Ieşean prins de şase ori fără permis la volan, de fiecare dată alături de o nouă infracţiune sau contravenţie. Nu a păţit mai nimic

vineri, 24 februarie 2023, 02:50
5 MIN
 Ieşean prins de şase ori fără permis la volan, de fiecare dată alături de o nouă infracţiune sau contravenţie. Nu a păţit mai nimic

Un şofer pare să fi pariat cu poliţiştii rutieri cine îşi pierde primul răbdarea. Aceştia îl prindeau la volan fără permis şi trimiteau hârtiile spre procurori pentru întocmirea dosarului penal, şoferul scăpa de acuzaţii şi se urca iar la volan, tot fără permis. Jocul durează deja de mai bine de 10 ani şi s-a soldat cu o pedeapsă cu suspendare, aplicată pentru 6 infracţiuni de conducere fără permis. Dacă poliţiştii îl mai opreau de două ori, pedeapsa ar fi fost cu executarea în regim de detenţie.

UPDATE: 
După apariția articolului, Marian Mărunțelu a transmis, prin intermediul avocatului, că situația juridică în care se află „nu se datorează unui comportament nelegal, ci abuzului agenților IPJ care nu și-au respectat îndatoririle legale și nici dispozițiile legale aplicabile”. Reluându-și argumentația din instanță și consemnată în articol, el a precizat că înregistrarea ordonanțelor procurorilor la Poliția Rutieră mult peste data emiterii lor reprezintă cauza constatărilor care au dus la trimiterea sa în judecată și la condamnarea în primă instanță de către Judecătorie. Șoferul a contestat sentința, Curtea de Apel urmând să reanalizeze dosarul pe 19 aprilie.

Articol initial:

Marian Mărunţelu a intrat în conflict cu Poliţia Rutieră în septembrie 2012, pe când conducea un Seat cu numere provizorii. Numerele de înmatriculare erau expirate de două luni, aşa că urmarea a fost un dosar penal pentru conducerea unui autovehicul neînmatriculat şi suspendarea dreptului de a conduce. În aprilie 2013, procurorii au dispus neînceperea urmăririi penale. Mărunţelu avea deci din nou dreptul de a se urca la volan. Doar că în momentul în care fusese oprit de poliţişti nu prezentase permisul, iar după ce procurorii l-au lăsat în pace, nu şi-a mai bătut capul să treacă pe la Poliţia Rutieră. Ca urmare, în sistemul informatic nu a mai fost introdusă modificarea statutului său. Oficial, nu avea dreptul să conducă.

În mai 2014, Mărunţelu a fost oprit iar de poliţişti, pe când conducea un Mercedes. Autorizaţia de circulaţie a maşinii era expirată, iar şoferul apărea ca neavând dreptul de a conduce. Din nou dosar penal, de această dată pentru două infracţiuni. Şi acum procurorii au dispus clasarea cauzei, decizie introdusă în baza de date a poliţiei în decembrie 2015. Doar că în octombrie 2015, Mărunţelu conducea un BMW în apropierea oraşului Ştefăneşti din judeţul Botoşani. A depăşit viteza legală, ceea ce i-a atras o sancţiune contravenţională, dar i s-a întocmit din nou un dosar penal, tot pentru conducere fără permis. În iulie 2017, Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoşani a renunţat la urmărirea penală, soluţia fiind implementată în sistem abia în februarie 2018. Degeaba, pentru că în iulie 2017, şoferul fusese din nou interpelat de poliţişti, pentru o staţionare neregulamentară, iar în octombrie acelaşi an, pentru că nu purta centura de siguranţă şi nu semnalizase schimbarea direcţiei de mers. Permisul apărea ca fiind „cu restricţii-suspendat”, deci a început o nouă cercetare penală, la care s-au reunit alte două dosare pentru conducere fără permis, consecinţa altor întâlniri cu poliţiştii. De această dată, dosarul a ajuns în instanţă. Procesul nu s-a terminat încă, aflându-se în rejudecare, la nivelul Judecătoriei.

Noi întâlniri cu poliţiştii au dus la un nou dosar penal. În perioada august 2019 – martie 2020, Mărunţelu a mai fost oprit de şase ori, pe Poitiers sau în Hlincea, de fiecare dată poliţiştii constatând că are permisul suspendat. Prima oară fusese oprit pentru că se încadrase greşit pentru un viraj la stânga. Le comunicase poliţştilor că nu are permis, acesta fiindu-i suspendat. De următoarele cinci ori, poliţiştii l-au oprit de cum i-au văzut BMW-ul. Nu că ar fi încălcat vreo regulă de circulaţie, ci pentru că ştiau deja că nu are dreptul de a conduce. Noul dosar a ajuns în instanţă în martie 2020. În faţa judecătorilor, şoferul a invocat faptul că, în opinia sa, nu încălcase niciun moment legea. Dosarele penale îi fuseseră întocmite în temeiul unor erori în implimentarea în baza de date a soluţiilor date de procurori. Iar toate erorile plecau de la faptul că la primul contact cu legea, nu trecuse pe la poliţie pentru a lămuri situaţia, după ce fusese scos din cauză de procurori.

Interpretarea dată de Mărunţelu situaţiei nu a fost acceptată de magistraţii Judecătoriei. Faptul că în cele din urmă procurorii închideau dosarul nu însemna că avea voie să conducă până atunci. „Contrar susţinerilor apărării, în situaţia în care suspendarea dreptului de a conduce este urmarea sesizării organelor judiciare cu privire la comiterea unei infracţiuni, iar persoana vizată a condus pe durata suspendării, împrejurarea că, ulterior, pentru infracţiunea respectivă, s-a dispus clasarea sau achitarea, nu este de natură a produce efecte în ceea ce priveşte fapta de a conduce un autovehicul având dreptul de a conduce suspendat. În cazul suspendării dispuse pe durata procesului penal, când aceasta încetează prin adoptarea unei soluţii de clasare, efectele se produc doar pentru viitor. A accepta contrariul înseamnă că, ori de câte ori o persoană are suspendat dreptul de a conduce pe durata procesului penal, dar conduce pe drumurile publice în timpul procesului, nu va comite o infracţiune, câtă vreme, la finalul acestuia, nu se va constata că a comis infracţiunea reţinută în sarcina sa”, au arătat judecătorii.

Aceştia l-au condamnat la un an de închisoare, minimul legal, pentru fiecare dintre cele şase ocazii când fusese prins fără permis. Conform legii, în astfel de situaţii, pedeapsa rezultantă constă în cea mai mare dintre condamnări, la care se adaugă o treime din celelalte. Prin urmare, Mărunţelu urma să primească o pedeapsă de un an pentru prima infracţiune, plus o treime din 60 de luni, câte patru luni pentru fiecare dintre celelalte cinci infracţiuni. În total, 2 ani şi 8 luni de închisoare. Legea permite ca executarea pedepselor mai mici de 3 ani să fie suspendată, ceea ce au hotărât şi judecătorii. Dacă Mărunţelu ar mai fi fost oprit de două ori în trafic înainte de a fi trimis în judecată, ar fi încasat o pedeapsă de 3 ani şi 4 luni de închisoare, care nu mai putea fi suspendată.

Comentarii