, dându-i dreptate colegului său de la CJ, Marian Uscatu. Acesta din urmă ceruse la ultima reuniune a consilierilor judeţeni refacerea acestui departament, care să asigure tot ceea ce este necesar prezenţei trimişilor CJ la evenimente economice din străinătate şi din ţară.

„La Magdeburg, gazdele au avut toată disponibilitatea să ajute delegaţia CJ, dar a fost un cumul de factori. De organizarea deplasării la Magdeburg s-a ocupat Executivul Consiliului Județean. Noi, consilierii județeni, am fost puși în situația de a găsi rapid o soluție. Am reușit să salvăm cu propriile resurse imaginea Iașului. Astfel de situații nu ar fi apărut dacă Maricel Popa ar fi pus în aplicare solicitarea mea de a dezvolta Departamentul de Relații Internaționale. Este o dorință a subsemnatului expusă în mod public încă din februarie 2017. Tocmai pentru a evita astfel de situații și pentru a fi reprezentați cu seriozitate peste hotare. Degeaba votăm proiecte care vizează parcuri industriale pentru că ineficiența și lipsa de seriozitate a șefului Consiliului Județean ies la iveală. Rămân constante doar de lipsa de implicare și lipsa dorinței de a dezvolta economic Iașul“, a ne-a declarat, la rândul său, Marian Uscatu, arătând tot spre carenţa de comunicare și care pledează de la începutul actualului mandat pentru un astfel de compartiment bine pus la punct.

Urmează alte două deplasări externe. Prima dintre ele la München, unde preşe­dintele CJ va merge însoţit de doi func­ţionari ai Consiliului, standul Iaşului fiind parte din cel al României. La Târgul Internaţional de Investiţii Expo-Real, care va avea loc în perioada 8-10 octombrie în capitala Bavariei, doar Clujul are stand propriu de sine stătător.

De la München, şeful CJ se va întoarce în Iaşi ca să meargă la Bruxelles, unde a fost invitat să participe la manifestările „Săptămânii Europene a Regiunilor şi Oraşelor“, în perioada 9-11 octombrie.

Dacă deplasarea la München va costa exact 23.785,50 euro, pentru Bruxelles, bugetul CJ va suporta aproximativ 2.500 de euro. Rezultatele vor fi prezentate, cel mai probabil, la reuniunea consilierilor din luna octombrie – dar sigur fără borcane cu gem şi dulceaţă neetichetate.

Comentarii