„Elevii vor învăța ca pentru școala de șoferi”. Specialiștii ieșeni critică reforma lui Câmpeanu

marți, 31 mai 2022, 23:16
5 MIN
 „Elevii vor învăța ca pentru școala de șoferi”. Specialiștii ieșeni critică reforma lui Câmpeanu

Schimbări în educaţie, renunţarea la teze, la media semestrială şi schimbarea formei de notare. De asemenea, se susţine introducerea catalogului electronic, care trebuie tipărit şi arhivat, dar şi a meselor calde în şcoli. Sorin Cîmpeanu a anunţat modificările din sistemul educaţional pentru anul 2022-2023. Printre schimbările majore, Ministerul Educaţiei a anunţat introducerea unei singure medii anuale la fiecare materie, iar numărul minim de note pentru o disciplină va trebui să fie egal cu N plus 3, N reprezentând numărul de ore alocate la o disciplină într-o săptămână. De asemenea, se renunţă la teze şi cadrul didactic poate alege ce fel evaluare pe parcurs va folosi la clasă. Sunt aceste schimbări binevenite? Am discutat cu mai mulţi specialişti ieşeni.

 

Camelia Gavrilă, directorul Colegiului „Costache Negruzzi”, spune că logica etapelor în vederea modificărilor din domeniul învăţământului ar fi trebuit să urmeze întâi adaptarea planului de învăţământ pentru întreg sistemul, programele şcolare, manualele, conţinutul, iar mai apoi sistemele de evaluare pe traseu şi examenele finale. „Aceste modificări care au fost anunţate pot fi interesante şi pot genera dezbateri cu privire la structura anului şcolar în sistemul popular. Este într-adevăr un model practicat şi în alte state europene, răspunde şi unei nevoi de odihnă periodică a elevilor, de segmentare şi întrerupere a efortului intelectual prin etape de odihnă. Aici intervin şi aspecte generate de economie, de turism, fiind un aspect luat în considerare şi în state precum Germania, Franţa sau Elveţia. Sunt de acord cu aceste hotărâri cu privire la structura anului.”, a explicat Camelia Gavrilă.

Ea declară că notarea prin evaluări şi teze este însă un element important în vederea formării etapelor de dezvoltare a elevilor. „Nota are o valoare complexă, pentru că ea dă un semnal pe traseu elevului asupra nivelului la care se situează prin raportare la obiectivele programei, de exemplu elevii de clasa a VIII-a şi de clasa a XII-a, care au nevoie de o constantă analiză şi autoanaliză. În acelaşi timp, recapitulările sunt esenţiale, nu vorbim de studenţi care învaţă pentru sesiune, ci vorbim despre elevi care au nevoie de unităţi de conţinut pe care să le aprofundeze şi apoi să parcurgă o evaluare care să cântărească evoluţia acestora.”, a explicat Camelia Gavrilă.

„Un experiment care va lăsa urme adânci, chiar ireparabile”

Specialiştii în domeniul pregătirii didactice cred că eliminarea formelor de testare şi restructurarea anului şcolar va determina un stil de învăţare simplist. Prof.univ.dr. Constantin Cucoş, fost director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul Universităţi „Al.I. Cuza”, explică că această decizie poate duce la crearea unei pieţe de meditaţii de simulare, exersare şi rezolvare de teste standardizate. „Rămân la convingerea că eliminarea tezelor, prin restructurarea anului şcolar pe module, limitează formarea şi evaluarea unor competenţe mai largi, integrative, bazate pe corelare, aplicare creativă, gândire critică, interpretare. Îi va determina pe elevi să înveţe ca pentru „şcoala de şoferi”: speculativ, mecanic, simplist, prin bifare, alegere a răspunsului corect, pe bază de inteligenţă nativă, intuiţie de moment, întâmplare etc. Normal că pentru elevi pare mai uşor. Se vor adapta repede. Oricât de relaxată ar deveni evaluare se vor naşte, în continuare, ocazii de sprijin. Cred în continuare că este un experiment care va lăsa urme adânci, chiar ireparabile”, a declarat prof.univ.dr. Constantin Cucoş.

Laviniu Lăcustă, preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar din Iaşi, declară că din perspectiva numărului de note pe care un elev le va primi într-un an şcolar nu există o diferenţă considerabilă. „Din punctul meu de vedere este o decizie care va avea un impact destul de redus. Vom vorbi practic de un singur an, nu mai vorbim de cele două semestre, şi din punctul acesta de vedere, în acest an, vor fi practic 5 note, în condiţiile în care materia are alocate două ore pe săptămână. Înainte, când existau două semestre, trebuia ca fiecare elev să aibă 2 plus 1 note, astfel că, atunci când faci un calcul, dacă ai fi avut două semestre şi cu ceea ce se întâmplă acum, se constată că numărul de note pe un an este aproximativ acelaşi.”, a explicat Laviniu Lăcustă. Preşedintele USLIP Iaşi mai adaugă şi faptul că această schimbare poate determina unele modificări şi în felul elevilor de a se raporta la responsabilităţile şcolare. „Rămâne de văzut, fiindcă nu putem intitui impactul, dacă ne referim la aspectul că nu mai avem două semestre, astfel că se renunţă la o presiuni pusă pe elevi, în funcţie de cât de puternică era această presiune. Nu există această presiune pe copil în sensul în care încheie mediile după semestrul I. Cred că acest impact ar trebui să fie unul pozitiv mai ales din pespectiva aspectelor psiho-emoţionale ale copilului”, adaugă acesta.

Unde vor mânca elevii?

O altă schimbare vine prin introducerea meselor calde, prin instituirea Programului Naţional Integrat „Masa Sănătoasă în şcoli 2022-2027” pentru sprijinirea participării la educaţie a tuturor copiilor. Programul „Masa sănătoasă în şcoli” va fi implementat, în parteneriat, de Ministerul Educaţiei şi Ministerul Agriculturii, având surse de finanţare asigurate din bugetul naţional, fonduri externe nerambursabile şi rambursabile. Prin acest program se gândeşte ca masa să fie asigurată folosind produse agroalimentare româneşti. Un părinte al unui copil de clasa a VI-a spune că introducerea unor astfel de mese poate ajuta mai ales pe copiii ai căror părinţi nu le pot asigura pachet din motive financiare sau legate de timp. „Ne dorim ca această reglementare să fie pusă în aplicare, deşi şcoala unde învaţă copilul meu nu deţine o cantină. Cred că va fi dificil mai ales în unităţile unde nu există acest tip de corp auxiliar precum o cantină, un laborator gastronomic, şi nici o pauză mai mare. Vor trebuie schimbate toate acestea ca programul să poată funcţiona în termeni optimi.”, a explicat părintele.

Structura anul şcolar 2022-2023 va fi, de asemenea, modificată şi vor exista 5 module de învăţare, care vor alterna cu cinci vacanţe. Modulul 1 de învăţare: 5 septembrie – 21 octombrie, urmată de vacanţa de toamnă pentru toţi elevii: 24-30 octombrie. Din 31 octombrie până pe 22 decembrie va fi al doilea modul, urmat de a doua vacanţă, cea de iarnă: 23 decembrie – 8 ianuarie 2023. Modulul 3 va începe în 9 ianuarie şi se va desfăşura până în luna februarie. Inspectoratul Şcolar al fiecărui judeţ va decide cea de-a treia vacanţă, în a doua săptămână, în a treia săptămînă sau în a patra săptămână din februarie. Modul 4 începe după vacanţa din februarie şi se va finaliza în perioada sărbătorilor pascale. A patra vacanţă : 8 aprilie – 23 aprilie. Ultimul modul se va desfăşura în perioada 24 aprilie – 16 iunie, iar vacanţa de vară va fi până pe 4 septembrie.

Comentarii