Cum îşi rotunjesc cu bani de la stat pensiile speciale imense “expaţii” de la SRI Iaşi? Contracte semnate la 2 minute de la postarea pe SEAP

duminică, 19 noiembrie 2023, 09:40
6 MIN
 Cum îşi rotunjesc cu bani de la stat pensiile speciale imense “expaţii” de la SRI Iaşi? Contracte semnate la 2 minute de la postarea pe SEAP

Afacerea coloneilor pensionaţi din Serviciul Român de Informaţii Iaşi (SRI) a “înflorit” în cei cinci ani de activitate. Fostul adjunct al SRI Iaşi Cristian Obreja îşi înfiinţase firma de consultanţă în securitate (sic!) Stabris SRL la care a achiesat ca şi colaboratori fostul şef mare al SRI Iaşi, Radu Voroneanu Popa, cât şi chestorul de poliţie Ioan Scripniciuc. Până anul acesta, Voroneanu şi Scripniciuc “s-au pierdut pe drum”. În schimb, colonelul Obreja a devenit afacerist specializat în… afaceri cu statul. Acesta şi-a mai deschis încă două firme, toate trei fiind „înghesuite” într-un apartament din Nicolina. Câţi bani a făcut afacerea coloneilor SRI Iaşi şi cu ce instituţii a lucrat aceasta? Citiţi analiza de mai jos!

 

În 2017, fostul şef adjunct al SRI Iaşi Cristian Obreja (FOTO SUS) a înfiinţat firma Stabris SRL împreună cu o altă persoană, Gabriel Cucuteanu. La acest proiect „s-au lipit” şi fostul şef al SRI Iaşi, Radu Voroneanu Popa, cât şi chestorul de Poliţie Ioan Scripniciuc, fostul şef al Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Iaşi. Obreja, Voroneanu şi Scripniciuc s-au pensionat pînă în 2017.

Iniţial, prin Stabris SRL, coloneii şi generalii ofereau consultanţă în securitate, şi s-au apucat imediat de cursuri pentru protecţia datelor, GDPR. Cursurile erau predate de către şeful SRI Iaşi Voroneanu şi chestorul de poliţie Ioan Scripniciuc. “Cât am avut cursuri pentru protecţia datelor, lectori au fost domnii Voroneanu şi Scripniciuc. Asta a fost colaborarea cu dumnealor, ei fiind cei care le-au predat. Cum însă nu mai sunt clienţi pentru cursurile GDPR, s-a încheiat şi colaborarea cu ei. În schimb, am mai deschis o firmă, BHR Consulting, iar pe aceasta am transferat consultanţa”, ne-a spus, ieri, Cristian Obreja. De altfel, firma Stabris s-a axat imediat pe activitatea de formare în ceea ce priveşte protecţia datelor cu caracter perso­nal. Pentru a lucra cu date de acest fel, noile prevederi legale care au intrat în vigoare de la 25 mai 2018 obligă la efectuarea unor cursuri recunoscute de către stat. Tot prin Stabris SRL, coloneii perfecţionează persoane pentru a fi manageri de securitate.

De la SRI, la SRL: trei firme într-un apartament din Nicolina

Într-un apartament din Nicolina, în fiecare cameră, fostul şef adjunct de la SRI Iaşi are câte un sediu de firmă. Cristian Obreja este acţionarul unic a două dintre aceste firme, şi administrator al celei de-a treia companii. Aceasta din urmă este deţinută în procent de 100% de soţia lui, Mihaela Iuliana Obreja. De notat este faptul că Stabris SRL are sediul în camera 3 a apartamentului , BHR Consulting SRL în camera 2, iar Obrisman în camera 1. Stabris a fost fondată de Cristian Obreja în 2017 şi, potrivit codului CAEN după care este înregistrată, desfăşoară “activităţi de consultanţă pentru afaceri şi management”.

În vârstă de 54 de ani, Obreja îşi administrează această afacere fără ajutorul vreunui angajat. “Am avut cel mult un angajat, la un moment dat. Asta este, mă descurc”, ne-a mărturisit acesta. La finalul anului trecut, cifra de afaceri a societăţii cu răspundere limitată Stabris era de 104.565 de lei, în creştere cu 58% faţă de anul anterior. Profitul a fost de aproape 10.000 de euro (45.351 lei), în creştere cu 724% faţă de 2021.

Cifra de afaceri nu este mare, însă atrage atenţia faptul că o mare parte din aceşti bani au fost obţinuţi din contracte cu instituţii ale statului (94.202 lei în anul 2022, potrivit informaţiilor agregate de pe platforma financiară lege5.ro, la o cifră de afaceri în 2022 de 104.565 lei).

De asemenea, cifra totală de afaceri de la înfiinţarea firmei Stabris până la finalul anului 2022 a fost de 751.313 lei, iar cifra totală a contractelor de achiziţii publice pentru care a înaintat oferte a fost de 420.352 lei, din care valoarea ofertelor acceptate a fost de 330.952 lei (adică 44% din totalul cifrei de afaceri, de la înfiinţare). Clienţii-instituţii ale statului sunt fideli companiei Stabris, şi sunt cam aceiaşi din 2017 până în 2023: Salubris, Termoservice, Şcoala Gimnazială din satul Rădeni, Şcoala Ion Simionescu, Editura Junimea, Academia Română, USV. Însă, de departe, cel mai generos client (sau cel mai interesat de protecţia datelor personale) este Salubris. Compania de salubritate din Iaşi a acceptat trei oferte ale Stabris – în 2021, 2022 şi 2023 – în valoare totală de aproape 200.000 de lei. Practic, 59% din banii obţinuţi de firma Stabris din contractele cu instituţiile statului erau de la Salubris. În toate cele trei contracte, Stabris oferea Salubrisului “Servicii externalizate Responsabil cu protecţia datelor – societăţi comerciale subordonate UAT”.

Cum a apărut a doua firmă?

În 2018, la câteva luni după înfiinţarea primei firme, Cristian Obreja a pus bazele firmei BHR Consulting în camera 2 din apartamentul aflat în Nicolina. BHR Consulting a realizat o cifră de afaceri ceva mai mare decât firma din dormitorul vecin (187.527 lei în 2022). Şi profitul a fost mai mare decât al companiei Stabris (49.716 lei), dar faţă de rezultatele financiare ale anului anterior BHR Consulting şi-a văzut totuşi profitul diminuat cu 26%.

Compania din Camera 2 are un angajat, spre deosebire de cea din Camera 3, care funcţionează fără angajaţi. Şi, în ce priveşte contractele SEAP, a avut un singur client în perioada 2020 – 2023, care îi solicită constant un responsabil cu protecţia datelor: Termo-Service Iaşi. Ba, în acest an, Termo-Service a încheiat două contracte cu societatea.

Legat de ofertele din 2023, facem o observaţie, fără a trage nicio concluzie. În acest an, Termo Service a publicat primul anunţ pe data de 3 ianuarie, la ora 11:02. Compania ieşeană solicita serviciile unui responsabil cu protecţia datelor. Când alţii abia se dezmeticeau după petrecerea de Revelion, ofertantul BHR Consulting a reacţionat în 5 minute la anunţ, iar Termo-Service i-a acceptat oferta un minut mai târziu. Contractul era pe 4 luni, iar suma oferită şi acceptată a fost de 26.000 lei.

La cel de-al doilea anunţ, publicat aproape de expirarea primului contract, pe 27 aprilie 2023, la ora 11:02 se solicitau aceleaşi servicii, dar pe o durată de 8 luni, în schimbul a 60.000 de lei. De data aceasta BHR Consulting a reacţionat în decurs de câteva ore (15:56), iar Termo-Service a acceptat oferta aproape de miezul nopţii, la ora 23:44.

Cea de-a treia firmă din apartamentul familiei Obreja, Obrisman SRL, o are ca asociat unic pe Mihaela Obreja, iar Cristian, fostul angajat SRI, se ocupă de administrarea businessului. Dintre cele trei firme, aceasta a mers cel mai prost anul trecut. Cifra de afaceri a scăzut cu 68% faţă de 2021, ajungând la 36.300 de lei, iar profitul a fost de 2.867 de lei. Obrisman are un angajat şi a fost înfiinţată la un an după BHR Consulting, în 2019. Această companie care ca obiect principal de activitate plasarea forţei de muncă. Totuşi, şi Obrisman a prins trei contracte cu instituţii publice: un curs de formare profesională, solicitat de Comuna Erbiceni în 2021 (1.300 lei), şi două de formare profesională pentru arhivari, în 2022: unul la Servicii Publice Iaşi (1.300 lei) şi un altul la Direcţia Naţională de Probaţiune (1.100 lei).

În noiembrie 2020, Obreja şi-a depus dosarul de candidatură pentru funcţia de “Responsabil cu protecţia datelor cu caracter personal” (singurul depus la acel concurs) şi i-a fost admis de către Institutul Regional de Oncologie Iaşi, care căuta un astfel de specialist pentru proiectul Oncotem – pentru prevenţia, depistarea, diagnosticul şi tratamentul precoce al cancerului de sân, finanţat cu fonduri europene.

Tot în 2020, pe 10 septembrie, Obreja Cristian Mihai Mirel era declarat admis şi pe lista celor care au candidat la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor “Pentru a susţine (eventual) ore în calitate de cadre didactice asociate / plata cu ora (poziţia 28, vezi lista aici https://www.feaa.uaic.ro/wp-content/uploads/2020/09/Rezultate-selectie-asociati-MMAA-2020-1.pdf_). 

 

Comentarii