S-au adjudecat banii pentru două treimi din autostrada A8. Cum rămâne cu Moţca-Ungheni?

luni, 02 octombrie 2023, 01:50
4 MIN
 S-au adjudecat banii pentru două treimi din autostrada A8. Cum rămâne cu Moţca-Ungheni?

După ce tronsonul montan a primit asigurarea de finanţare, Cătălin Urtoi spune că, „dacă ne grăbim, şi tronsonul ieşean poate să prindă finanţare”

 

Cătălin Urtoi, directorul interimar al Companiei Naţionale pentru Investiţii Rutiere, împreună cu ajutoarele sale de la asociaţia „Hai Că Se Poate” au marcat momentul descris de ei ca fiind „istoric” în parcursul proiectului A8: obţinerea finanţării pentru tronsonul montan al A8. Costul estimat de 6,4 miliarde de euro (cu tot cu TVA) a primit, alături de alţi indicatori, votul unanim al comisiei interministeriale întrunite joia trecută.

Urmează ca, în decurs de o lună, Executivul să adopte hotărârea de guvern referitoare la toţi aceşti indicatori tehnico-economici şi să înceapă pregătirea caietelor de sarcini pentru procedurile de licitaţie – care ar putea fi lansate înainte de sfârşitul acestui an. Irinel Bucur, de la asociaţia civică menţionată, a explicat că tronsonul montan lung de 159 km va fi împărţit în şase loturi şi că trei dintre acestea ar fi esenţial să intre anul acesta în licitaţie. Este vorba de Leghin-Pipirig, care ar veni în continuarea primului capăt intrat deja în proiectare şi, anul viitor, în execuţie, Moţca-Leghin (Tg. Neamţ). Celălalt capăt, Tg. Mureş-Miercurea Nirajului, pentru care CNAIR va nominaliza câştigătorul în zilele următoare. În continuarea lui vine al doilea din cele trei loturi menţionate de Irinel Bucur, Miercurea Nirajului-Sovata. Al treilea lot leagă Sovata de Gheorghieni. „Acestea trei sunt mai uşoare şi sunt esenţiale. Celelalte trei necesită şi completare de studii geotehnice plus caiete de sarcini mai complexe”, a adăugat Irinel Bucur, menţionând că în prima jumătate a anului viitor ar putea fi scoase şi ele la licitaţie pentru proiectare şi execuţie.

CITIȚI ȘI: Tronsonul montan al A8, finanțare asigurată. A trecut ultimul test birocratic

Ca o coincidenţă, în aceeaşi zi în care A8 montan a obţinut finanţarea în comisia interministerială, CNAIR a lansat licitaţiile pentru serviciile de supervizare a contractelor de proiectare şi execuţie a celor două capete, pentru 41,3 milioane de lei Moţca-Leghin, respectiv 46,6 milioane pentru cel din judeţul Mureş. Termenul de depunere a ofertelor este mijlocul lunii noiembrie.

Alături de Cătălin Urtoi şi Irinel Bucur s-au aflat oamenii de afaceri Marian Berdan şi Lucian Grecu, care au subliniat impulsul pe care îl va da Autostrada Unirii mediului economic şi de afaceri de-a lungul traseului.

 

Urtoi vrea mai mult sprijin local

 

Irinel Bucur a subliniat că „am prins un tren care a oprit într-o gară unde eram doar noi”. Trenul este cel „cu bani”, iar „în gară” era doar proiectul cu toată documentaţia făcută. Alte patru proiecte mari de infrastructură rutieră vor fi complete şi vor concura în 2027-2028. Cătălin Urtoi a plusat spunând că şi tronsonul ieşean al A8, de la Moţca la Ungheni, încă poate să prindă finanţare. Întârzierea pe acest segment a depăşit 12 luni, termenul de predare a studiului de fezabilitate fiind decalat pentru decembrie, iar a proiectului tehnic, în prima jumătate a anului viitor.

Cătălin Urtoi a menţionat că proiectul A8 a fost sprijinit atât de PSD (şi i-a menţionat pe senatorul Maricel Popa şi pe prefectul Bogdan Cojocaru), cât şi de PNL (Gheorghe Flutur, preşedintele CJ Suceava şi alţii), dar a adăugat că ar dori mai multă implicare din partea liderilor administraţiei ieşene. Întrebat de „Ziarul de Iaşi”, vicele CJ Marius Dangă a menţionat colaborarea atât cu primăriile şi instituţiile locale, precum Agenţia de Protecţie a Mediului, cât şi cele de la Bucureşti, dar şi dialogul cu proiectantul (Consitrans) pentru recuperarea întârzierilor.

Cât priveşte momentul preluării proiectului Autostrăzii Unirii la CNIR, Cătălin Urtoi a spus că tocmai a fost aprobat primul buget al noii companii şi că s-a recrutat jumătate din personalul necesar. El nu a putut să precizeze exact când va prelua CNIR proiectul A8 de la CNAIR, rolul noii companii fiind exclusiv acesta: realizarea marilor proiecte pregătite de Compania de autostrăzi şi drumuri naţionale. 

Comentarii