Se pot recupera trei săptămâni în trei zile? Nemulţumiri ale părinţilor: “Şcoala pentru socializare, meditaţiile pentru învăţare”. Ce răspund profesorii?

joi, 15 iunie 2023, 01:50
7 MIN
 Se pot recupera trei săptămâni în trei zile? Nemulţumiri ale părinţilor: “Şcoala pentru socializare, meditaţiile pentru învăţare”. Ce răspund profesorii?

Unităţile de învăţământ preuniversitar din Iaşi au început deja să recupereze zilele pierdute în perioada grevei generale. Ministerul Educaţiei a transmis către Inspectoarele Şcolare o adresă prin care permite derularea activităţilor de recuperare pentru zilele de grevă din luna iunie. Va fi însă eficientă această recuperare într-un timp atât de scurt? Vor fi acoperite în câteva zile toate golurile acumulate în cele trei săptămâni de grevă?

„Ziarul de Iaşi” a luat legătura cu foşti inspectori şcolari generali şi directori din Iaşi pentru a afla cum vor fi recuperate zilele de grevă şi care va fi impactul asupra elevilor, având în vedere că unii părinţi sunt nemulţumiţi sau confuzi în privinţa acestor decizii.

Fiecare şcoală decide cum va recupera

În urma informării transmise marţi, 13 iunie, de către Ministerul Educaţiei către Inspectoratele Şcolare, s-a stabilit că unităţile de învăţământ pot desfăşura activităţi de recuperare pentru a compensa zilele de grevă din luna iunie. Potrivit deciziei, programul de recuperare este asumat de fiecare şcoală în parte. Astfel, fiecare instituţie va decide cum va organiza activităţile de recuperare.

Conform declaraţiilor purtătorului de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Iaşi, Antonina Bliorţ, activităţile de recuperare la nivelul judeţului Iaşi vor fi desfăşurate în conformitate cu precizările Ministerului Educaţiei şi cu decizia consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ.

Preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar (USLIP) Iaşi, Laviniu Adrian Lăcustă, a precizat că au loc activităţi de recuperare în aceste zile, însă fiecare şcoală şi-a organizat programul în funcţie de specificul său.

Pauză prea mare înaintea examenelor

Vineri, 16 iunie, se încheie anul şcolar 2022-2023. În trei zile (miercuri, joi, vineri) ar trebui să fie recuperate orele aferente zilelor din luna iunie. Unii profesori şi-au organizat deja un program de recuperare, începând activităţile chiar de luni, considerând că trei săptămâni de pauză înaintea examenelor pot fi dăunătoare elevilor. „Eu mi-am făcut propriul program de recuperare chiar de luni, nici nu am avut nevoie de adresa Ministerului. Încă de luni am început să am emoţii, pentru că se apropie evaluările şi numai cine nu a dat un examen nu ştie că scoaterea din ritm o lună de zile a unor copii este dăunătoare. Este clar că nu se vor putea recupera toate orele”, a spus Mihaela Popa, profesor de matematică la Colegiul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi şi fost secretar de stat în Ministerul Educaţiei.

Aceasta spune că s-a creat o inechitate între şcolile private şi cele de stat, unde profesorii au fost în grevă. „Pe buzele tuturor profesorilor există întrebarea: «de ce Guvernul Ciucă a amânat o decizie aproape o lună de zile, deşi avea soluţia?». Aici mi se pare un cinism ieşit din comun atât pentru profesori, cărora le-ai luat salariile, cât şi faţă de elevii care intră în examen. Efectiv fizic nu mai este timp nu de recuperat neapărat materie, ci de lucrat teste şi de recapitulat. Un copil pe care îl scoţi din ritm cu o lună înainte de un examen se poate situa în dezavantaj faţă de cel care a mers ritmic cu materia. Din acest motiv, noi nu înţelegem de ce Guvernul Ciucă a amânat să dea soluţia, deşi o avea. Am găsit până acum un singur răspuns: a vrut să facă economie din salariile profesorilor”, a adăugat fostul secretar de stat.

Faptul că recuperările trebuie făcute cu doar câteva zile înainte de finalizarea anului şcolar reprezintă, însă, un impediment, din punctul de vedere al fostului Inspector Şcolar General Liliana Romaniuc. „Numai mâine nu-i pomâine. Practic, nu ne mai desparte decât o singură zi de vacanţă. Cred că atât elevii, cât şi profesorii au intrat deja în holiday mood. Creierul nostru deja este setat către zona aceasta de vacanţă. Aşadar, nu cred că este cel mai potrivit moment pentru a face recuperări, pentru că teama mea este că ele nu vor contribui suficient de consistent la învăţare, la elev”, a menţionat aceasta.

Nemulţumirile părinţilor

Există mulţi părinţi care şi-au exprimat nemulţumirile pe reţelele de socializare, pe grupurile dedicate acestora. Ei nu înţeleg cum vor fi recuperate pierderile educaţionale din cele trei săptămâni într-o perioadă atât de scurtă, respectiv 14-16 iunie. Printre comentariile părinţilor îngrijoraţi se găsesc următoarele:

„Ca de obicei, suntem autodidacţi, nu ne putem baza pe şcoală, cum nu ne-am bazat nici în şcoala online. Tot singuri au învaţat copiii.”

„Mă aştept ca undeva prin august să fim anunţaţi că se modifică din nou structura anului şcolar şi că anul 2023-2024 nu va mai începe în 11 septembrie, ci, probabil, cu 1-2 săptămâni mai repede, pentru recuperarea materiei.”

„Meditaţii am făcut şi pe perioada grevei. Şcoala pentru socializare, meditaţiile pentru învăţare, din păcate, la noi aşa e.”

„Probabil în toamnă se va începe cu materia neterminată din acest an. Crunt este pentru cei ce termină clasa a VII-a şi a XI-a. E cam nasol să intre în an terminal cu materia din acest an neterminată.”

„Nu se vor recupera …vom suplimenta noi, părinţii, în vară, prin meditaţii.”

Deşi cei mai mulţi dintre ei consideră că materia nu a fost finalizată şi că doar pregătările particulare vor conta, cadrele didactice contrazic aceste aspecte şi spun că ultimele două săptămâni de şcoală erau dedicate doar recapitulărilor.

Materia a fost predată

În ceea ce priveşte finalizarea materiei, cadrele didactice spun că nu ar trebuie să existe probleme, întrucât ultimele săptămâni erau dedicate mai mult recapitulărilor, nu neapărat predării noilor noţiuni. „În general, ultimele două săptămâni de şcoală sunt pentru recapitulare şi aprofundare. În cazul grevei a fost vorba de trei săptămâni. Sunt profesori care şi-au alocat chiar două săptămâni pentru recapitulare şi aprofundare, iar la disciplinele de la clasele respective nu s-au pierdut chiar trei săptămâni, ci, eventual, o săptămână din partea de predare şi cele două săptămâni de recapitulare. Toate sunt importante, atât săptămânile de recapitulare, dar şi săptămâna aceea de predare care s-a pierdut”, a explicat Liliana Romaniuc, fost Inspector Şcolar General al ISJ Iaşi.

Aceasta este de părere că zilele pierdute ar trebui recuperate în anul şcolar următor, în urma unor ajustări ale calendarului, pentru a nu afecta anul 2023-2024. „Aş umbla puţin la vacanţele dintre module, pentru că sunt suficient de multe, şi le-aş micşora cu o zi sau două. De exemplu, în loc să încep de luni, aş începe de miercuri”, a adăugat Liliana Romaniuc.

Adina Romanescu, director al Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iaşi, consideră utilă adresa Ministerului Educaţiei care prevede recuperarea zilelor de grevă din luna iunie. Aceasta spune activităţile de recuperare desfăşurate în unitatea de învăţământ vor fi dublate de recuperarea pe parcurs care va fi organizată de fiecare profesor.

Fără griji pentru anii terminali

Situaţia este sensibilă în cazul claselor de final de ciclu, respectiv a VIII-a, a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă, în condiţiile în care cele mai multe griji din spaţiul public au fost îndreptate asupra acestor elevi şi materiei predate pentru examenele naţionale. Unii directori de şcoli au menţionat că materia a fost deja parcursă şi că nu există emoţii în ceea ce priveşte pregătirea pentru examene.

„Materia a fost terminată de multă vreme, dinainte de mijlocul lunii mai. Inclusiv la cea de-a doua simulare era parcursă aproape integral. Înainte de declanşarea grevei, colegii noştri care predau discipline de examen dădeau destul de multe simulări la nivel de clasă sau la nivel de şcoală. Din punctul acesta de vedere, nu avem deloc emoţii. Pentru ei oricum orele de recuperare nici nu erau incluse în adresa primită de la Ministerul Educaţiei”, a precizat Mihaela Gotcu, director al Colegiului Naţional „Emil Racoviţă” din Iaşi.

Comentarii