Greva din învăţământ, văzută din cancelariile ieşene. De săptămâna viitoare apar primele pericole

sâmbătă, 27 mai 2023, 01:50
8 MIN
 Greva din învăţământ, văzută din cancelariile ieşene. De săptămâna viitoare apar primele pericole

Au trecut cinci zile de când angajaţii din învăţământul preuniversitar sunt în grevă. Peste 8.000 de cadre didactice, nedidactice şi auxiliare din judeţul Iaşi cer creşteri salariale şi recunoaştere socială. Scenariul este îngrijorător, având în vedere că peste trei săptămâni se încheie anul şcolar, examenele naţionale se apropie, iar de luni, 29 mai, ar trebui să înceapă înscrierile pentru Examenul de Bacalaureat.

Miercuri, 24 mai, în faţa Prefecturii Iaşi, au protestat peste 4.000 angajaţi din învăţământul preuniversitar ieşean. A fost cel mai mare protest care s-a desfăşurat în judeţul Iaşi din anul 1990 până în prezent. Totodată, este prima grevă generală care are loc la finalul anului şcolar, dar şi prima grevă generală din ultimii 18 ani.

Sindicatele din educaţie au anunţat un nou miting pentru săptămâna viitoare. Protestul va avea loc marţi, de la ora 11:00, în Piaţa Victoriei, iar apoi, de la ora 12:00, vor pleca în marş spre Palatul Cotroceni.

De la creşterea salariilor… la zile libere

Ultima „ofertă” făcută sindicatelor presupune oferirea unor prime angajaţilor şi a unor zile libere directorilor şi inspectorilor. „Este un gest necalificat pe care îl fac cei din Guvern. Să oferi, în cazul directorilor şi inspectorilor, zile libere şi să spui că e în semn de recunoştinţă şi că le apreciezi munca, arată cinismul actualei clasei politice şi dispreţul. Putem spune că şi schimbarea din vouchere în prime se încadrează în acelaşi tablou, adică al batjocurei la adresa noastră. De fapt, problema, în acest moment, este şi una personală, pentru că jignirile acestea repetate pe care le-au făcut ei nu au cum să nu aibă consecinţe, în sensul creşterii revoltei, pentru că lumea rămâne în grevă”, declară Preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar (USLIP) din Iaşi, Laviniu Adrian Lăcustă.

Liderul USLIP Iaşi va participa la protestul de la Bucureşti şi, respectiv, la marşul spre Palatul Cotroceni. „Noi credem că acolo este, la ora actuală, cheia. Preşedintele României, Klaus Iohannis, are posibilitatea şi pârghiile constituţionale de a rezolva problema”, menţionează acesta.

Despre statut, nu despre bani

Despre revendicările angajaţilor s-a tot vorbit. Se cunoaşte evidenta nevoie a creşterii salariale, cea care a şi condus către această grevă. Însă, cadrele didactice vorbesc şi despre nevoia unei recunoaşteri sociale. „Cred că această grevă nu este despre mărirea salariului. Este o grevă pentru demnitate şi existenţă. Cu 2.500 de lei nu se poate trăi, iar la final de carieră 4.000 de lei înseamnă că întreaga carieră de cadru didactic nu îşi are locul acolo unde trebuie să fie în societate”, spune prof. Mihaela Popa, profesoară de matematică la Colegiul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi.

Despre statutul cadrelor didactice vorbeşte şi prof. dr. Genoveva Aurelia Farcaş, fost Inspector Şcolar General al ISJ Iaşi şi profesor în cadrul Colegiului Naţional Pedagogic „Vasile Lupu” din Iaşi, care spune că profesorii sunt îndreptăţiţi să solicite poziţionarea în ierarhia socială pe care o merită. „Solicitările profesorilor grevişti sunt absolut fireşti. Ei solicită o salarizare decentă şi infrastructură de calitate pentru şcolile în care funcţionează. Este nevoie ca nu doar profesorii, ci întreaga comunitate, întreaga societate să fie solidară în această manifestare, pentru că, în condiţiile acestea, vocea angajaţilor din învăţământ trebuie auzită şi ascultată de către decidenţii politici”, explică prof. dr. Genoveva Aurelia Farcaş.

Profesorii un rol important în educarea oricărui elev şi asigură dezvoltarea tuturor sectoarelor dintr-o societate, însă de-a lungul timpului au fost neglijaţi în ceea ce priveşte condiţiile de salarizare. „Faptul că profesorii nu au nişte salarii decente şi nu au o recunoaştere socială în societatea noastră de astăzi îi demotivează pe absolvenţii de facultate, astfel încât în sistem, în acest moment, nu mai intră cei mai buni absolvenţi de învăţământ superior. Nu mai avem profesori cu o foarte bună pregătire, pentru că este firesc ca ei să aleagă să meargă în alte domenii profesionale unde sunt mult mai bine plătiţi”, adaugă prof. dr. Genoveva Aurelia Farcaş.

Greva din şcolile ieşene

Directorii unităţilor de învăţământ din Iaşi consideră că această grevă este legitimă, iar solicitările sunt fireşti. „Nivelul de salarizare din învăţământ este extrem de scăzut pentru munca, activitatea, implicarea, uzura, permanenta conectare la studiu şi perfecţionare ştiinţifică şi pedagogică, lucrul cu copiii, diversitatea copiilor şi mediilor educaţionale. Era cam rândul să se ajungă şi la o decenţă a salariilor, cu atât mai mult cu cât inflaţia şi creşterile preţurilor la utilităţi şi la coşul zilnic determină un nivel scăzut de viaţă”, spune prof. dr. Camelia Gavrilă, Director al Colegiului Naţional „Costache Negruzzi” din Iaşi.

Chiar dacă nu pot intra în grevă, ei sunt alături de colegii din învăţământ. „Sper ca cei care ne conduc să găsească cea mai bună soluţie şi să se termine cu greva. Nu pot să spun decât că sunt alături de colegii mei, dar fiind director nu am cum să fiu în grevă. Sunt alături şi de cei care sunt în grevă şi de cei care au ales să nu facă grevă, deşi la şcoala noastră nu sunt foarte mulţi în această situaţie”, menţionează prof. Nicoleta Creţu, Director al Şcolii Gimnaziale „Ion Creangă” din Iaşi.

Vor fi influenţate examenele naţionale?

Pentru elevii din clasa a XII-a, anul şcolar se încheie pe 2 iunie, adică la finalul următoarei săptămâni. Pentru a putea finaliza anul, este nevoie ca situaţiile şcolare ale acestora să fie încheiate şi validate în Consiliul Profesoral de validare a situaţiilor şcolare pentru elevii claselor a XII-a. Totodată, trebuie precizat faptul că luni, 29 mai, vor începe înscrierile pentru Examenul de Bacalaureat.

„Ca director, pot să spun că suntem destul de îngrijoraţi de faptul că, dacă această săptămână nu a creat o mare problemă până acum în continuitatea activităţilor, intrăm deja pe nişte repere de calendar extrem de importante. Mă refer la validarea situaţiei la învăţătură pentru clasa a XII-a în Consiliul Profesoral şi înscrierea absolvenţilor de clasa a XII-a pentru Examenul de Bacalaureat. Se apropie şi susţinerea competenţelor, adică vorbim de comisii, organizare şi, evident, colegii, fiind în grevă, nu vor participa, dacă nu apar nişte rezultate ale negocierii”, spune prof. dr. Camelia Gavrilă, Director al Colegiului Naţional „Costache Negruzzi” din Iaşi.

În multe unităţi de învăţământ, situaţiile şcolare sunt finalizate, însă Consiliul Profesoral nu se poate întruni pentru a le valida. „Nu a fost o perioadă foarte plăcută şi sperăm să se remedieze cumva în aşa fel încât mai ales absolvenţii claselor a XII-a să nu fie afectaţi. La noi, situaţiile şcolare sunt finalizare, însă nu sunt validate, pentru că acestea, conform regulamentului, trebuie să fie validate în cadrul Consiliului Profesoral. Odată ce majoritatea colegilor sunt în grevă, nu avem cum să facem acest lucru”, explică prof. Mihaela Gotcu, directoarea Colegiului Naţional „Emil Racoviţă” din Iaşi.

Evaluarea Naţională pentru clasa a VI-a, care ar fi trebuit să aibă loc pe 24 şi 25 mai, a fost deja amânată din cauza grevei. Însă, directorii nu îşi fac griji neapărat pentru posibila suspendare a evaluării la clasa a VI-a, Examenul de Bacalaureat stârnind principalele îngrijorări în această perioadă. „Nu mă îngrijorează neapărat faptul că s-a amânat sau se poate suspenda evaluarea la clasa a VI-a. Sunt elemente care pot fi duse şi mai departe. Chiar şi Examenul de Evaluare Naţională ar putea suferi o reconfigurare a calendarului, dar Bacalaureatul înseamnă corelaţie cu Examenul de Admitere, înseamnă corelaţie cu alte admiteri şi termene care ţin de universităţi din exterior la care aplică elevii români. E o consecinţă, precum principiul dominoului, care poate afecta major. Şi, atunci, sigur că mi-aş dori o deschidere şi a guvernanţilor pentru a înţelege solicitările, contextul, legitimitatea grevei şi urgenţa unor măsuri”, adaugă directoarea Colegiului Naţional „Costache Negruzzi” din Iaşi.

Totodată, îngrijorările cadrelor didactice apar şi în ceea ce priveşte informaţiile acumulate de elevi pentru Examenele Naţionale. „Sunt extrem de îngrijorată, pentru că eu am făcut sute de ore suplimentare neplătite cu elevii mei care au Evaluarea Naţională, iar acum această pauză bineînţeles că nu este binevenită. Aştept ca decidenţii să găsească cât mai repede soluţii. Mi se pare că deja au întârziat foarte mult şi încă de la greva de avertisment trebuiau luate măsuri”, menţionează prof. Mihaela Popa.

Care sunt revendicările?

Motivele care stau la baza grevei generale sunt reprezentate de salariile mici ale personalului didactic, nedidactic şi auxiliar. În prezent, un profesor debutant câştigă aproximativ 2.400 de lei, iar un profesor cu 25 de ani de experienţă ajunge la un salariu de bază de aproximativ 3.200 de lei. Lucrurile nu stau mai bine nici în cazul celorlalte categorii, pentru că personalul nedidactic primeşte sub 2.400 de lei, în timp ce personalul auxiliar ia în jur de 3.000 de lei pe lună. Potrivit Preşedintelui USLIP Iaşi, în sistemul de învăţământ românesc au avut loc majorări de doar câteva zeci de lei în ultimii ani.

Printre revendicările sindicatelor din educaţie se numără:

  • Majorarea salariilor personalului din învăţământ, în conformitate cu importanţa socială a muncii prestate. Salariul profesorului debutant să fie cel puţin egal cu salariul mediu brut pe economie, salarizarea întregului personal didactic de predare urmând să se realizeze în mod progresiv, în raport de funcţie, studii, vechime şi grad didactic;
  • Instituirea regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflaţiei;
  • Plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar şi nedidactic;
  • Acordarea sporurilor pentru condiţii de muncă personalului din învăţământ;
  • Acordarea drepturilor prevăzute în legislaţia în vigoare şi contractele colective de muncă aplicabile (decontarea navetei, plata indemnizaţiei de instalare, acordarea concediului de odihnă suplimentar, compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat etc.);
  • Creşterea anuală a investiţiilor în învăţământ, pentru îmbunătăţirea bazei materiale şi a infrastructurii;
  • Renunţarea la aplicaţia EduSal şi înlocuirea acesteia cu un program informatic de salarizare gestionat şi administrat de Ministerul Educaţiei. 

Comentarii