Doi elevi ieşeni au dus România pe primul loc la nivel mondial. Ei şi profesorii lor explică ce se află în spatele unui mare succes

joi, 17 august 2023, 01:50
9 MIN

Elevii români au făcut cinste ţării lor la Olimpiada Internaţională de Geografie, care a avut loc în perioada 8-14 august la Bandung, Indonezia. Lotul României a ajuns pe primul loc, cucerind astfel titlul de campioni mondiali în geografie.

Printre cei patru membri ai lotului se numără şi doi talentaţi elevi ieşeni, Daniel Nicolae Hanganu şi Tudor Sebastian Olariu. Daniel, elev al Colegiului Naţional, a obţinut medalia de aur, iar Tudor, elev al Colegiului Naţional „Costache Negruzzi”, a primit medalia de argint.

Ceilalţi doi elevi sunt Radu Andrei Brădăţeanu, de la Colegiul Naţional „Sf. Sava” Bucureşti, şi David Ştefan Preda, de la Colegiul Naţional Unirea, Focşani. Coordonatorii lotului au fost profesorii Mihaela Cornelia Fiscutean şi Dorin Fiscutean de la Colegiul Naţional din Iaşi.

Acest succes nu este o surpriză pentru cei care îi cunosc pe cei doi elevi. Amândoi sunt pasionaţi de geografie încă din clasa a V-a, iar profesorii de la clasă i-au susţinut şi i-au încurajat să participe la cât mai multe concursuri şi olimpiade.

Tudor – olimpicul negruzzist

Tudor Sebastian Olariu este elev la Colegiul Naţional „Costache Negruzzi” şi este la prima performanţă internaţională. Acesta excelează la geografie încă din clasa a V-a, de când este pregătit de profesorul Florin Iancu.

„Efectiv pentru Olimpiada Internaţională m-am pregătit un an şi câteva luni, dar eu învăţ la Geografie pentru concursuri încă din clasa a V-a. M-am pregătit cu domnul profesor Florin Iancu, care mi-a fost mentor şi îndrumător încă din clasa a V-a şi mereu m-a ajutat cu materiale, informaţii şi sfaturi. În acelaşi timp, am beneficiat şi de sprijinul unor foşti olimpici internaţionali, Andrei Federenciuc şi Bianca Solomon, care au participat la Balcaniadă şi la Olimpiada Internaţională. După ce m-am calificat la Olimpiada Internaţională, în luna iulie, am avut cam 10 zile de pregătire cu soţii Fiscutean”, a mărturisit Tudor.

După 7 ani de lucru împreună, Florin Iancu mărturiseşte că se aştepta ca propriul elev să aducă o medalie acasă. „Eu am avut emoţii foarte mari, pentru că a fost prima lui participare internaţională, însă am avut încredere că va obţine o medalie. Speram să fie o medalie cât mai strălucitoare şi este minunat că este argint”, a declarat acesta.

Medalia de argint i-a confirmat lui Tudor că este un bun geograf şi că tot efortul său a avut un rost. „Această medalie de argint este ca o încununare a efortului meu. În acelaşi timp, sunt motivat ca anul viitor să fac şi mai bine şi să obţin aurul. Sunt hotărât să mă autodepăşesc! Sunt mândru de mine şi sunt foarte fericit, dar, în acelaşi timp, aştept să văd ce urmează, pentru că nu vreau să mă plafonez”, a spus elevul.

Nu este prima dată când România ocupă primul loc în lume la această olimpiadă.

„Ocuparea primului loc la nivel mondial este o confirmare a valorii şcolii geografice româneşti, a faptului că elevii români învaţă aşa cum este firesc să înveţe într-o lume aflată într-o dinamică continuă. Asta nu poate decât să ne facă fericiţi, pentru că avem recunoaştere pe plan mondial şi toată lumea geografică priveşte cu respect România de ani buni de zile”, a precizat Florin Iancu, profesor de geografie la Colegiul Naţional „Costache Negruzzi” din Iaşi.

Pasiunea pentru geografie

Elevul negruzzist mărturiseşte că este îndrăgostit de geografie de la o vârstă fragedă. Hărţile şi steagurile sunt pasiunea lui încă de când avea 5 ani şi răsfoia cărţile părinţilor. Apoi, odată cu începerea gimnaziului, această poveste a căpătat alt sens.

„În clasa a V-a l-am întâlnit pe domnul Iancu, care a văzut în mine potenţial, a văzut seminţele pasiunii şi le-a ajutat să rodească. Îmi amintesc şi acum că în prima zi din clasa a V-a am avut oră cu dumnealui, a văzut că ştiam cu ce se mănâncă geografia şi ca să mă încurajeze mi-a pus un 10. A fost prima mea notă din clasa a V-a, iar asta m-a motivat să învăţ şi să fiu tot mai bun. Apoi, a urmat concursul GeoMondis, iar după, an de an, am rămas în joc ca să-mi apăr titlul din anul anterior”, a explicat Tudor.

Tudor a participat la numeroase competiţii de geografie. În gimnaziu este Concursul Terra, numit şi Olimpiada Mică, iar Tudor a luat premiu în fiecare an – Premiul al III-lea în clasa a V-a şi Premiul I în clasele a VI-a şi a VII-a. În clasa a IX-a a participat la Concursul GeoMondis, unde a luat Premiul al II-lea, iar în clasa a X-a a obţinut Premiul al II-lea la Olimpiada Judeţeană de Geografie şi Premiul I la etapa naţională a Concursului GeoMondis.

O altă pasiune a tânărului negruzzist este biologia de teren, fiind interesat de biodiversitate. Odată cu terminarea liceului, îşi doreşte să studieze biologia la Universitatea din Groningen, Olanda. Ar vrea să urmeze o direcţie care să îi permită să îmbine cele două pasiuni, pentru că, după spusele lui, acestea se influenţează şi îşi va putea valorifica cunoştinţele în geografie într-o viitoare carieră de cercetare în biologie.

Daniel – olimpicul de la Naţional

Daniel Nicolae Hanganu, elev al Colegiului Naţional din Iaşi, a obţinut medalia de aur la Olimpiada Internaţională de Geografie. Încă din clasa a V-a este îndrumat de profesoara Mihaela Cornelia Fiscutean, unul dintre coordonatorii lotului României.

Tânărul spune că a început să se pregătească pentru această olimpiadă din iarnă, a citit diverse materiale şi a parcurs subiectele din anii trecuţi. Apoi, a urmat o perioadă intensă de pregătire, timp de 10 zile, cu ceilalţi colegi din lot.

„Sunt foarte bucuros că am obţinut această performanţă, mai ales că am obţinut şi anul trecut medalia de aur. A fost o experienţă inedită, iar rezultatul a fost pe măsura efortului depus”, a menţionat Daniel.

Profesoara sa de la clasă are doar cuvinte de laudă pentru elevul său. „Daniel s-a remarcat din clasa a V-a prin participarea la toate concursurile şi olimpiadele de geografie. Avea un soi de curiozitate aparte, îmi dădeam seama din întrebările pe care mi le adresa că e un elev special”, a declarat Cornelia Fiscutean, profesoară de geografie la Colegiul Naţional.

Totul a început în clasa a V-a

La fel ca Tudor, şi Daniel a început pregătirea în acest domeniu încă din gimnaziu. A deschis pentru prima dată un atlas şi a ştiut că prin studiu şi disciplină va avea numeroase performanţe în acest domeniu.

„Mi s-a părut foarte interesant să văd că pe o foaie de hârtie sunt locuri care îmi pot imagina cum arată. Astfel, cu ajutorul doamnei profesoare Cornelia Fiscutean, am descoperit mai multe în acest domeniu încă din clasa a V-a. Dumneai m-a introdus în lumea competiţiilor şi a performanţei”, a declarat Daniel.

În perioada gimnaziului, Daniel a participat la Concursul Terra, unde s-a calificat de două ori la faza naţională, obţinând premiul al III-lea şi menţiune. În clasa a X-a s-a calificat la etapa naţională a Olimpiadei de Geografie, unde a luat menţiune, iar la Olimpiada Internaţională a obţinut medalia de aur.

Daniel trece în clasa a XII-a, iar după finalizarea liceului îşi doreşte să îşi continue studiile în România, la Facultatea de Informatică, însă nu vrea să renunţe la pasiunea sa pentru geografie. Chiar dacă nu a făcut performanţă în informatică, acesta consideră că este un domeniu în care poate avea multiple oportunităţi de viitor.

Disciplină, rigurozitate şi atenţie

Coordonatorii lotului au jucat un rol important în performanţa echipei României. Dorin şi Cornelia Fiscutean s-au ocupat nu doar de pregătirea materiei pentru olimpiadă, ci şi de pregătirea psihică şi climatică, fiind adevăraţi mentori pentru cei patru elevi.

„Copiii aceştia se pregătesc încă din clasa a V-a. E nevoie de multă muncă, de mulţi ani, de o pregătire temeinică. Sunt copii care îşi doresc cu adevărat, care vor să muncească, iar în timp vin şi rezultatele. Lotul de anul acesta a fost unul foarte bun. Sunt patru băieţi serioşi, empatici, responsabili şi doritori de performanţă”, a declarat Dorin Fiscutean, cadru didactic la Colegiul Naţional.

Profesorii au mărturisit că întotdeauna sunt într-o competiţie cu cei din Singapore, pentru că aceştia au clase specializate de geografie şi fac 15 ore pe săptămână, în timp ce programa românească prevede doar o oră pe săptămână. Însă, cu multă muncă şi discplină, cei patru elevi au reuşit să recupereze, au lucrat atât sarcini individuale, cât şi în echipă, şi au ajuns pe locul I la nivel mondial.

„Din 17 iulie au venit la Iaşi şi ceilalţi doi băieţi, David şi Radu. Lucram de dimineaţă până seara la Colegiul Naţional, iar după program fiecare dintre ei îşi îmbogăţea cunoştinţele, exersa competenţele dezvoltate pe parcursul zilei. Au crescut foarte mult în această perioadă, astfel că înainte de a pleca în Indonezia i-am putut încuraja sincer că vor lua cele mai strălucitoare medalii. «O să aşteptăm cu nerăbdare să se decerneze medaliile de bronz, după care vom urma ale noastre», au fost cuvintele mele atunci, care s-au adeverit în timpul ceremoniei de premiere”, a mărturisit Cornelia Fiscutean.

Olimpiada Internaţională de Geografie – diferită de Olimpiada Naţională

Materia de la Olimpiada Internaţională de Geografie diferă de cea studiată în mod normal în şcoala românească. În România, în clasa a IX-a se studiază Geografia fizică, în clasa a X-a se învaţă Geografia umană, în clasa a XI-a este Geografia mediului, iar în clasa a XII-a este studiată Geografia României şi a Europei. În fiecare an, materia pentru Olimpiada Naţională cuprinde materia specifică clasei respective.

Însă, la Olimpiada Internaţională trebuie să fie o programă comună pentru elevii din toate ţările. Astfel, nu există o programă anume, subiectele fiind din toată geografia, de la Geomorfologie până la Geografia turismului, iar informaţiile trebuie învăţate la un nivel destul de avansat. La Olimpiada Internaţională de Geografie nu se pune accentul pe detalii şi pe memorizat. Subiectele obligă elevul să gândească şi să explice diverse fenomene şi procese.

Olimpiada constă în trei probe. Prima probă este cea teoretică, scrisă, care cuprinde şase subiecte din diverse teme de geografie. Participanţii au la dispoziţie o carte cu imagini şi hărţi pe care să se bazeze în explicaţiile lor. „Nu vor să vadă cât de mult am tocit. Vor să vadă dacă ştim să interpretăm nişte hărţi, grafice şi tabele, iar pe baza acestora să explice şi să găsească soluţii pentru diverse probleme”, a explicat Tudor, unul dintre olimpicii ieşeni.

Comentarii