De Business

Punem punctul pe știi

Sunt oamenii politici ieşeni capabili să atragă un colos auto în judeţ?

Skoda made in Iaşi? Se caută un loc pentru o investiţie de un miliard de euro!

miercuri, 28 noiembrie 2018, 03:02
8 MIN
 Skoda made in Iaşi? Se caută un loc pentru o investiţie de un miliard de euro!
Se caută un loc pentru o investiţie de un miliard de euro! Oameni din apropierea Guvernului s-au interesat de facilităţile industriale de care dispune platforma Fortus SA în contextul în care compania Volkswagen intenţionează să reloce fabrica Skoda din Cehia.

De curând, România a intrat în „cursa” pentru o investiţie de un miliard de euro. Grupul Volksvagen a luat în calcul Ungaria, Bulgaria şi România pentru relocarea unei fabrici cu aproximativ 5.000 de angajaţi. Este vorba despre uzina Skoda din Cehia. Compania a luat în calcul şi Turcia, însă s-au răzgândit pe motiv că climatul politic este nefavorabil.

Surse apropiate „Ziarului de Iaşi” au declarat că deja au fost contactate de către oameni din preajma Guvernului care au întrebat despre facilităţile industriale de care dispune platforma Fortus. Tot ieri, independent, presa din capitală a acreditat aceeaşi idee, după cum arată informaţiile publicate de site-ul g4media.ro.

Ar putea atrage Iaşul această afacere? Şi dacă da, care sunt avantajele şi dezavantajele pe care le are Iaşul? Ce ar face concret, cei care conduc instituţiile statului, pentru a aduce gigantul industrial la noi în bătătură, cu ce oferte vin? Există spaţiu şi oameni calificaţi? La aceste întrebări ne-au răspuns Mihai Chirica, primarul municipiului Iaşi, Maricel Popa, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ), Marius Bodea, şeful PNL Iaşi şi Victorel Lupu, senator PSD, fost prefect şi fost preşedinte CJ şi Bogdan Piţigoi, om de afaceri cu conexiuni puternice în industria auto.

„Voi trimite o adresă”

Primarul afirmă că au mai fost încercări de a aduce mari companii dar nu s-a concretizat nimic.

„Am avut o astfel de încercare cu grupul Daimler Mercedes atunci când se spunea că vor să relocheze o uzină în Cehia sau România. Am trimis atunci o scrisoare cu propunerea noastră dar au ales Cehia pentru că are autostradă. Au mai fost discuţii cu firma Bosch când s-a pus problema construirii unei uzine în România, o fabrică de electrocasnice. Atunci am vorbit şi cu primarul Dan Niţă, pentru a aduce investiţia în parcul industrial din Miroslava. Însă din cauza lipsei infrastructurii, Bosch a preferat să cumpere o suprafaţă de teren lângă Deva şi să se racordeze la autostrada din vestul ţării. Voi trimite o adresă şi la grupul VW şi o să le facem o propunere. Dacă nu este compania prea pretenţioasă, le propunem cele 23 de hectare de la Fortus. Îmi vine să plâng când văd ce este acolo, sunt 15.000 de metri pătraţi de hale! În loc să se favorizeze utilizarea platformelor industriale se favorizează greenfield-ul şi nu mi se pare corect. Noi avem făcută o prezentare cu Fortus, halele arată bine, au structură solidă, poduri rulante, racorduri energetice. Evident, fiecare hală necesită o anvelopare dar alta este doar să anvelopezi şi alta să o iei de la zero. Sunt milioane de metri cubi de betoane la Fortus!”, a declarat în cursul zilei de ieri Chirica.

„Să ne iasă din cap”

La rândul său, Maricel Popa nu crede că grupul VW va alege Iaşul şi că alte lucruri sunt importante pentru un dezvoltator, infrastructura fiind mai puţin importantă.

„Orice investitor se va duce către Piteşti, Argeş, nu va veni către Iaşi. Nouă trebuie să ne iasă din cap că avem mulţi specialişti. De câţiva ani s-a diminuat pregătirea profesională la noi în judeţ. Totuşi, dacă ar fi să atragem investiţia la Iaşi, eu văd această uzină foarte bine pe platforma de la Fortus. Personal o să merg la Ministerul Economiei şi la Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) pentru a face demersuri să aducem această investiţie. Noi am vrut să luăm 80 de hectare de la Fortus, dar administratorul judiciar s-a opus.  Dacă va fi nevoie, chiar vom cumpăra de la Fortus! Încerc şi la Guvern, să vedem cum putem lua platforma. Consider că fiecare investitor cere în primul rând utilităţi, energie electrică şi gaz, infrastructura vine pe urmă. Nu consider că lipsa autostrăzii este un dezavantaj”, a declarat Maricel Popa, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi.

Acesta mai spune că, dacă VW vine la Iaşi, va putea distribui maşini şi în Ucraina şi Republica Moldova iar la noi în judeţ va creşte numărul de ingineri şi  infrastructura. În plus, Iaşul va avea un renume peste hotare deoarece va scrie pe produse «made în Iaşi». Un motiv pentru care preşedintele CJ consideră că ar trebui ca VW să vină în România este şi acela că noi avem fabrici stabile de 15-20 de ani.

Presiune pe Guvern pentru autostradă

Un alt om politic consideră că o astfel de investiţie trebuie făcută în afara oraşului, pe teren extravilan, însă este ferm convins că principala problemă rămâne lipsa unei autostrăzi care să ne lege de vestul ţării, zona cea mai dezvoltată din România.

„Cred că Iaşul ar putea găzdui o asemenea investiţie. Mai avem şi Universitatea Tehnică care poate genera specialişti, apoi mai avem învăţământul dual. Însă marea problemă este legală de infrastructură. Piaţa de desfacere pentru ei este gândită în toată Europa, iar în România zona bogată este în Vest. Lipsa unei autostrăzi face această idee irealizabilă însă. Să  nu uităm că Mercedes a renunţat să vină la Iaşi pentru că au calculat că transportul era de minim 17 ore, iar din 2008 şi până acum nu s-a schimbat nimic în infrastructură. Transportul este o componentă foarte importantă în costul produsului. Cu 30 de kilometri pe oră nu faci afaceri. Din punctul meu de vedere, cred că indiferent că suntem politicieni sau societate civilă, trebuie să fim cu ochii pe Guvern, să înceapă autostrada. Ce aş putea face eu personal pentru a atrage acest proiect la Iaşi, deoarece sunt politician de opoziţie şi membru, secretar, în comisia de transport, este să susţin autostrada şi să pun presiune. Lipsa unei autostrăzi face această investiţie irealizabilă pentru că produsele lor nu sunt ca cele din IT, pe care le trimiţi prin intermediul internetului, ai nevoie de drumuri bune. Şi nu avem nici o reţea feroviară care să permită acest lucru”, explică Marius Bodea, şeful PNL Iaşi.

Acesta a mai explicat faptul că autostrada nu ar fi greu de făcut, deoarece banii europeni sunt gratis iar studiile de fezabilitate pot fi finalizate, însă este vorba de rea voinţă din partea actualului Guvern.

Din partea cealaltă, un reprezentant al partidului PSD spune că un motiv principal pentru care VW ar veni la Iaşi este mâna de lucru ieftină. Senatorul Victorel Lupu spune că de obicei investitorii îşi aleg amplasamentul pornind de la nişte analize, de la costul de muncă, facilităţile fiscale şi infrastructură.

„Au nevoie pentru aprovizionare şi desfacere. Teoretic, un astfel de investitor ştie ce trebuie să ia în calcul. În primă fază se duce la Guvern şi la organele locale, apoi trebuie să vină să vadă amplasamentul, despre ce este vorba. Noi ce putem face este tot pe lângă Guvern, pe lângă ministru. O să vorbesc şi cu preşedintele să mergem împreună dacă se oferă o astfel de şansă Iaşului. Oferta trebuie să vină de la Iaşi, dar şi cei de la VW trebuie să vină să vadă. Zona noastră ar putea fi favorizată de forţa de muncă, oamenii sunt dispuşi să accepte salarii mai mici. Toată lumea se îngrămădeşte lângă o arteră de transport naţională ori europeană, lângă utilităţi. Contează şi dacă avem teren disponibil, uzina ar putea fi şi pe lângă Paşcani, ori Hârlău, sau spre Ciurea, la Fortus, nu neapărat în oraş”, a expicat Victorel Lupu, senator PSD Iaşi.

„Nu sunt sceptic, sunt realist!”

„Din punctul de vedere al existenţei oamenilor calificaţi, Iaşul este cea mai potrivită destinaţie. Iaşul are un trecut istoric cu fabrici iar liceele industriale încă pregătesc tineri. Dacă ne uităm unde s-au dezvoltat parcurile industriale şi logistice, am vedea că axa de dezvoltare este Păcurari-ul iar viitoarea autostradă va fi tot în partea aceea. Prin urmare, eu văd o astfel de uzină la şoseaua europeană, la ieşirea din Păcurari, spre Podu Iloaiei, unde este de altfel şi suficient spaţiu”, explică Bogdan Piţigoi, preşedintele grupului Tester, dealerul cu cele mai multe mărci auto reprezentante în România.

Dacă oamenii cu care am vorbit până acum văd posibilă într-o anumită măsură această investiţie la Iaşi, preşedintele Camerei de Comerţ  şi Industrie declară că acest lucru este de-a dreptul imposibil iar singurul motiv real este lipsa unor drumuri expres sau a autostrăzii.

„Problema este cum trimiţi produse în două direcţii. Avem dezvoltatori turci care au spus, ok, spre vest nu există autostradă, dar spre Constanţa avem cum ne transporta marfa? Argumente sociale există, faptul că trebuie să dezvoltăm şi regiunea Moldovei, dar un argument real prin care să atragem investitori nu avem. Imaginaţi-vă că VW trebuie să-şi transporte mii de camioane, nu poţi trece peste handicapul accesului la infrastructură. Nu sunt pesimist, dar nu văd cum un investitor ar putea trece munţii. Ce ar trebui să le oferi? Teren gratuit, acces la utilităţi, să le spui că-i scuteşti de impozitul local câţiva ani? Tot ce e autoritate locală trebuie să prezinte nişte oportunităţi către investitori. Nu sunt sceptic, sunt realist! Au mai fost investitori, le-am arătat că avem hale, spaţii, universităţi, dar problema a fost întotdeauna transportul”, a declarat Paul Butnariu, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Iaşi.

De unde pot porni negocierile

Avantaje:

  1. Forţa de muncă calificată. Existenţa Universităţii Tehnice
  2. Apropierea faţă de pieţele de desfacere din estul Europei (Rusia; Ucraina, Republica Moldova)
  3. Aeroport (asigură transportul specialiştilor din grupul Volkswagen în Iaşi)
  4. Furnizori în zonă (Delhi; Lear; Continental)
  5. Costuri mai mici cu forţa de muncă-circa 20% faţă de vestul ţării

Dezavantaje:

  1. Distanţa faţă de piaţa din vestul ţării care poate fi mai importantă faţă de cea din est
  2. Lipsa infrastructurii (drumuri expres; autostrăzi)
  3. Instabilitate fiscală ridicată faţă de Ungaria sau Bulgaria
  4. Susţinere guvernamentală redusă, apropiată de zero
  5. Infrastructură feroviară precară

Producţia ar trebui să înceapă în 2022

Nevoia de o nouă uzină apare deoarece VW va converti uzina din Emden, Germania în uzină de maşini electrice şi va muta producţia lui Passat în actuala uzina Skoda din Kvasiny, care în prezent produce Skoda Superb. În viitoarea uzină se vor produce SUV-urile Skoda Karoq şi Seat Ateca, asamblate în prezent în Kvasiny. Producţia în noile facilităţie industriale ar urma să apară la peste circa patru ani. România are deja o tradiţie în producţia de SUV-uri, dacă este să ne gândim la Dacia care produce în proporţie de 70% SUV-ul Duster.

Comentarii