Bursele școlare - forme importante de sprijin educațional și recunoaștere valorică (P)
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

Comunicat de presă

Bursele școlare - forme importante de sprijin educațional și recunoaștere valorică (P)

GALERIE
POZA (2)
  • POZA (2)
- +

 Al doilea val de pandemie nu trebuia să surprindă pe nimeni, acesta era anunțat de specialiști încă din luna mai, iar autoritățile naționale sau locale ar fi trebuit să se pregătească mult mai temeinic. Alegerile locale, luptele politice din campania electorală au predominat, însă, iar guvernul și autoritățile au trecut în plan secund îndatoririle lor complexe, inclusiv în domeniul educației.

Rectificările bugetare făcute, de obicei, în lunile iulie/august nu au vizat primordial domeniul educației, sprijinirea financiară a elevilor prin burse, deși sunt argumente solide pentru un asemenea demers, mai ales în contextul lipsei dramatice a infrastructurii digitale la nivelul școlilor.

Chiar dacă au fost făcute numeroase analize și studii în timpul pandemiei despre consecințe în plan educațional, despre accesul elevilor proveniți din grupuri defavorizate la tehnologie, la internet și tablete, se observă faptul că 2.296 de unități administrative-teritoriale din România(70,21%) nu acordă bursele sociale pentru elevi, conform studiului „Raportul privind acordarea burselor pentru elevi la nivel național în anul școlar 2019-2020”.

Legislația din educație a prevăzut constant obligația unor programe sociale, acordarea unor facilități și categorii diferite de burse pentru elevi și studenți. Calitatea educației presupune o viziune coerentă, resurse umane bine pregătite, o abordare curriculară modernă, investiție în infrastructura școlarăși universitară, dar și măsuri sociale pentru accesul elevilor și studenților la un învățământ de calitate și la inserția ulterioară pe piața muncii.

În acest sens, aspectele statistice din studiul menționat arată faptul că din 3.182 de autorități publice locale, doar 180 (5,66%) acordă integral burse școlare pentru elevi,cu respectarea cadrului legal în vigoare. Astfel, în 3.002 de unități administrativ-teritoriale dreptul la burse școlare este încălcat, acestea fiind  acordate parțial.

La nivel național, doi din cinci copii cu vârsta cuprinsă între 0-17ani sunt supuși riscului de sărăcie sau excluziune socială, dar cu siguranță știm că această cifră este substanțial mai mare, situație accentuată în perioada pandemică.

Conform art. 82 alin. (2) din LEN nr. 1/2011, consiliile locale ale unităților administrativ-teritoriale și consiliile locale ale sectoarelor municipiului București au obligația ca anual să adopte o hotărâre privind stabilirea cuantumului și numărului celor patru categorii de burse pentru  elevi: performanță, merit, studiu și ajutor social. Legea prezintă și sursa de finanțare a acestor burse, iar cheltuielile cu bursele elevilor trebuie asigurate complementar de către autoritățile publice locale, cât și de statul român prin sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată.

Din 98 de unități administrative, în condițiile unor dificultăți și limitări financiare cunoscute, la nivelul județului Iași se constată acordări parțiale, dar tabloul general este totuși peste media regăsită la nivel național:2 UAT-uri (2,04%) acordă burse integral, conform prevederilor legale, 58 UAT-uri (59,18%) acordă cel puțin o categorie de bursă, 56 UAT-uri (57,14%) acordă  burse de ajutor social,17 UAT-uri (17,35%) acordă burse de merit,11 UAT-uri (11,22%) acordă burse de studiu și doar 6 autorități administrative (6,12%) acordă burse de performanță.

Rolul burselor școlare este acela de a recunoaște performanțele educaționale și rezultatele bune la învățătură obținute, dar și de a sprijini accesul la educație al elevilor din medii defavorizate. Contextul epidemiologic și situația tot mai alarmantă a școlilor din România impun soluții urgente, preocupări pentru domeniul educațional și sprijin financiar pentru acoperirea unor cheltuieli necesare ( tablete, acces la internet, manuale etc.)

În acest sens se impun câteva recomandări:

1.    Guvernul trebuie să stabilească anumite cuantumuri minime privind bursele elevilor, pentru a se evita situațiile nefericite de acordare a unor burse în cuantum nesemnificativ;

2.    Inspectoratele școlare județene au rolul de a solicita, în baza reglementărilor, respectarea obligațiilor legale de a se acorda, în mod adecvat și constant,  burse școlare, inclusiv monitorizarea acestor demersuri;  

3.    Conștientizarea și sensibilizarea autorităților locale să acorde preponderent bursele, pentru că acestea sunt forme utile de completare a accesului elevilor la un nivel superior de  pregătire, de achiziție a materialelor școlare și a echipamentelor electronice necesare;

4.    Instituția Prefectului are competența de a verifica respectarea hotărârilor date de UAT-uri, privind obligativitatea acordării burselor școlare,în conformitate cu legile existente.

Pregătirea elevilor, adaptarea lor la cerințele de educație și formare în societatea actuală a cunoașterii și a progresului tehnologic sunt repere pedagogice fundamentale în cadrul unui sistem de învățământ responsabil, de tip incluziv, de aceea politicile și strategiile naționale trebuie să fie corelate cu obiectivele educaționale.

Din păcate, situația economică actuală, limitele financiare, efectele pandemiei și ale crizelor de diferite tipuri generate de aceasta se reflectă și la nivelul posibilităților, al resurselor bugetare ale primăriilor, ale autorităților locale, mai ales în mediul rural.

De la începutul situației pandemice am semnalat accentuarea unor inegalități și discrepanțe în plan educațional, între elevii din mediul rural și urban, dar și existența unor vulnerabilități chiar la nivel urban. Studiul menționat confirmă prin analize și date statistice aspectele prezentate, cumulul de riscuri și decalaje educaționale,  dar și anticiparea unei crize profunde a sistemului de învățământ, cu efecte grave în timp. Rămâne, astfel, urgența de a aplica unele soluții logice și evidente – finanțarea responsabilă a sistemului, ținând cont de noile probleme și necesități pedagogice, reorganizarea atentă a demersurilor didactice, adaptări curriculare avizate, măsuri sociale, implicit impunerea de cuantumuri minime ale burselor, prin alocarea unui buget suficient în acest sens; de fapt vorbim de viziune și strategii educaționale competente, concepute într-o manieră  responsabilă pentru susținerea eficientă a învățământului românesc.

 

Deputat PSD de Iași
Prof. dr. Camelia GAVRILĂ

VICEPREŞEDINTELE COMISIEI PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT,
ŞTIINŢĂ, TINERET ŞI SPORT

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Amintiri

Cătălin ONOFREI

Amintiri

Ultimele zile ale comunismului.

Filmuletul zilei

opinii

Românitate absolută

Codrin Liviu CUȚITARU

Românitate absolută

Nu se mai putea sta în incinta clocotitoare! În frunte cu rectorul şi cu drapelul naţional, intonând, marţial, cântecul „Noi suntem români”, participanţii, încolonaţi militar, au ieşit vehement pe coridoare şi ulterior în stradă...

Moldova şi transportul durabil în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (II)

George ŢURCĂNAŞU

Moldova şi transportul durabil în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (II)

Nu poţi fluiera o simfonie, este nevoie de o orchestră

Bogdan ILIESCU

Nu poţi fluiera o simfonie, este nevoie de o orchestră

„It is the long history of humankind (and animal kind, too) that those who learned to collaborate and improvise most effectively have prevailed.”/ „Este învăţătura istoriei îndelungate a omului (şi a animalelor, de asemenea) că cei care au învăţat să colaboreze şi să improvizeze cel mai eficient au triumfat.” - Charles Darwin

pulspulspuls

Lovitură de Palat ratată de Peni Hill şi Electrician: au tras, dar mingea n-a ajuns la poartă

Lovitură de Palat ratată de Peni Hill şi Electrician: au tras, dar mingea n-a ajuns la poartă

Fiţi atenţi aicea, stimaţi telespectatori, cam cum se pune problema şi şmenul între conţilierii partidoiului ieşean, când e vorba de votat au ba în calitate de vice al premarelui pe omul buhaiului şantajist Ghihocel, cel pus pe liste de dipotatul deştept Grămadă în urma unui şantaj, aşa cum se aude prin piaţă la Alexandru, ba chiar şi pe la Nicolina (unii zic chiar că şi pe la piaţa de cornute de la Podu Iloaiei, lunea dimineaţă)! 

Caricatura zilei

Moldova: ”Avem autostradă, doar că-i la Bacău”

Editia PDF

Bancul zilei

O ambulanta goneste pe strazi si, la o intersectie rastoarna si accidenteaza un pieton. Soferul coboara imediat, ridica victima (...)

Linkuri

Alte ziare locale

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.