Totul despre “admiterea” la clasa a V-a, format nou. Va fi o concurenţă mai mare ca la multe facultăţi

vineri, 06 mai 2022, 01:50
7 MIN
 Totul despre “admiterea” la clasa a V-a, format nou. Va fi o concurenţă mai mare ca la multe facultăţi

Concursurile pentru selecţia în clasa a V-a la liceele cele mai căutate din Iaşi se apropie, iar emoţiile copiilor şi părinţilor sunt din ce în ce mai mari. Asta pentru că, anul acesta, Inspectoratul Şcolar, împreună cu colegiile şi liceele din Iaşi, a hotărât ca aceste competiţii să se desfăşoare în doar două date: pe 14 şi pe 28 mai. 

Asta îngrădeşte serios opţiunile: dacă, până acum, un elev dintr-a IV-a putea participa la concursurile tuturor şcolilor foarte căutate, în speranţa că va intra măcar la una, anul acesta va trebui să se decidă din start ce alege. Potrivit reglementărilor, testările care au loc anual în cele mai „râvnite” şcoli din Iaşi sunt luate în considerare pentru admiterea în clasa a V-a doar dacă cererea depăşeşte oferta. Asta se întâmplă la Iaşi în cazul tuturor liceelor de elită, şi nu numai, fiind, potrivit ISJ, 9 şcoli în această situaţie. În anii din urmă, fiecare unitate de învăţământ putea stabili data de desfăşurare a concursului propriu, iar datele erau total diferite. „Bătaia” pe un loc era de cel puţin 4 sau 5 elevi, o competiţie mai aprigă decât la multe facultăţi.

În fiecare an, concursul de admitere pentru clasa a V-a aduce cu sine discuţii în rândul cadrelor didactice şi părinţilor. Un părinte al cărui copil a susţinut o astfel de testare la unul dintre cele mai importante licee din Iaşi anul trecut explică faptul că nu şi-a dorit el un colegiu foarte bun pentru copilul lui, însă dorinţa a venit chiar de la elev, care a cerut şi să facă pregătire la matematică, acolo unde simţea că nu se descurcă cu adevărat. „În cazul meu, chiar îmi doream ca băiatul meu să fie mai aproape de casă, pentru că noi stăm în Valea Lupului. Dorinţa de a merge la testare a venit de la el, şi am mers doar la colegiul pe care şi-l dorea. Ştiu însă mai mulţi părinţi care şi-au dat copiii la pregătire din clasa a III-a sau chiar şi din clasa a II-a, cu gândul să participe apoi la admiterea de la colegiile de elită din Iaşi”, explică părintele.

Concursurile au efecte perverse

În ceea ce priveşte motivaţia pe care un astfel de părinte care îşi dă copilul la colegiile de elită, părinţii explică, de cele mai multe ori, că îşi doresc „ce e mai bun” pentru copiii lor, existând ideea că şcolile considerate de elită au o bază materială mai bună, iar concurenţa foarte mare şi numărul ridicat de elevi silitori îi va determina şi pe copiii lor să fie mai competitivi sau să înveţe mai mult. În aceeaşi idee, unii învăţători de clasa a IV-a spun că încearcă să lucreze şi la clasă cu elevii care îşi doresc să susţină concurs de admitere.

„Subiectele nu respectă în totalitate programa şcolară, şi se mai găsesc anumiţi itemi cu subiecte nepredate la clasă sau care au modalitate de rezolvare diferită. Am întâlnit elevi care se lovesc de aceste subiecte şi, neştiind tipul respectiv de problemă, pentru că nu l-au văzut la clasă, nici nu încearcă să mai rezolve şi pierd punctaj”, a afirmat un învăţător. Specialiştii în educaţie din mediul universitar afirmă că nu este vina şcolilor pentru modalitatea de selecţie, ci vina cade pe modul de administrare a unei componente importante a educaţiei – evaluarea, iar aici ministerul trebuie să găsească soluţii printr-o consultare reală cu specialiştii şi beneficiarii educaţiei.

„Acest concurs, de intrare în clasa a V-a, este o primă confruntare a elevului din ţara noastră cu un sistem evaluativ puternic selectiv, stresant, chiar opresiv, şi care se lasă cu numeroase efecte perverse. Desigur, fenomenul nu este general, e întâlnit mai ales în centrele urbane. E un „ritual de trecere”, spre un alt nivel al formării, alimentat atât de sistem, cât şi de părinţi. Este o „rană” a învăţământului nostru care, în loc să se vindece, capătă forme din ce în ce mai problematice, păguboase. Desigur, şcolile, în mod firesc, atunci când sunt asaltate, apelează la filtre de selecţie, impun condiţii, criterii etc. Pe de altă parte, şi familiile copiilor pregătesc terenul prin suplimente educative, meditaţii, încurajarea copiilor de a participa la fel de fel de concursuri. Ca să ieşim din acest cerc vicios e nevoie de o schimbare sistemică a modului de avans şi de trecere de la o treaptă la alta a învăţământului – iar acest lucru ar reveni factorului decident” a afirmat prof.dr. Constantin Cucoş, fost director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul Universităţii „Al.I. Cuza”.

Stresul elevului provine din lipsă de organizare

Psihologii spun că, de cele mai multe ori, elevul îşi doreşte să reuşească pentru a nu-şi dezamăgi părinţii şi că le este frică de eşec. Aceştia mai spun că trebuie să existe un echilibru în perioada de admitere, astfel încât elevii să acorde importanţă examenelor, dar să aibă timp şi pentru alte activităţi. Cea mai bună modalitate ar fi organizarea timpului astfel încât copilul să practice şi activităţi recreative, dar să se poată şi pregăti pentru admitere.

„Copiii se simt responsabili să le facă părinţilor pe plac, să îi vadă mulţumiţi. Am avut elevi în cabinet care chiar învăţau foarte bine, dar avea teama ca mai apoi să nu reuşească să se descurce la colegiul ales. Trebuie să ştim că există perioade în care nu putem învăţa aşa de bine sau nu ne putem concentra la fel ca înainte şi atunci lucrurile acestea părintele trebuie să le înţeleagă şi să-l motiveze într-un alt mod, printr-o pauză, o activitate în familie, să îi asculte nevoile, ca mai apoi să se reapuce de învăţat. De asemenea, este foarte important ca părintele să se consulte cu elevul în ceea ce priveşte alegerea şcolii, dar şi să facă o listă cu activităţile zilnice în ideea de recreare, zilnic să existe un interval de timp ca elevul să îşi poată reîncarca bateriile.”, explică psihologul ieşean Monica Dobrea.

Cererea este mare la colegiile ieşene

Cele mai căutate unităţi de învăţământ sunt colegiile „Costache Negruzzi”, Naţional, „Emil Racoviţă” şi „Grigore Moisil” (Informatică). La „Negruzzi” vor fi susţinele concursurile „Ionel Teodoreanu” la limba şi literatura română şi „Traian Lalescu” la matematică. Oferta educaţională cuprinde 5 clase, din care o clasă cu studiul intensiv al limbii engleze şi o clasă cu studiul intensiv al limbii germane.

 „Admiterea la clasa a V-a este un eveniment important al şcolii ieşene, pentru că înseamnă de fapt, pentru absolvenţii de clasa a IV-a, un drum deschis către şcoli performante în care şi-ar dori să continue”, a menţionat Camelia Gavrilă, director al Colegiului „Negruzzi”, subliniind că este vorba de elevi care sunt capabili de performanţă şi care îşi doresc să facă performanţă. Aceasta a punctat şi faptul că în acest an s-au stabilit doar două date în care vor avea loc aceste concursuri şcolare pentru a reduce din stresul şi presiunea asupra elevilor, dar şi să le permită elevilor să aleagă totuşi şi să aibă şanse crescute să intre la unul dintre colegiile considerate foarte bune. În ceea ce priveşte nivelul de dificultate al testărilor, Camelia Gavrilă spune că acestea respectă programa şcolară, existând o balanţă între subiecte de dificultate medie, pe care elevii să le poată realiza ceva mai uşor, dar şi subiecte cu un grad dificultate mai ridicat, care să permită realizarea unei departajări corecte şi eficiente între elevii care vor participa la concursurile organizate de colegiul ieşean.

 „Noi şi anul trecut am dat acest concurs. Elevii se pot înscrie printr-un formular online, pe site-ul nostru, acolo unde găsesc şi modele de subiecte din anii anteriori. Ne gândim că au emoţii, dar noi le dorim succes şi sunt convinsă că fiecare elev va ajunge acolo unde îşi doreşte. Chiar dacă unii nu vor intra în clasa a V-a, mai au o şansă în clasa a IX-a să intre la profilul şi liceul dorit.”, a afirmat Adina Romanescu, directorului Liceului de Informatică. Examenul „Urmaşii lui Moisil” va avea loc la data de 14 mai, unde vor avea posibilitatea de a aplica pentru cele trei clase disponibile. La Colegiul Naţional „Emil Racoviţă” Iaşi sunt disponibile 104 locuri, reprezentând patru clase: două dintre acestea cu regim intensiv de predare a limbii engleze. Colegiul Naţional va susţine în această perioadă concursul „Alexandru Myller” – matematică şi Concursul „Nicolae Labiş“ – limba şi literatura română. La „Eminescu” vor fi disponibile patru clase, fiind repartizate: o clasă cu studiul intensiv al limbii germane, o clasă cu studiul intensiv al limbii franceze şi două clase cu studiul intensiv al limbii engleze. 

Datele concursului

  • 14 mai: Liceul de Informatică, Colegiul Naţional, Colegiul „V. Alecsandri”.
  • 28 mai: Colegiul „C. Negruzzi”, Colegiul „M. Eminescu”, Colegiul „E. Racoviţă”, Liceul „D. Cantemir”, Liceul „M. Costin” şi Liceul „Al.I. Cuza”.

Comentarii