Ieseni, ati fost furati de un milion de dolari!

vineri, 28 noiembrie 2003, 00:00
5 MIN
 Ieseni, ati fost furati de un milion de dolari!

Iesenii au primit o noua palma peste cap de la Bucuresti. Mai precis, o lovitura de peste un milion de dolari. La licitatia de combustibil de la Bucuresti, preturile au fost mai mari decit la licitatia de la Iasi cu 10-15%. Raportata la cantitatea de combustibil achizitionata, „gaura” creata in finantele CET si implicit in buzunarele iesenilor este de 1,1 milioane dolari. Adica aproape 37 miliarde lei. „Asa a hotarit comisia de licitatie”, a spus, moale, directorul comercial al CET, Mihai Pricop. Ca si in ceilalti ani, potul a fost luat de firmele „traditionale” ale Bucurestiului. Acestea „s-au razbunat”, astfel, ca au pierdut licitatia de la Iasi pentru huila si pacura. „Nu imi pot explica diferenta mare de pret”, a recunoscut Viorel Marian, director de licitatii din „Termoelectrica” si membru in Consiliul de Administratie la CET Iasi.
Pacura si huila au preturi mai mari la Bucuresti decit Iasi
CET Iasi a avut numai 4 milioane de dolari, din surse proprii, pentru a achizitiona combustibil pentru aceasta iarna. In septembrie, s-a organizat o licitatie la Iasi, pentru pacura si huila. Totusi, pentru necesarul de combustibil trebuiau sa se mai cheltuie peste 8 milioane de dolari. Banii au fost obtinuti dintr-un credit extern. Guvernul s-a angajat sa garanteze acest credit extern, dar a pus si o conditie: licitatia sa se desfasoare la Ministerul Administratiei si Internelor (MAI). „Licitatia se va face pentru mai multe societati de profil din tara si de aceea exista sanse reale de a obtine preturi foarte bune”, a fost explicatia data, de nenumarate ori, de oficialii MAI. In practica nu s-a intimplat insa asa.
La licitatia organizata in septembrie la Iasi, preturile obtinute la combustibil au fost mai mici decit cele de pe piata. De exemplu, media de pret la pacura era de 143,5 dolari pe tona, dar CET Iasi a obtinut 142 dolari pe tona. La huila, diferentele au fost si mai mari. La un pret al pietei de 63 dolari pe tona, CET Iasi a obtinut de 58 de dolari pe tona de huila. Preturile atit de mici l-au speriat pina si pe directorul CET, Ion Mihai. Acesta a luat, in consecinta, mai multe masuri de precautie pentru a fi sigur ca pacura si huila vor ajunge la Iasi. Ca urmare, contractele se desfasoara, cel putin pina acum, in regula. In comparatie, preturile obtinute la licitatia de la MAI sint imense. De exemplu, la pacura s-a obtinut un pret de 157,61 dolari pe tona, iar la huila un pret de 68,5 dolari pe tona. La un calcul scurt, reiese ca pacura achizitionata la Bucuresti este cu 15 dolari mai scumpa pe tona. O tona de huila de la licitatia MAI este mai scumpa decit cea achizitionata la Iasi cu 10 dolari.
Care sint consecintele pentru ieseni
Prin licitatia MAI s-au achizitionat 20.000 tone pacura si 81.000 tone huila. La o diferenta de pret de 15 dolari pe tona de huila, rezulta ca CET va plati 300.000 dolari mai mult pe pacura „de Bucuresti” decit ar fi platit daca ar fi luat-o prin licitatia de la Iasi. Dupa acelasi calcul, se va plati cu 810.000 dolari mai mult pentru huila. Adica, in total, cu 1.110.000 dolari, practic, 37 miliarde lei mai mult, pe combustibil. „Acestea au fost preturile ofertantilor, ce pot sa spun mai mult?”, s-a justificat Mihai Pricop, directorul comercial al CET Iasi. Mai trebuie luat in calcul ca pentru intreaga cantitate de combustibil contractata la MAI, CET va plati 8,7 milioane dolari. Acesti bani vor fi platiti exclusiv din sumele incasate de la ieseni pentru producerea caldurii. In final, banii vor veni, practic, de la ieseni. Cu cit mai mare va fi pretul combustibilului, cu atit mai mari vor fi cheltuielile de producere a agentului termic la CET. Daca insa CET va mentine acelasi pret la gigacalorie pentru populatie, aceasta crestere va fi, probabil, compensata prin alocarea de subventii, fie de la bugetul central, fie de la cel local. Adica, tot din banii iesenilor achitati la buget sub forma de taxe si impozite.
CET trebuie sa plateasca si transportul intern
Cistigatorii licitatiei MAI sint firmele „Constant Oil”, „Petlon Enterprises” si „East Point Trading”. Toate cele trei firme au participat si la licitatiile de pacura si huila de la Iasi, insa nu au cistigat nimic. Acum, cu preturi mult mai mari decit cele oferite la Iasi, firmele „s-au razbunat”. Mai mult, prin licitatia de la Iasi s-a stabilit ca furnizorul de combustibil va plati toate taxele pina la poarta CET. In schimb, prin licitatia de la Bucuresti, conditiile sint mai proaste: furnizorul va plati taxele numai pina la intrarea in tara a combustibilului. De acolo pina la poarta CET, taxele de vama si transport trebuie platite de societatea ieseana. Practic, atit pretul, cit si conditiile de livrare ale combustibilului sint defavorabile CET Iasi. „Singura explicatie pe care pot sa o dau acestor diferente este ca licitatia a intirziat foarte mult. Adica, acum fiind foarte aproape de iarna, conditiile au devenit mai dure, combustibilul fiind foarte necesar”, a mai spus Viorel Marian. (Catalin PRISACARIU)
Increngaturile din afacerea cu pacura si huila
Atit „Constant Oil”, cit si „Petlon Enterprises” si „East Point Trading” fac parte din aceeasi increngatura de firme de pe piata combustibilului. Cele trei firme apar des in compania firmei „Unicom”, la licitatii. Anul trecut, Politia ieseana a deschis un dosar-bomba, in care numele cel mai vizat era al firmei „Unicom”, banuita de contrabanda si spalare de bani. „Unicom” si „Constant Oil” au alimentat in ultimii ani „Termoelectrica”, furnizind pacura si carbune. Mai mult, firmele „concurente” au mers pe aceeasi mina chiar la licitatiile de la CET Iasi. De exemplu, „Constant Oil”, „Unicom” si „Petlon Enterprises” au oferit anul trecut acelasi pret la huila: 63 dolari pe tona. „Sint furnizori care aduc combustibil de ani de zile in Romania, e adevarat”, a spus Viorel Marian, director de licitatii in „Termoelectrica”. De altfel, anterior licitatiei de la Bucuresti, secretarul de stat MAI Ilie Stefan arata ca adjudecarea achizitiei de catre astfel de firme e previzibila. „O sa lucram cu furnizori «traditionali»”, afirma Stefan.
Licitatia tinuta anul acesta la CET Iasi a reusit sa „fenteze” grupul de interese al „Unicom” si compania. Acest lucru a fost evident la achizitia de huila, cistigata de „Alitrade AG” Elvetia si „Global Corporation PTE Ltd” Singapore. Desi necunoscute in bransa, aceste doua firme si-au zdrobit concurenta, cu preturi mai mici cu 5 dolari pe tona decit media pietei. Si aceste firme, ca si cele din grupul „Unicom”, sint „concurente” numai la suprafata. De fapt, ambele firme sint actionare la „Nova Bank”. Conform informatiilor din presa centrala, „Alitrade” si „Global Corporation” au participat la falimentarea fostei banci „Unirea”, devenita ulterior „Nova Bank”. (C.P.)

Comentarii