A8 a ajuns ieri, în sfârşit, în pragul marilor licitaţii. Valoarea totală: 7,5 mld. euro. 265 de poduri, viaducte şi pasaje, 47 de tuneluri, 5 noduri rutiere

joi, 30 noiembrie 2023, 02:50
4 MIN
 A8 a ajuns ieri, în sfârşit, în pragul marilor licitaţii. Valoarea totală: 7,5 mld. euro. 265 de poduri, viaducte şi pasaje, 47 de tuneluri, 5 noduri rutiere

După aproape 20 de ani de la invocarea necesităţii construirii unei autostrăzi est-vest, jumătate din traseul schiţat atunci a devenit oficial. De ieri, sectorul montan al A8 (Miercurea Nirajului – Leghin/Tg. Neamţ) are indicatorii tehnico-economici aprobaţi prin hotărâre de guvern. Tronsonul măsoară 159 km şi reprezintă jumătate din lungimea Autostrăzii Unirii între Prut şi Tg. Mureş. Dacă punem la socoteală şi capetele tronsonului montan, unul atribuit deja (Moţca-Leghin/Tg. Neamţ) şi unul încă în licitaţie (Tg. Mureş-Miercurea Nirajului), putem să spunem că 2/3 din A8 sunt pe cale să intre în şantier.

Cititi si: Autostrada Unirii: cinci ani pe hârtii oficiale şi niciun metru de asfalt

 

„Finanţarea obiectivului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile – Programul Transport 2021-2027 şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, precum şi din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii”, precizează articolul 2 din hotărârea adoptată cu privire la sectorul montan al A8.

Cititi si: S-au adjudecat banii pentru două treimi din autostrada A8. Cum rămâne cu Moţca-Ungheni?

Valoarea totală estimată pentru cele şase loturi în care a fost împărţit tronsonul – şi care urmează să fie scoase separat la licitaţie pentru proiectare şi execuţie – este de 37,48 miliarde de lei (TVA inclus). Pe cei 159,2 km se vor regăsi 265 de poduri, viaducte şi pasaje, 47 de tuneluri şi 5 noduri rutiere, precum şi 8 spaţii de servicii, 8 parcări de scurtă durată şi două centre de întreţinere şi coordonare.

Cititi si: Primul contract semnat pe Autostrada „Unirii” A8: UMB va construi primii kilometri din autostrada care va uni Moldova de Transilvania

Fostul consilier al ministrului Transporturilor, acum director interimar al Companiei Naţionale pentru Investiţii Rutiere, ne-a spus plin de satisfacţie că nu mai e loc de întors cu acest segment dificil de construit. Cătălin Urtoi nu şi-a ascuns însă unele temeri că licitaţiile pentru cele şase loturi ar putea să treneze dacă documentaţia, respectiv caietele de sarcini, nu vor fi făcute „ca la carte”. Amintim că procedura pentru atribuirea contractului de construire a podului peste Prut care va lega A8 de reţeaua rutieră a Republicii Moldova este suspendată de mai bine de două luni şi jumătate pe motiv că sunt foarte multe cereri de clarificare care necesită răspuns.

Avem HG. Ce urmează?

L-am întrebat pe Cătălin Urtoi ce urmează după publicarea hotărârii de guvern în Monitorul Oficial. „Începe pregătirea documentaţiei pentru lansarea în licitaţie a contractului necesar proiectării şi execuţiei”, ne-a spus el, arătând că bilanţul momentului are şi o parte rea, dar şi una bună. Astfel, dacă nu mai este timp să fie iniţiată procedura de licitaţie până la sfârşitul anului pentru unul sau două loturi, aşa cum erau cele mai optimiste perspective, la începutul anului viitor va fi gata pachetul pentru toate şase loturile. Practic, documentaţia de licitaţie va merge de la CNAIR şi Ministerul Transporturilor la Autoritatea Naţională pentru Achiziţii Publice, iar OK-ul acesteia o va trimite direct pe platforma electronică SEAP.

Cititi si: Adomnitei: dezvăluiri despre A8, în premieră! Ce a stabilit cu Iohannis în 2014?

Între timp, este foarte posibil ca proiectul A8 să treacă de la CNAIR în „curtea” Companiei Naţionale pentru Investiţii Rutiere. Mai e nevoie de aprobarea bugetului CNIR – şi asta se va vedea în proiectul bugetului de stat pe anul 2024, pe care guvernul îl vrea adoptat până la sfârşitul acestui an – şi de un ordin al ministrului Transporturilor pentru oficializarea transferului A8 de la CNAIR. Rămâne de văzut, de asemenea, dacă CNIR va mai fi condusă de un ieşean după concursul pentru desemnarea directorului general, în derulare acum. Cătălin Urtoi este unul dintre cei patru candidaţi înscrişi, iar procedura de selecţie se va încheia peste aproximativ două săptămâni.

A8, de la idee până azi

  • în campania pentru alegerile locale din 2004, unul dintre candidaţi a vorbit despre necesitatea construirii unei autostrăzi din vestul ţării spre Iaşi, cu prelungire spre Chişinău. Totuşi, invocarea acestui proiect nu l-a ajutat atunci pe Relu Fenechiu să câştige Primăria în faţa contracandidatului PSD de atunci, Gheorghe Nichita.
  • proiectul a demarat totuşi în primăvara anului 2007, dar s-a oprit în timpul crizei economice care în România a ajuns imediat după alegerile parlamentare din 2008. Astfel, o hotărâre de guvern similară celei adoptate ieri nu a fost posibilă pe motiv că nu exista un acord de mediu.
  • apariţia asociaţiilor civice pro-autostradă şi manifestările susţinute în favoarea construirii A8 au determinat guvernările trecute să lanseze procedurile de proiectare şi de obţinere a numeroaselor avize necesare. Chiar şi aşa, abia la începutul anului trecut a fost obţinut avizul de mediu – dar numai pentru tronsonul montan. Segmentul ieşean al autostrăzii va bifa acest jalon până la jumătatea anului viitor.
  • pe 29 noiembrie 2018, preşedintele Klaus Iohannis a promulgat Legea 291 privind obiectivul de investiţii A8. Aşadar, hotărârea de guvern pentru tronsonul montan a venit exact cinci ani mai târziu. Mai trebuie spus că, în octombrie 2021, şeful statului a promulgat o lege care o completează pe cea din 2018, impunând un termen limită pentru construirea Autostrăzii Unirii: anul 2030.

Cititi si: Iohannis a promulgat legea pentru autostrada Iaşi – Târgu Mureş. Ce prevede proiectul

Comentarii