Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
Fondurile europene aduc la Iaşi încă 18 tramvaie noi. Primăria Iaşi a lansat prima licitaţie majoră cu finanţare prin intermediul PNRR: achiziţia celor 18 vehicule costă aproape 200 milioane lei. Furnizorii interesaţi trebuie să depună oferte până pe 30 iunie. Odată ce va fi semnat un contract, tramvaiele trebuie livrate în 30 luni, dar nu mai târziu de finalul anului 2026. Faţă de cele 32 de tramvaie achiziţionate în ultimii ani, noile vehicule vor avea o lungime mai mică (22 m faţă de 30 m).
„Tramvaiele vor fi destinate transportului urban de călători, drept urmare în elaborarea ofertei se va ţine cont de infrastructura existentă (linii de tramvai cu ecartamente de 1.000 mm), condiţiile de circulaţie, linia de rulare pentru tramvaie, respectiv linia de cotnact pentru alimentarea electrică”, se arată în caietul de sarcini. În prezent, pe străzile Iaşului circulă 32 de tramvaie noi: 16 achiziţionate de Ministerul Dezvoltării de la PESA (producător polonez) şi alte 16 cumpărate de Primărie de la Bozankaya (producător turc). Ambele achiziţii au fost finanţate cu fonduri europene.
În afară de faptul că vor fi mai mici ca lungime, cele 18 vehicule care vor fi achiziţionate vor avea date tehnice similare cu tramvaiele PESA sau Bozankaya. Viteza maximă de circulaţie este prevăzută la 70 km/oră, dar trebuie să fie limitată electronic la 50 km/oră. Conform documentaţiei de atribuire, tramvaiele trebuie să aibă podeaua 100% coborâtă pe toată suprafaţa disponibilă pentru pasageri, cu facilităţi pentru accesul persoanelor cu dizabilităţi. „Tramvaiele trebuie să aibă o capacitate de transport totală de minimum 135 locuri, dintre care minimum 30 pe scaune fixe, nerabatabile, din care min. 5 din low floor, plus vatmanul. Producătorul poate suplimenta numărul de locuri pentru călători prin montarea de scauna rabatabile”, se precizează în caietul de sarcini. Toate scaunele trebuie să fie singulare (şi nu de tip banchetă) şi să fie realizate din material armat cu fibră de sticlă sau mase plastice.
„Tramvaiele trebuie să fie echipate cu instalaţie de aer condiţionat, instalaţie de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, instalaţie de exhaustare a aerului viciat, sistem de numărare a călătorilor, cu instalaţie audio-video în interior, anunţuri vocale exterioare în staţii pentru persoanele cu dizabilităţi de vedere, instalaţie electrică a echipamentelor de ticketing, instalaţie de informare a călătorilor atât la interior, cât şi la exterior, prize de încărcare USB”, sunt alte cerinţe eliminatorii prevăzute în caietul de sarcini. Nu în ultimul rând, fiecare tramvai va avea un tablou de bord cu afişaj digital, alături de un computer de gestionare a traficului, GPS, echipamente Wi-Fi şi comunicare online. Alte dotări specifice vizează sistemul de supraveghere video, sistemul de numărare călători, panouri LED şi sistemul multimedia (de informare), staţie de amplificare, sistemul de diagnoză, magistrală de date, sistemul de avertizare privind pericolul de coliziune frontală şi altele.
În ceea ce priveşte criteriile de atribuire a contractului, în proporţie de 80% va conta preţul ofertat. În context, valoarea totală estimată de Primărie pentru achiziţie este de 177,2 milioane lei (fără TVA), respectiv o sumă de 9,8 milioane lei/bucată (circa 2 milioane euro). Celălalt criteriu vizează componenta tehnică (20%), fiind împărţit în doi factori de evaluare: număr suplimentar de călători transportaţi (pe scaune – 5%, în picioare – 5%) şi o perioadă extinsă de garanţie (10%). În cazul scaunelor, punctajul se acordă pentru scaunele rabatabile care să fie montate în sectorul destinat pentru persoanele cu dizabilităţi. Pentru transportul mai multor persoane în picioare, Primăria va acorda punctaj pentru orice număr suplimentar faţă de cel minim prevăzut (105). La garanţie, Primăria va acorda punctajul pentru cel puţin un an suplimentar faţă de cei 5 ani obligatorii. Odată semnat contractul, primul tramvai trebuie livrat în maximum un an, iar celelalte trebuie aduse la Iaşi cu o frecvenţă de 3 vehicule la fiecare 3 luni.
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
“Extraordinara poveste a lui Peter Schlemhil” de Adelbert von Chamisso
Cum e să lucrezi într-o universitate (şi să participi la alegeri)
Ghici cine este blondina din acest tandem liberal indestructibil?
Publicitatea convenției matrimoniale și modificarea acesteia
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |