Scandal la catolici: Preot „afurisit” de săteni. „Eu nu sunt pus să stau paiaţă”

vineri, 20 iunie 2014, 08:25
7 MIN

Localnicii din Mogoşeşti-Siret s-au revoltat împotriva preotului din sat. Acesta este acuzat că ar fi dat clopotarii afară fără să-i consulte şi pe ei. Mai mult, localnicii spun că preotul catolic ar fi strâns câteva zeci de mii de euro să ridice o casa de prăznuire, dar până acum nu a fost construită decât o temelie.„În biserica noastră să ştiţi că există o ierarhie. Nu se admite şi nu există anarhie“, afirmă preotul despre clopotarii daţi afară. În ceea ce priveşte sumele strânse, el confirmă că le-a primit, dar spune că nu i-au ajuns decât pentru fundaţie

În mijlocul parohiei catolice din Mogoşeşti-Siret a izbucnit un scandal între preotul Silvestru Bejan, care predică de 16 ani în sat, şi credincioşi. Conflictul dintre cele două părţi mocnea de mai multe luni, acesta a început şi mai puternic la începutul săptămânii, când preotul i-a dat afară pe soţii Vârcă, Magdalena şi Iosif, clopotarii de 12 ani ai satului, sub pretextul că aceştia ar fi furat din cutia milei de Sfântul Anton.

Cu această ocazie, credincioşii i-au cerut socoteală ieri, de Joia Verde, o sărbătoare importantă în calendarul catolic, şi pentru cele câteva zeci de mii de euro strânse din parohie pentru ridicarea unei case de prăznuire care nu a fost finalizată nici până astăzi. În apărarea sa, Silvestru Bejan spune că în biserica sa „nu se admite anarhie“.

Clopotarul ar fi furat din cutia milei

Oamenii din sat povestesc că i-au găsit duminică în faţa curţii pe cei doi soţi, clopotari în Mogoşeşti-Siret, plângând şi spunând că părintele i-a acuzat că au furat şi i-a dat afară. „Biserica a fost mereu curată şi cu ei nu aveai treabă. Când era vorba de ploaie, că vin norii, să fi fost şi în puterea nopţii, el se scula şi pleca la biserică să tragă clopotele. Nu ştiu ce nu i-o convenit părintelui că veneau amândoi plângând de la biserică şi când i-am întrebat ce au mi-au spus că i-a «porcit» şi i-a făcut în toate felurile“, a povestit Verona Păuleţ, enoriaşă şi vecina foştilor clopotari.

Preotul Silvestru Bejan

Aceasta spune că preotul i-a acuzat că ar fi furat din cutia de la Sfântului Anton, în care credincioşii care veneau la biserică mai lăsau bani. Clopotarii spun că preotul ar fi înscenat un astfel de furt, ungând un băţ cu otravă de şobolani, un lichid vâscos, lipicios, introducând-o în cutie şi lăsând-o acolo pentru a fi găsită a doua zi de dimineaţă. „De mai bine de zece ani eu n-am avut nicio problemă cu preotul. Acum ne-a dat afară ca să bage pe cine vrea el la parohie. Nu mai colaborează cu lumea, cum să furăm noi, niciodată nu a lipsit ceva din biserică de când lucrăm. Lumea nu mai e mulţumită de el că e pensionar şi stă în continuare nu vrea să plece şi să ne lase. De zece ani de când suntem noi aici nu a bătut gheaţa şi am tras mereu clopotele“, a spus Magdalena Vârcă.

Preotul a început să trimită ieri, de Joia Verde, copii să tragă clopotele toată ziua, până când femeile din sat s-au postat în faţa scărilor şi nu au mai lăsat copiii să urce pe ele. „Am oprit o fată care se urca la clopote şi când m-a văzut, a venit la mine în biserică şi numai curvă nu m-a făcut. M-a făcut nebună, sclerozată şi mi-a spus să ies afară din biserica lui. Eu i-am spus că a lăsat biserica goală de lume, copii nu mai sunt, nu mai vine nimeni, şi el mă făcea nebună şi voia să mă dea afară“, a explicat Clara Pleşca.

Zeci de mii de euro pentru o temelie

Oamenii însă au profitat de sărbătoarea de ieri pentru a-l întreba pe părinte de ce i-a dat afară pe clopotari fără să îi consulte şi pe ei şi ce a făcut cu banii strânşi pentru casa de prăznuire. Conform acestora, s-au strâns în ultimii doi ani câte 500 de lei de gospodărie pentru a construi o casă de prăznuire vizavi de biserică.

Un veteran de război din sat, care avusese grade în armată, a donat chiar pensia pe ultimii 20 de ani şi toate economiile sale, aproximativ 30.000 de euro, pentru construcţie. În faţa bisericii însă oamenii spun că stă doar temelia unei construcţii începute şi părintele nu vrea să le răspundă ce s-a întâmplat cu restul banilor adunaţi.

Mai mult, aceştia ar fi dat bani şi pentru ca Silvestru Bejan să cumpere o orgă nouă în sat însă cea cumpărată era veche şi stricată, iar dascălul este nevoit să aducă orga copiilor săi de acasă pentru cânta la liturghii. „Noi am dat trei milioane că atât am avut, însă părintele ne oprea pe afară pe la biserică, după liturghie, şi ne întreba dacă nu vrem să facem o casă de praznic vizavi de biserică. Trebuia să dăm câte cinci milioane de gospodărie, dar am dat doar trei că atât am avut dar ce s-a făcut cu banii ăia nu ştim. Apoi am mai dat 60 de lei de familie ca să cumpere o orgă nou şi a adus una veche şi stricată aşa că domnul dascăl vine cu orga de acasă ca să cânte la slujbă“, a adăugat Clara Pleşca.

Cine tuşeşte în biserică e dat afară

Oamenii l-au refuzat prima dată pe părinte în toamna anului trecut, când le ceruse câteva sute de lei de familie în luna noiembrie ca să monteze o centrală în biserică să poată face cald iarna. Aceştia însă au refuzat pentru că era prea repede şi nu ar fi avut când să se facă lucrarea, iar părintele s-a supărat pe aceştia. „A vrut să bage nişte bani să facă încălzire în biserică pentru iarnă, dar treaba a fost prea din scurt şi lumea a sărit cu gura. De ce nu a zis din vară şi ne-a zis în noiembrie, credea că rezolvă în două săpătmâni?“, a precizat Magdalena Vârcă. Iar oamenii se plâng şi de faptul că preotul are „o atitudine războinică“ faţă de lumea din sat.

Un sătean povesteşte că, în ultimii doi ani, preotul a început să îi fugărească pe cei care vin cu scrâncioburile şi cu târgul atunci când este hram în sat, iar femeile spun că indiferent că e iarnă sau vară, părintele le dă afară din biserică la cel mai mic sunet scos în timpul liturghiei. „Nu a făcut mai nimic şi nu se mai poate. Nu putem să îl mai suportăm. E păcat că e un preot foarte bun la predică dar cel mai dureros era iarna, când omul tuşea că era iarnă şi poate era răcit, te dădea afară. Nu se uita dacă era copil sau bătrân“, a explicat Verona Păuleţ.

Silvestru Bejan: „Nu se admite anarhie“

Întrebat despre acuzele pe care i le-au adus oamenii, preotul Silvestru Bejan a explicat pentru „Ziarului de Iaşi“ că cei doi clopotari au fost daţi afară pentru că nu mai ascultau de el, iar banii strânşi au fost vărsaţi toţi în temelia casei de prăznuire. „Să ştiţi că omul bun nu se leapădă. Cine nu ar fi bucuros de ceva bun? Dar când nu se ajunge cu folosul… În biserica noastră să ştiţi că există o ierarhie. Nu se admite şi nu există anarhie. Au fost unii printre care şi clopotarul care au procedat împotriva voinţei preotului, iar ei sunt susţinuţi de popor. Însă eu am o misiune din partea episcopului, să coordonez să meargă lucrurile bine, dar ei nu vor să mă asculte, şi-au luat nasul, iar eu nu sunt pus să stau paiaţă“, a declarat preotul Silvestru Bejan.

În ceea ce priveşte casa de prăznuire, părintele a confirmat că a primit toată suma de bani de la credincioşi, inclusiv cei 30.000 de euro, însă susţine că aceasta a fost prea mică pentru a putea face mai mult decât temelia. „Am încercat să fac, am început, este temelia, am făcut cât am fost susţinute, cât nu am fost ce să mai fac? Contribuţia credincioşilor a fost relativă mică, e o comunitate mică, iar tot ce au donat este acoolo, în temelie“, a adăugat părintele.

La Episcopia din Iaşi nu a ajuns nicio plângere 

Oamenii din sat spun că s-au făcut mai multe plângeri la adresa părintelui la Episcopia Romano-Catolică din Iaşi, însă reprezentanţii acesteia spun că au auzit despre scandal, dar nu a făcut încă nimeni o sesizare împotriva părintelui. „Nu avem nicio reclamaţie la episcopie în satul Mogoşeşti-Siret. Ştim că evenimentul respectiv s-a petrecut duminică, iar dacă a fost redactată o plângere în momentul în care aceasta va ajunge la noi se va declanşa o procedură de rezolvare a conflictelor. O comisie va merge acolo, se vor asculta ambele părţi, însă nu am primit nicio plângere nici în trecut la adresa preotului Bejan“, a declarat Cornel Cadar, purtătorul de cuvânt al Episcopiei Romano-Catolice din Iaşi.

 

Comentarii