CTP, dependent total de banii publici. An de an, „cancerul” s-a agravat

sâmbătă, 26 februarie 2022, 02:57
3 MIN
 CTP, dependent total de banii publici. An de an, „cancerul” s-a agravat

Din totalul veniturilor estimate ale companiei de transport public, care este de 179 milioane lei, peste 75%, adică 135 mil. lei, sunt aport de la bugetul local. Subvenţiile din banii ieşenilor au crescut aici de la an la an. Care sunt cauzele?

 

Operatorul local de transport este, într-o proporţie covârşitoare, dependent de banii de la bugetul local. Compensaţia anuală acordată de către Primărie aproape s-a dublat faţă de estimările de acum patru ani când a fost semnat contractul de delegare a serviciului de transport public către CTP. Cu tot cu diferenţele de tarif (sumele date în contul gratuităţilor şi reducerilor oferite diverselor categorii de persoane), peste 75% din bugetul CTP sunt bani de la bugetul local. Pe anul în curs, CTP estimează venituri de 179 milioane lei, iar aportul din bani publici se ridică la peste 135 milioane lei.

Cum s-a ajuns aici?

În 2018, la semnarea contractului de delegare, Primăria estima o compensaţie anuală de circa 43 milioane pentru CTP. Pentru 2022, această sumă este de aproape 81 milioane lei, o creştere de circa 90%. Fiind un serviciu public, cu tarif reglementat prin hotărâre de Consiliu Local (CL), Primăria trebuie să acorde, conform normelor europene, o compensaţie care să asigure funcţionarea activităţii. În acelaşi timp, normele prevăd ca autorităţile să evite „compensarea în exces”, dar trebuie să asigure „o compensaţie cu un cuantum corespunzător şi care să reflecte dorinţa de eficienţă şi calitate a serviciilor”, după cum se arată în regulamentul european în domeniu. La Iaşi, compensaţia a depăşit nivelul estimat în 2018 inclusiv anul trecut (72 mil. lei), în contextul efectelor provocate de pandemie. La acest sprijin financiar de la bugetul local se adaugă, în 2022, sumele estimate privind diferenţele de tarif în valoare de peste 54 milioane lei.

„Creşterea compensaţiei faţă de estimările făcute în contractul de delegare, elaborat pe parcursul anului 2018, se datorează şi diminuării încasărilor proprii ale societăţii, pe de o parte ca urmare a pandemiei şi a tuturor efectelor negative ale acesteia (limitare acces la mijloacele de transport, elevii şi studenţii au învăţat online şi încă se încurajează orele online, telemunca sau munca de la domiciliu pentru salariaţi), iar începând cu anul 2020, odată cu apariţia Legii 226/2020, elevii care până în acel moment beneficiau de o reducere de 50% din valoarea unui tichet de călătorie, beneficiază de gratuitate, iar decontarea integrală se trece în sarcina Municipiului Iaşi, crescând presiunea pe bugetul local”, se arată în proiectul de buget al CTP care va fi supus aprobării în şedinţa CL din 28 februarie.

Ce spune primarul?

În cazul aplicării Legii 226/2020, CTP a estimat un necesar de 8,2 milioane lei. O altă gratuitate este pentru pensionari, suma fiind de circa 35 milioane lei, similară cu cea din anii trecuţi. În afara de cheltuielile de personal, o pondere mare în buget o au cheltuielile cu combustibilii (21,4 milioane lei, de remarcat o creştere cu 34% la estimările pentru motorină) şi utilităţi (21 milioane lei, în special pentru asiguraea energiei electrice). Întrebat recent de dependenţa CTP faţă de bugetul local, primarul Mihai Chirica a declarat că în orice oraş european serviciul public de transport este subvenţionat. În acelaşi timp, el a subliniat că, în prezent, se desfăşoară un audit extern la CTP menit să reducă din dependenţa CTP faţă de banii publici. O pârere mai radicalâ are opoyiîia din CL. “CTP este un pacient în moarte clinică, ţinut în aparate de bugetul local. Nu este un model sustenabil pe termen lung, şi atrag atenţia că în acest ritm CTP o va lua pe drumul defunctei RATP. La CTP nu a avut loc o reformă pentru a eficientiza cheltuielile, pentru a creşte atractivitatea acestui serviciu public şi pentru a putea fi o alternativă reală pentru deplasarea cu autoturismul. Mai mult, s-a contractat un serviciu de aproximativ 400.000 euro pentru achiziţia unei strategii în privinţa reducerii dependenţei de bugetul local. Plătim 400.000 euro pentru ceva ce ar trebui să facă cei 4 directori ai societăţii şi cei 5 membri ai Consiliului de Administraţie plătiţi cu 1.000 euro pe şedinţă”, spune consilierul local Răzvan Timofciuc, lider de grup USR. 

Comentarii