Senatorul PSD care se opune autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş revine în lumina scenei

marți, 28 noiembrie 2017, 21:14
3 MIN
 Senatorul PSD care se opune autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş revine  în lumina scenei

Senatorul PSD Dragoş Benea a declarat săptămâna trecută că autostrada Iaşi-Târgu Mureş nu este fezabilă din punct de vedere financiar şi din această cauză ar trebui construită pe traseul Iaşi-Târgu Neamţ-Bacău-Braşov.

Declaraţiile lui au stârnit o adevărată furtună în rândul politicienilor locali şi a specialiştilor care au arătat pe bază de argumente de ce este mai potrivită variantă spre Târgu Mureş. În replică, Benea a făcut pentru presa locală din Bacău o serie de précizări, pe care le vom reda mai jos integral.

Precizările senatorului Dragoş Benea:

«Cu riscul de a mă repeta, reiau câteva dintre ideile principale legate de conexiunea rutieră MOLDOVA – TRANSILVANIA:

1. Municipiul Iaşi este superior la aproape toate capitolele în raport cu celelalte municipii din regiunea Moldovei. Ca atare, nu se pune problema niciunui război sau a unei aşa-zise rivalităţi regionale. Cine are de gând să poarte o asemenea polemică, în mod evident inutilă, o face pe timpul şi nervii săi (personal, nu fac parte din această categorie).

2. Orice variantă de autostrada pe axa Est-Vest trebuie să pornească de la constatarea că Iaşiul este capitala Moldovei (culturală, istorică, urbană etc).

3. Am susţinut – inclusiv la Iaşi, în mai 2016 – în prezenţa premierului Cioloş, că trebuie asumată şi demarată varianta de autostradă cea mai fezabilă din toate punctele de vedere (respectiv, durata de execuţie, finanţare, costuri, avizare – inclusiv sub aspectul implicaţiilor de mediu şi al rezervaţiilor naturale).

4. Varianta de autostradă care întruneşte condiţiile de mai sus (după opinia mea, dar şi a specialiştilor) este Iaşi-Paşcani-Tg. Neamţ-Bacău-Braşov.

5. Tronsonul Iaşi-Tg. Neamţ nu e contestat de nimeni şi nici nu trebuie să mă convingă cineva de utilitatea lui.

6. Tronsonul Paşcani-Bacău este parte componentă a A7 şi studiul de fezabilitate este scos la licitaţie.

7. Tronsonul Bacău-Braşov este mai fezabil decât tronsonul Tg. Neamt–Tg.Mureş. În plus, ar interconecta Moldova cu autostrăzi care se vor realiza într-un viitor apropiat (Braşov-Sibiu şi Braşov-Ploieşti). Place sau nu domnilor înfierbântaţi de la Iaşi, drumul spre Viena tot pe ruta Braşov-Sibiu trece.

8. Practic, propunerea noastră este ca traversarea munţilor să se facă prin Pasul Oituz, nu pe ruta Poiana Largului-Ditrău, din motivele enunţate la pct. 3. Asta, cu atât mai mult cu cât (să convenim totuşi) posibilităţile reale de finanţare (fonduri europene + bugetul de stat) sunt limitate, iar fondurile publice trebuie angajate/cheltuite cu chibzuinţă, în spiritul unei responsabilităţi bugetare ce trebuie să caracterizeze orice decident politic şi ordonator de credite. Îi rog pe colegii moldoveni de la Iaşi să-i ia în calcul şi pe cetăţenii din Galaţi şi Vrancea, asta pentru că Moldova nu se rezumă doar la Regiunea Nord-Est.

9. Resping categoric poziţia iraţională şi conflictuală adoptată de nişte politicieni populişti, care sfidează o regiune întreagă şi nu spun că acest proiect este pe planşetele lor de 10 ani. Până acum, aceşti politicieni n-au avut timp să iniţieze proiecte de legi în sprijinirea acestuia.

Mulţumesc colegilor din Iaşi care au avut o abordare consensuală şi altruistă, pornind de la premisa interesului general al regiunii Moldovei, precum şi instituţiilor mass-media care au abordat în mod echilibrat acest subiect, unul de primă importanţă în viziunea noastră.

Eu nu votez contra unui proiect pentru Moldova, ci voi vota pentru proiecte de infrastructură realiste, fezabile, cu posibilităţi certe de finanţare şi perspective palpabile de implementare. Rămân consecvent afirmaţiilor făcute în ultimii ani şi apreciez că susţinerea celei mai costisitoare variante de autostradă Moldova-Transilvania este o abordare în realitate perfidă, ce are un singur obiectiv: acela de a întârzia sau chiar compromite conectarea celor două provincii istorice acum, când ţara are nevoie – mai mult ca oricând – de consens şi unitate, măcar pe proiectele ei majore.»

 

 

Comentarii