Doua saptamini de scoala pierdute

duminică, 12 septembrie 1999, 23:00
3 MIN
 Doua saptamini de scoala pierdute

Desi MEN a anuntat ca inceperea scolii la 1 septembrie este "un suces al reformei", realitatea pare sa fie cu totul alta. Profesorii huseni sustin ca "situatia invatamintului este total dezastruoasa" si ca este primul an postdecembrist cind "reformatii" n-au reusit sa vina in fata elevilor cu manuale scolare. Ei mai cred ca "MEN produce traume psihice elevilor si profesorilor".
Gheorghe Hoha, directorul Liceului "Cuza-Voda": "S-a format un adevarat haos in rindul profesorilor si in special in rindul celor care predau la clasele a IX-a. Ei nu detin manuale, cu toate ca programa din acest an este total schimbata. Mai mult, manualele scolare au fost facute de 7-8 edituri, care prezinta manualele intr-un mod cu totul diferit unul de celalalt. Astfel, exista posibilitatea ca dascalul sa predea dupa un anumit manual, iar elevul sa detina un altul ce nu prezinta cele predate de profesor. Intr-adevar, MEN a indicat manualele editate la 3 edituri, pentru fiecare disciplina, dar tocmai acestea intirzie pe piata."
"Cum iti faci lectia si cum te prezinti in fata elevului?"
Cel mai dramatic caz pare sa fie la Istorie, unde manualele au fost complet schimbate la toate clasele. "Nu stim daca vom intra in posesia lor in aceasta toamna", au spus profesorii.
Programa scolara de istorie a fost aprobata prin Ordinul ministrului 3371/2 martie. Anul scolar a inceput la 1 septembrie, iar Inspectoratul Scolar a facut cunoscute programele scolare la istorie in cadrul consfatuirilor din 8 septembrie. Intre 1-8 septembrie, profesorii au predat dupa vechile programe. Acum, istoria universala se studiaza in clasele a IX-a si a XI-a. Cum nu sint manuale, profesorii sint obligati sa predea istoria de clasa a X-a, de anul trecut.
Costin Clit, profesor de istorie la "Cuza-Voda": "Programa de istorie pune accent pe cultura, probleme religioase, etnii, curente ideologice, mentalitati si viata cotidiana, europenism. Propunerile sint interesante, insa nu exista manuale. Profesorii de istorie se vor confrunta cu multe dificultati. Vor fi nevoiti sa-si alcatuiasca singuri planurile de lectii. Mai ales acum, cind autoritatile au avut grija sa nu mai aprovizioneze bibliotecile! In Husi, biblioteca nu prea primeste carti. Primarul, chiar daca este profesor de istorie, nu se preocupa de asa ceva. Lipsa banilor il obliga pe profesor sa renunte la cumpararea cartilor. Cum iti faci lectia si cum te prezinti in fata elevului? Pentru ca la elaborarea lectiilor va interveni subiectivismul, in conditiile inexistentei manualelor. Depinde de elevi, precum si de ideologia, virsta si inregimentarea politica a profesorului. Cu surprindere, am vazut ca s-au predat lectii de genul «Marea revolutie din octombrie»."
Elevii din clasa a XII-a sint ingrijorati. Totul este schimbat, profesorii fiind obligati sa predea aceleasi lectii din clasa a XI-a. Dupa cum sustin profesorii, cei care au intocmit programele la istorie n-au nici o legatura cu scoala si chiar "nu cunosc istorie". Exemplu: la pagina 34 din programa scolara, n-au stiut numele corect al unui om politic roman, scriind Constantin Argentoianu, in loc de Argetoianu.
Costin Clit: "Inexistenta manualelor va face posibila existenta mai multor abordari sau demersuri istorice. Se stie ca nici istoricii care lucreaza la Istoria romanilor nu se inteleg, dar cei de liceu? Vor suferi elevii, cu siguranta". (Gabrian BEJENARU)

Comentarii