Ţara trenurilor… inutile (P)

vineri, 24 martie 2023, 02:50
2 MIN
 Ţara trenurilor… inutile (P)

Din postura de fost CFR-ist încă mai sunt atras de acest tip de transport ce cândva aducea bani frumoşi la buget. Astăzi a ajuns un fel de “capră râioasă” de care fuge toată lumea, poate mai puţin navetiştii, “graţie” atât condiţiilor din garniturile de tren, cât şi a precarităţii căii de rulare.

Vă pun o întrebare: ați mai călătorit, în ultima vreme, cu trenul? Probabil că mulţi nu, căci este mai ieftin avionul, dar de departe este cea mai puțin recomandată soluție de a ajunge undeva, prin țară. Nu-mi aduc aminte ca, după ’89, să-mi mai fi făcut plăcere să folosesc trenul pentru a mă deplasa pe unde aveam nevoie. Explicaţia este simplă: acum 30-40 de ani un tren de persoane circula în medie cu 95 km/h, în timp ce astăzi ajunge la 45 km/h. Halal progres!

Poate o să spuneţi că sunt nostalgic, dar în domeniul feroviar s-a reuşit până în ’89 să fim printre ţările cu cea mai extinsă reţea de transport feroviar (10.958 km). De atunci încoace am pierdut peste 250 km de cale ferată, iar datele statistice se opresc în anul 2020.

De zeci de ani, lumea se tot plânge de condițiile oribile din trenuri, de mirosul insuportabil din toaletele vagoanelor. De ani de zile, s-a scris şi se tot scrie despre grozăviile care se petrec la societățile de cale ferată, despre miliardele care s-au tot sifonat, chipurile, în modernizarea CFR-ului, despre găurile imense ale companiilor de stat desprinse din fosta SNCFR, trecute an de an la datoria publică.

Chiar și puținele vagoane mai moderne care au fost introduse în anii din urmă au copiat, parcă, modelul străvechilor garnituri. umplându-se de jeg la scurt timp după ce au intrat în circuit. Sigur, călătorii sunt cei care le-au adus la stadiul execrabil. Bineînţeles, o parte dintre ei, căci aşa stăm noi la capitolul civilizaţie! Dar și managerii care au condus CFR-ul o mare parte din vină, pentru simplul motiv că nu s-au implicat să păstreze trenurile la un nivel civilizat, fie şi prin sancţiuni drastice.

Vă mai aduceţi aminte de cele petrecute recent pe calea ferată românească? Dacă s-ar fi întâmplat, spre exemplu, în Japonia un incident atât de grav, similar cu cel de la Teleorman, zburau cu toții de pe fotoliile ce “cu onoare” conduc CFR-ul, cu tot cu ministru. Ferească-ne Dumnezeu să ni se întâmple o tragedie asemănătoare celei din Grecia! Cred că nici atunci nimeni nu și-ar asuma greșeala. Cel mai probabil, vinovații vor fi… tot morții!

 

Comentarii