De Business

Punem punctul pe știi

Ingineri cu salarii de bancheri

Subtitlu

duminică, 23 martie 2008, 17:59
5 MIN
 Ingineri cu salarii de bancheri

Lipsa muncitorilor specializati forteaza la maxim mina firmelor de constructii. "Firma de constructii, angajeaza director de productie, conditii exceptionale: salariul net de 1500-2000 de euro, telefon plus masina de serviciu". Cam asa suna multe din anunturile de profil din ziarele locale.

Mai mult, din cauza ca forta de munca din domeniu a ajuns sa fie foarte rara, firmele de constructii recruteaza angajati din diverse colturi ale tarii. De exemplu, societatile din domeniu din Iasi, alearga dupa angajati in Ardeal, cele din Ardeal in Moldova sau cele din Banat in Oltenia. Unele au mers chiar mai departe si au adus muncitori ori specialisti din afara tarii.

Greu de angajat

"Victor Construct", o firma de constructii din Botosani, a cautat cit a cautat muncitori pe plan local, norocul nu i-a suris, si implicit si-a intins aria de prospectare spre alte zone. A impinzit ziarele din Iasi, si nu numai, cu anunturi de angajare. Conditiile oferite par excelente.  Salariul oferit unui inginer il bate pe al unui economist mediu angajat intr-o banca: 1.500-2.000 euro, in mina.

Potrivit Institului National de Statistica, salariul mediu net din banci este de circa 800 de euro. "Pretentiile noastre sint foarte mari dar si salariile pe masura. Daca lucrarile merg bine si  repede, omul se implica si atit noi cit si beneficiarul sintem multumiti atunci trebuie sa-l rasplatesti. Am ajuns la stadiul in care ne selectam clientii si in acest caz mi se pare ceva normal sa oferi un salariu de 2.000 de euro. In firma noastra cele mai mari salarii le au specialistii, coordonatorii, sefii de echipa si muncitorii calificati" ne-a informat Mihaita Mahu, sef Departament Resurse Umane, Victor Construct.

Acesta a adaugat ca si in momentul de fata se confrunta cu lipsa de personal: "Cautam structuristi, ingineri, oameni pentru instalatii, tot ceea ce inseamna personal tehnic pentru constructii. Daca au experienta minim trei ani si corespund cerintelor noastre atunci le vom oferi un salariu de 2.000 de euro in mina fara discutii" a completat Mahu.

Simbata sacrificata

Conform directorului executiv de la Grup Colas Iasi, pentru un asemenea salariu, muncitorul trebuie sa aiba in primul rind calificare, obligatoriu experienta citiva ani, sa fie disponibil la program prelungit si cind este cazul la deplasari. "Investitiile sint tot mai mari in constructii si faptul ca sint meserii cautate si in alte tari, platite cu 1.000-3.000 de euro, determina un salariu mare si la noi. Avem aproximativ 1.200 de muncitori din care 15% nu sint calificati. Noi ii formam le oferim o calificare si precum dulgheri, fierari, betonisti si le oferim un salariu de 1.200-1.500 de lei. Un maistru poate ajunge si la 3.000 de lei. Un inginer poate avea si 1.000 de euro dar depinde de experienta si de capacitatea de a conduce" a precizat Stefan Hanganu, director executiv SC Grup Colas SA Iasi.

In ceea ce priveste salariul unui director parerile sint aceleasi. "Pentru un director de proiect 2.000 de euro e acceptabil. Din perspectiva noastra director de proiect inseamna sef de proiect, cu o responsabilitatea unui contract de reabilitare a unui drum national, a bugetului, a consultantei si a tuturor problemelor. Este ca un director de firma mai mica, cu ingineri, economisti si muncitori calificati in subordine. Iar pentru o lucrare complexa salariul brut, poate varia de la 1.000 la maxim 3.000 de euro. Peste 3000 de euro deja vorbim de salariile directorilor" a completat Hanganu.

Un alt anunt, cu un salariu de 2.000 de euro net este cel al  Antreprizei de Lucrari Drumuri si Poduri (ALDP) Iasi, care cauta din ianuarie director de productie. Cerintele impuse par aparent simple, studii in domeniul constructiilor de drumuri si poduri, virsta peste 35 de ani si experienta minimum 5 ani.

"Inca nu am angajat un director de productie, desi am primit circa 15 CV-uri. Doar unul singur era aproape de cerintele postului, dar nu a acceptat programul flexibil solicitat, respectiv 12-15 ore pe zi, inclusiv simbata. Salariile la ALDP sint mari. Directorii au salarii intre 1.500-3.000 de euro net. Oamenii specializati in drumuri si poduri in cazul nostru, sint din ce in ce mai putini deoarece majoritatea au plecat sa lucreze peste hotare. Pentru a tine un muncitor specialist trebuie sa-i oferi conditii bune de munca si salariu mare. In general noi oferim pe linga salariu, diurne, echipamente, transport gratuit si altele, iar rezultatele sint pe masura" a detaliat Margareta Ghiga, director ALDP Iasi.

Arhitectii, in frunte

In categoria celor mai bine platiti in constructii, un loc fruntas il ocupa arhitectii. "Nu cred ca mai exista in Iasi un arhitect care sa lucreze pentru o firma, doar daca este a lui. Procentul care-i revine unui arhitect este de 4-5% din valorea investitiei. Astfel daca am un bloc cu 10 etaje, care are 5.000 de metri patrati inmultit cu 700 de euro pe metru patrat, reiese o investitie de 3.500.000 de euro. Partea arhitectului se negociaza si acesta poate primi in jur de 100.000 de euro pentru un singur proiect. Dar aici depinde foarte mult si marimea proiectului" a declarat Radu Botez, patronul Construct Design Iasi.

Privind salaraizarea in celelalte domenii, Botez ne-a oferit un clasament. "Exista trei mari categorii. In prima categorie se incadreaza inginerii care raspund de management, cu un salariu de 800-1.000 de euro net, si inginerii care lucreaza pe santier cu 500-800 de euro in mina. Apoi cu un salariu de 400-700 de euro se claseaza personalul tehnic care se ocupa de documentatie si contabilitate. Iar in cea de-a treia categorie intra tot ceea ce inseamna personal calificat dulgheri cu 400-600 de euro, fierari si zidari cu 300-500 de euro si specialisti in finisaje gresie faianta 400-500 de euro" a incheiat Botez.

Deficit de 50.000 de oameni in constructii

Ministrul Muncii, Paul Pacuraru, considera ca Romania are un deficit de circa 100.000 de muncitori. Jumatate din deficit este inregistrat in constructii. Pe locul al doilea se situeaza industria constructiilor de masini si nave. Una din solutiile identificate de ministrul pentru suplinirea lipsei fortei de munca este aducerea de muncitori din afara tarii. Deja unele din firme din Iasi au apelat la lucratori din Turcia ori din Moldova. De exemplu, la constructia cartierului Green Park sint folositi turci, iar societarea Grup Colas a angajat basarabeni.

Comentarii