Un fost absolvent de matematică la Iaşi, în elita cercetătorilor lumii

marți, 30 iulie 2013, 01:50
2 MIN
 Un fost absolvent de matematică la Iaşi, în elita cercetătorilor lumii

Daniel Tătaru, profesor la celebra Berkeley University, a primit o bursă de cercetare de 100.000 de dolari. A devenit profesor plin aici la doar 32 de ani.

Un absolvent al Facultăţii de Matematică de la Universitatea „Al.I. Cuza“ se numără printre cei mai apreciaţi cercetători din domeniu la nivel internaţional. Daniel Tătaru a fost desemnat ca fiind unul dintre „Cercetătorii lui Simons“, distincţie primită din partea unei fundaţii americane care acordă anual burse pentru cei mai valoroşi specialişti din matematică, fizică sau informatică. Absolventul UAIC, actual profesor la celebra Berkeley University – California, va primi susţinere considerabilă pentru activitatea de cercetare: 100.000 de dolari anual, în următorii 5 ani, din partea fundaţiei Simons. „Lucrările lui Tătaru în domeniul undelor nonlineare au fost profunde şi influente. El a argumentat rezultate noi pentru mai multe clase de ecuaţii, inclusiv evoluţii geometrice , unele dintre ele relaţionate de relativitatea generală“, detaliază reprezentanţii fundaţiei. Daniel Tătaru a absolvit în 1990 Facultatea de Matematică la Iaşi, cu media 10 pe linie, iar pentru lucrarea sa de licenţă – îndrumată de academicianul Viorel Barbu – a primit premiul „Gheorghe Ţiţeica“ din partea Academiei Române de Ştiinţe. „E un matematician excepţional, unul dintre marii matematicieni ai acestui secol“, a subliniat Barbu.

Tătaru a plecat din ţară pentru a urma cursurile de doctorat la West Virginia University. În 1992 a obţinut doctoratul, după doar doi ani de la începerea studiilor, faţă de patru – cinci, cât durează în mod obişnuit. La 32 de ani era declarat deja profesor la Universitatea Berkeley. Studiile postdoctorale le-a urmat la Princeton, devenind un reper în matematica mondială şi fiind amintit inclusiv de celebrul matematician rus Vladimir Arnold. În 2002 a primit prestigiosul Premiu Bocher, de la American Mathematical Society, acordat anterior lui Norbert Weiner si John von Neumann.

Cercetările lui Tătaru vin în continuarea acestora şi duc mai departe seria descoperirilor revoluţionare ce vizează teoria găurilor negre din Univers şi excentrica teorie a haosului. Ecuaţiile diferenţiale Hamilton-Jacobi, pe care el le-a descifrat cum nu se poate mai bine, au făcut ca Tătaru să fie citat de fiecare dată când se explică modul în care forma obiectelor modelează undele electromagnetice. Pe lângă cei 100.000 de dolari anual, matematicianul va primi o suplimentare de 10.000 de dolari pentru departamentul său de cercetare. Reînnoirea contractului de finanţare a cercetării se poate face pentru o perioadă suplimentară de cinci ani, în funcţie de rezultatul evaluării impactului ştiinţific.