300 de accidente pe an pe soseaua mortii

duminică, 15 februarie 2009, 22:08
4 MIN
 300 de accidente pe an pe soseaua mortii

Statisticile Politiei Rutiere arata ca, anul trecut, „soseaua mortii", asa cum a ajuns sa fie supranumit drumul european E 58 pe tronsonul Botosani – Suceava, a inregistrat „recordul absolut" la capitolul victime in accidente rutiere.

Anul trecut, pe acest drum s-au produs peste 300 de accidente soldate cu sase morti, opt raniti grav si 56 de raniti usor. Cauzele accidentelor au fost aceleasi cam de fiecare data – carosabilul alunecos si neadaptarea vitezei la conditiile de drum.

Pe anumite tronsoane, cum ar fi cel de la intrarea in Vladeni, cel de la iesirea din Hutani ori din dreptul localitatii Brehuiesti, asfaltul s-a uzat atat de mult incat atunci cand ploua soseaua devine extrem de alunecoasa. Din aceasta cauza, la fiecare ploaie zeci de soferi care nu cunosc drumul ajung cu masinile in sant. Acest aspect a fost sesizat inca din aprilie 2008 de reprezentantii Serviciului Politiei Rutiere (SPR), care au contactat Compania Nationala de Autostrazi. Analizele efectuate atunci de specialistii care au verificat rugozitatea asfaltului au confirmat aceasta situatie. Astfel, potrivit determinarilor oficiale facute de laboratorul CESTRIN Bucuresti, calitatea suprafetei umede a caii de rulare ar fi "mediocra". La originea acestei stari de fapt ar fi, spun cei care circula pe aceasta sosea, mai multe cauze. Astfel, criblura din piatra calcaroasa pusa acum cativa ani a intrat in asfalt, iar soseaua a devenit extrem de alunecoasa chiar si pe vreme buna. De altfel, au existat zile in care pe tronsonul dintre Hutani si Vladeni multi de soferi s-au rasturnat cu masinile, desi soseaua era uscata. „Stiu ca acest drum ridica probleme, dar inainte de a-mi spune parerea as dori sa ma informez, sa vad ce se intampla acolo" a declarat prefectul Cristian Roman.

Autoritatile cauta bani pentru reabilitarea arterei

Anul trecut, soseaua a intrat in  reabilitare, dar lucrarile au cuprins doar acoperirea unor gropi din asfalt. In rest, mare parte din calea de rulare a ramas in aceeasi stare. Asta desi la nivelul Prefecturii au avut loc mai multe intalniri intre reprezentantii institutiei si cei ai Serviciului Politiei Rutiere si ai Sectorului Drumuri Nationale. Astfel, singura masura luata pe langa acoperirea unor gropi a fost doar limitarea vitezei. „Si noi am facut nenumarate demersuri catre cei de la Drumuri Nationale, dar de fiecare data am primit acelasi raspuns – nu sunt bani. Au fost montate indicatoare de restrictie a vitezei si a fost realizat si acel marcaj rezonator pe asfalt, dar fara o reabilitare a carosabilului problema nu va fi rezolvata", a declarat comisarul sef Dumitru Zmau, seful Serviciului Politiei Rutiere. Asa s-a ajuns la situatia ciudata ca pe un drum european viteza sa fie limitata si la 40 de kilometri pe ora. „Noi am repetat determinarile cu laboratorul CESTRIN, iar rugozitatea a iesit in parametrii normali. Asadar, din punctul nostru de vedere, marea problema ramane viteza. Cat priveste proiectul pentru modernizarea drumului, acesta exista, dar trebuie sa vedem daca vor fi bani. Asteptam sa vedem bugetul pe acest an si abia ulterior vom vedea daca exista fonduri desi, din punctul nostru de vedere, prioritar este drumul Targu Frumos – Botosani intrucat acesta asigura legatura cu capitala", sustine Viorel Scutaru, directorul Regionalei de Drumuri si Poduri Iasi.

La randul sau, deputatul PSD Costica Macaleti, originar din comuna Vladeni, recunoaste ca drumul european E 58 se afla intr-o stare deplorabila. Cum Botosaniul sufera cel mai mult la infrastructura, el spune ca drumurile nationale care strabat judetul ar trebui sa fie prioritare. „Lipsa banilor e marea problema. Acum, in momentul adoptarii bugetului, vom depune mai multe amendamente printre care se va afla si cel privitor la modernizarea drumurilor nationale Suceava – Botosani – Stefanesti – Radauti Prut si Suceava – Dorohoi – Darabani – Radauti Prut in perspectiva deschiderii punctului de trecere de la Radauti Prut. Speram sa reusim sa atragem fonduri cu atat mai mult cu cat pentru drumul E 58 problema s-ar putea rezolva prin simpla turnare a unui nou covor asfaltic", a spus Costica Macaleti.

Drumarii risca procese

Cert este ca situatia drumurilor nationale din judetul se va imbunatati in momentul in care toate institutiile si toti cei pusi sa specialistii din domeniu vor reusi sa comunice intre ei si sa inteleaga problemele adevarate ale judetului. „Cei de la Drumuri trebuie sa constientizeze ca acolo unde s-a stabilit, pe calea expertizei, ca starea soselei a condus la producerea unui accident, ei pot fi trasi la raspundere penala sau civila", spun politistii. De altfel, unele societati de asigurari studiaza posibilitatea de a-i actiona in instanta pentru recuperarea daunelor.

 

Sursa: Monitorul de Botosani

Comentarii