Biletele de autobuz valabile 90 de minute și abonamentele unice, abia la primăvară

sâmbătă, 02 decembrie 2017, 15:47
6 MIN
 Biletele de autobuz valabile 90 de minute și abonamentele unice, abia la primăvară

Ieșenii așteaptă din iulie punerea în practică a promisiunii de implementare a unui sistem modern de ticketing. Ei sperau să poată cumpăra cât de curând bilete de autobuz valabile 90 de minute și să poată beneficia de abonamente unice de transport, însă mai au de răbdat câteva luni bune. Cea mai apropiată dată la care ar putea fi introduse aceste măsuri este sfârșitul lunii martie.

Principala noutate va consta în introducerea abonamentului unic de 75 lei/lună. Abonamentul unic va putea fi achiziţionat şi pentru 15 zile contra sumei de 43 lei sau pentru 7 zile – 25 lei. O altă noutate va fi introducerea abonamentului turistic (valabil 3 zile) în valoare de 20 lei. Seturile de 10 călătorii vor dispărea. În schimb, vor fi introduse biletele cu o călătorie sau două călătorii valabile 90 minute, indiferent de numărul de transbordări. Timpul de valabilitate a biletului va fi calculat de la momentul validării lui în mijlocul de transport, iar costul biletelor va fi cel actual (2 şi, respectiv, 4 lei). În sistemul de taxare va fi păstrat liberul de o zi (8 lei). Ieșenii vor putea achita biletul și prin intermediul unei aplicaţii mobilă („24pay“).

Primarul Mihai Chirica a vorbit despre implementarea sistemului de ticketing în ultima ședință a Consiliului Local, oferind explicații lungi. El a precizat că așteaptă să fie aduse în Iași toate cele 100 de autobuze noi și să fie modernizată infrastructura de transport, după care se va trece la acest sistem.

"Pe măsură ce completăm parcul de autobuze – și ca să fiu foarte bine înțeles, am anunțat toate aceste măsuri pe parcursul timpului în ceea ce privește modernizarea transportului public și cu cele care se petrec și cu cele care se vor petrece, tocmai dintr-o necesitate de a lăsa în dezbatere aceste să spunem dorințe ale noastre de a culege și alte idei decât ideile mele sau ale colectivului pe care l-am pus să lucreze și vedeți foarte bine că în spațiul mediatic apar în fiecare zi sau destul de frecvent propuneri privind fluidizarea unor intersecții, propuneri privind îmbunătățirea transportului public și toate dintre aceste propuneri sunt trecute într-o agendă în vederea analizării lor.

Concret, pe etape: Cea mai importantă etapă a noastră a fost de securizare a mijlocului de transport. Și de la începutul anului, și mai ales de la jumătatea anului trecut, am început să cumpărăm pachete de piese de schimb, de altfel vedeți rectificarea la RATP – una dintre rectificări se referă la creșterea cheltuielillor pe piese de schimb pentru că am prognozat o anumită sumă, dar de fapt aproape am dublat-o pentru că am luat fiecare mijloc de transport, au fost dotate cu sistem de încălzire și ventilare, au început retapițările, fiecare mijloc de transport cu panoul de informare cu traseul pe care îl operează și multe alte lucruri care țin de siguranță și de informare.

Apoi a venit etapa cu schimbarea parcului de autobuze, care este în derulare, se petrece inclusiv în această lună, sunt deja 12 autobuze care sunt intrate în țară și ajunse în Iași și le vom pune în circulație până la completarea parcului cu 100.

Desigur, celelalte investiții care vor veni pe partea de infrastructură în special, și la cea stradală, și la cea de circulație cu mijloacele de transport electrice. Toate acestea vor veni la pachet și am spus, în momentul în care ne-am completat lotul de autobuze, am reușit să ne reactivăm și parcul de tramvaie inclusiv cu cele 11, aducem și politica de abonamente; nu le mai facem haotic.

Și am reușit să-i conving și pe colegii de la CTP că nu este necesar acum, chiar dacă costurile ne presează foarte mult: prin creșterea prețului la energie, prin creșterea salariului minim pe economie. Am spus că încercăm să susținem noi acest efort, introducând și decizia Consiliului Local, până când reușim să pornim primul pas – politica de abonamente care va veni cu ultimul lot de autobuze, care va veni și cu traseele pentru circulația care favorizează mijloacelor de transport în comun și taxiurile și care va încerca să aducă la nivelul unor costuri suportabile ceea ce poate reprezenta veniturile viitoare pentru CTP. Desigur, perspectiva este de a scădea presiunea de pe bugetul local al nostru.

Deci în luna martie vine ultimul lot de autobuze. În luna martie finalizăm, să spunem, și restul de echipări pe care le avem de făcut și modernizări pe tramvaiele în vigoare. În luna martie vom depune și primul pachet de proiecte pentru axa 4 POR pentru a începe demersurile în vederea modernizării liniilor de tramvai (Bucșinescu, Țuțora etc. – ce am mai discutat). Și tot pentru anul viitor, dar nu mai promit luna martie, și implementarea politicii de ticketing.

Ticketingul este o cerință complementară pentru mobilitate. Ultimele discuții pe care le-am avut la Ministerul Dezvoltării nu acceptă să vii doar cu un concept, să spunem, străveziu și orientat doar spre infrastructură. De aceea am pus pe fiecare tronson reabilitat pentru liniile de tramvai va fi compus din trei părți: reabilitarea liniei de tramvai, care va fi, bineînțeles, într-o modalitate logică, și de achiziție a unui mijloc sau a mai multor mijloace de transport noi care vor opera pe sectorul reabilitat, modernizarea din parcul existent a unor tramvaie și ticketingul care va îngloba toate mijloacele de transport în comun într-un concept unic.

Proiectul este făcut conceptual și studiul de fezabilitate aproape gata în ceea ce privește această posibilitate de ticketing – și ca punct de informare în mijlocul de transport și în stații, inclusiv echiparea tuturor stațiilor și avem 297 de stații la nivelul municipiului Iași care vor trebui echipate în această modalitate.

Deci suntem în proces, îl urmărim zi de zi, lună de lună pe tot parcursul evoluției sale pentru că credem noi, cu acest semnal pe care îl dăm prin rectificarea bugetară, suntem pe drumul cel bun. Este prima deconectare de legăturile cu trecutul în ceea ce privește transportul public de călători pentru că este prima dată când am putut raporta profit (știți bine cum am încheiat 2016, care se va regăsi și în 2017) și e prima dată când am putut raporta o creștere de venituri nu din subvenții, nu din alte facilități, ci din vânzarea de tichete și abonamente și pentru noi este premisa unei evoluții pozitive.

Aici se adaugă și înțelegerea la care fac trimitere de fiecare dată la sindicatele din Compania de Transport Public pentru că șocul salariului minim pe economie tot noi l-am resimțit, că ar fi trebuit pe fiecare creștere salarială în salariul minim pe economie, care, de altfel, a avut un efect secundar pentru că cei noi angajați au ajuns să aibă salarii mai mari decât cei cu vechime și cei cu vechime și-au cerut drepturile salariale și am fost nevoiți să modificăm toată grila de salarizare până în preajma conducerii, care pentru companie este un efort financiar permanent, iar pentru noi, Primărie, este un efort de compensare permanent. De aceea înțelegerea cu ei subzistă și în momentul de față în vederea deconectării de la posibilitatea unor creșteri exponențiale a salariilor. Nu vom putea pentru că altfel tindem să tragem regia spre faliment, dar vom încerca să ținem pasul cu creșterile salariale pentru a păstra și acest echilibru", a subliniat Mihai Chirica.

VEDEȚI ȘI:

SCHIMBĂRI! Bilete valabile 90 de minute, abonamente unice în transportul în comun

Comentarii