Dezamăgire de prosumator. Explicaţiile unor ieşeni cu fotovoltaice ce au băgat energie în reţea, dar nu au văzut nici bani, nici compensări

luni, 03 iulie 2023, 01:55
9 MIN
 Dezamăgire de prosumator. Explicaţiile unor ieşeni cu fotovoltaice ce au băgat energie în reţea, dar nu au văzut nici bani, nici compensări

Una dintre întrebările pe care şi le pun ieşenii care au obţinut bani de la stat prin programul Casa Verde 2023 ca să îşi monteze panouri fotovoltaice sau au suportat din buzunar investiţia este legată de ce trebuie să facă pentru a deveni din consumatori, prosumatori, adică să poată vinde energia pe care o produc în propria locuinţă. Pe lângă asta, multora nu le este clar nici dacă şi când vor primi bani de la furnizorul de energie electrică căruia îi vând surplusul de energie produs din surse regenerabile. Chiar furnizorii îi bagă în ceaţă: E.ON, de exemplu, a emis recent facturi unor prosumatori cu mesajul: „Ai consumat mai puţin decât ai estimat şi ai de primit din partea noastră XX Lei. Vezi pe ultima pagină a facturii cum poţi intra în posesia banilor”, revenind ulterior cu clarificări: mesajul fusese inserat din greşeală pe factură.

 

„Ziarul de Iaşi” a discutat cu trei beneficiari de panouri fotovoltaice din comuna Miroslava, pentru a vedea la ce ar trebui să se aştepte cei care acum sunt cu instalatorul „la uşă” şi se gândesc la etapele care urmează după ce se văd cu sistemul montat pe casă. Ce este clar e că oamenii sunt nerăbdători: au înţeles că dacă vor deveni independenţi energetic nu îşi vor mai bate prea mult capul cu facturi şi costuri la energia electrică. Greşit, pentru că şi prosumatorii achită lună de lună facturile, ca un consumator, deşi injectează în reţea surplusul de energie produsă, iar dacă facturile erau oricum greu de citit şi înainte, acum unii abia dacă reuşesc să descifreze cât trebuie să plătească.

Mecanismul ar trebui să fie unul simplu: Să spunem că Ionel este prosumator. El a consumat într-o lună din reţea 100kWh şi a vărsat, în aceeaşi lună, 200kWh în reţea. Ionel se aşteaptă să primească de la furnizorul său o factură de compensare cantitativă, ştiind că îi mai rămân încă 100kWh în reţea, de care se va folosi atunci când sistemul fotovoltaic propriu nu va produce suficient cât să-i acopere consumul. Ce nu ştie Ionel este că trebuie să plătească pentru energia pe care a consumat-o din reţea o serie de tarife aplicate de furnizor: transport, distribuţie, certificate verzi, acciză şi TVA, astfel că el, unul dintre prosumatorii cu puteri instalate de sub 200kW, nu va primi factură zero. Ionel nu ştie nici că furnizorul îi va plăti cantitatea de energie electrică livrată în reţea abia după 24 de luni, asta dacă Ionel va mai avea atunci surplus neconsumat, dar nici că regularizarea financiară este destinată doar celor cu putere instalată între 200 şi 400 kW. 

Nu e de mirare de ce majoritatea prosumatorilor consideră că legislaţia din domeniul energiei este făcută în defavoarea lor: varsă în reţea surplusul de energie electrică – producţie proprie, dar sumele care li se cuvin rămân blocate la furnizorii de electricitate, iar ei plătesc în continuare facturile curente.

Asta cred şi cei trei ieşeni din Miroslava, care au suportat din fonduri proprii cheltuielile cu montarea sistemelor fotovoltaice în vara anului trecut: vorbim de sume cuprinse între 6.500 – 9.000 de euro. Doi dintre ei se plâng de faptul că nu au văzut nici până acum pe facturi compensarea cantitativă, că n-au primit facturi de prosumator, iar de compensare financiară nici nu încape vorba: se face abia după doi ani de când a fost emisă prima factură de prosumator, potrivit ANRE, dar nu e sigur nici atunci, deoarece e imposibil să rămâi cu energia electrică „pe stoc” atâtea luni, în condiţiile în care sistemul fotovoltaic nu produce energie noaptea, spre exemplu, iar atunci eşti nevoit să o iei de la reţea. Evident, nu vorbim de beneficiarii de panouri fotovoltaice care au optat şi pentru acumulatori la sistem.

 

Compensările urmează, banii peste doi ani

 

Ieşeanul G.B. şi-a montat pe casă 12 panouri fotovoltaice în august, anul trecut. A plătit din buzunar pentru întreaga investiţie, care l-a ajuns circa 6.500 de euro. După o socoteală rapidă spune că de atunci şi până acum a plătit facturi la energia electrică de peste 2.500 de lei. El se află printre norocoşii care au primit, după aproape un an, şi prima factură de prosumator, din care rezultă că ar avea de încasat de la E.ON aproape 500 de lei, dar asta tocmai în anul 2025.

În factură, ieşeanul a fost înştiinţat de furnizor că soldul va fi disponibil pentru încasare în 24 de luni de la data ultimei zile a lunii în care a livrat cantitatea de energie electrică reportată. Până atunci, cantitatea de energie electrică reportată prevăzută în factură i se va returna automat, parţial sau total, pentru acoperirea consumului său de energie electrică în perioadele în care cantitatea de energie pe care o consumă din reţeaua electrică este mai mare decât cantitatea de energie pe care o produce şi o livrează înapoi. Asta după ce omul primise o factură în care se regăsea şi mesajul: „Ai consumat mai puţin decât ai estimat şi ai de primit din partea noastră XX Lei. Vezi pe ultima pagină a facturii cum poţi intra în posesia banilor”.

G.B, prosumator, ne-a explicat: „În luna august 2022 am montat panourile fotovoltaice, m-a ajuns investiţia 6.500 de euro, fonduri proprii. Am montate 12 panouri, de dosare s-au ocupat instalatorii. În acte am devenit prosumator pe 20 septembrie 2022, dar contorul a fost pus pe 16 august 2022, deci de atunci am injectat eu în reţea, însă abia zilele acestea am primit prima factură de prosumator. Asta după ce de la sfârşitul lunii mai anul acesta am început să sun zilnic la E.ON. Îmi spuneau la un moment dat că nu apar ca prosumator la ei. (…) Le-am zis că a trecut aproape un an, iar mie aplicaţia îmi arată că am injectat în reţea peste 3.000 de kWh, iar eu plătesc în continuare facturi. Abia după câteva săptămâni mi-au trimis un maldăr de facturi cu minus, zilele trecute mai exact. Ei mizează pe faptul că legea spune că furnizorul e obligat să dea bani prosumatorilor abia după 24 de luni de la prima factură, iar eu cred că de asta evită şi întârzie să le emită. (…) Practic după 11 luni a venit şi prima mea factură de prosumator, dar abia după doi ani văd dacă mi-o încasez sau nu, e vorba de aproape 500 de lei, însă voi avea la iarnă nevoie de energie şi voi consuma clar ce am livrat în reţea. Luni de zile am injectat energie în reţeaua lor, energie de aproape 2.700 de lei, după calculele mele, iar ei s-au folosit lunar de banii mei. Eu trebuie să îmi recuperez investiţia făcută, dar cum, dacă am de plătit facturi la E.ON. Investiţia ar trebui amortizată în 5-6 ani”, ne-a explicat bărbatul.

 

“Se facturează tot consumul şi noi plătim tot ce se consumă”

 

Ieşeanul D.C. şi-a montat 20 de panouri fotovoltaice pe casa din comuna Miroslava în luna iulie, anul trecut. A cheltuit 9.000 de euro, fonduri proprii.

D.C, prosumator: „Compensarea cantitativă încă nu este la noi, atâta timp cât se facturează tot consumul şi noi plătim tot ce se consumă. Păi când amortizăm investiţia, dacă pe 13 iulie se împlineşte un an şi eu plătesc tot consumul, la fel ca înainte de a deveni prosumator? Investiţia este de aproape 9.000 de euro. De partea cu autorizarea şi obţinerea certificatului de racordare s-a ocupat E.ON, ei au făcut toate demersurile, a fost inclus în preţul total. La partea cu preţul la prosumare, eu sunt unul din cei foarte mulţi la care nu se facturează încă kw. Eu încă plătesc tot ceea ce consum, indiferent că este de la ei sau de la mine din panouri. Birocraţie, se dă vina mereu pe sistem. Au fost luni în care am plătit şi 2,6 lei/kW, chiar 3,8 lei/kW. Până în august anul trecut am plătit sub 1 leu/kW. Cam aceasta este situaţia. Noi suntem din grupul „aşa NU”! Ca să nu mai vorbim că până la compensarea financiară, care începe cu luna a 25-a pentru prima lună de prosumare, trebuie să ne facă compensarea cantitativă, în fiecare lună, dar care întârzie. Câte reclamaţii sunt la ANRE, inclusiv de la noi, din această cauză”, ne-a explicat ieşeanul.

 

“Stau şi mă întreb dacă s-a meritat să investesc 9000 de euro”

 

În august 2022, şi ieşeanul A.D. s-a alăturat beneficiarilor de panouri fotovoltaice. El nu a mai aşteptat programul de la stat, aşa că a decis să suporte singur toate cheltuielile investiţiei: în total, 9.000 de euro. Spune că plăteşte şi acum lună de lună facturi la furnizor, peste 300 de lei lunar, deşi de aproape un an injectează în reţea surplusul de energie electrică produs în propria locuinţă.

A.D, prosumator: „Uneori stau şi mă întreb dacă s-a meritat să fac investiţia asta. Experienţa mea în ceea ce priveşte rolul de prosumator a început în august anul trecut când mi-a fost instalat sistemul, acesta fiind de 7kW. Am suportat întreaga cheltuială din fonduri proprii, iar valoarea a ajuns aproximativ 9.000 de euro. Procedura de contractare, intrare în evidenţele lor (schimbare contor, montare contor separat pentru sistem) a fost oarecum în regulă şi de scurtă durată, făcând excepţie faptul că mi-a fost montat un contor vechi care timp de aproximativ o lună nu a înregistrat nimic din ce s-a virat în reţea, culmea tot în beneficiul lor. Contractul de prosumator a fost semnat în luna septembrie şi de atunci am aşteptat cu sufletul la gură facturile ce-mi vor schimba viaţa. Şi mi-au schimbat-o, ce-i drept: din liniştea pe care o aveam înainte (lună de lună cu venitul acestora) în calvarul de a înţelege de ce nu sunt luat în considerare ca fiind prosumator (este o rubrică/denumire specială ce apare pe factură) şi până la confuzia cu facturile pe care nu le primeam şi apoi când acestea veneau erau cu cantităţi diferite (de consum şi de prosumator). Bineînţeles, am luat legătura cu cei de la E.ON (prin email iniţial), aceştia din urmă revenind cu un răspuns abia după ce au fost ameninţaţi că voi face reclamaţie la ANRE.

Din momentul semnării contractului şi până în acest moment eu nu am primit nicio factură pe partea de prosumator, în schimb veneau regulat pe partea de consumator, culmea tot în beneficiul lor. Contactaţi şi în fizic la centrul info mi s-a transmis că sistemul are o problemă (nu se înregistrează cantitatea corectă) şi din acest motiv facturile nu vin, urmând ca atunci când se va remedia situaţia să primim facturi şi pe perioada din urmă. La ultima factură (de consumator) este menţionat la un moment dat o cantitate de energie virată în reţea în jurul a 100kW (pe luna mai), problema este că în acea lună, conform aplicaţiei, cât şi contorului, valoarea aceasta este de aproximativ 700kW. Urmează să mă mai duc încă o dată la ei, să mi se explice (încă o dată) cum se citeşte o factură şi să mi se arate cantitatea de energie consumată, cât şi cea livrată în sistem. Clar există o problemă!”

Faptul că prosumatorii primesc cu mare întârziere banii pe energia livrată a fost una dintre problemele evidenţiate şi în cadrul conferinţei „Prosumatorul – Un jucător tot mai important în piaţa românească de energie”, organizată zilele trecute de Comitetul Naţional Român al Consiliului Mondial al Energiei în parteneriat cu Electrica S.A. şi Electrica Furnizare S.A, eveniment în care s-a avansat şi un număr de prosumatori până la sfârşitul acestui an: peste 100.000, faţă de 63.000 în luna aprilie 2023. 

Vezi aici ghidul prosumatorului publicat de ANRE:

 

Comentarii