De Business

Punem punctul pe știi

Situatia financiara a Companiilor Nationale Maritime va fi cunoscuta la inceputul saptaminii viitoare

luni, 01 iunie 1998, 23:00
4 MIN
 Situatia financiara a Companiilor Nationale Maritime va fi cunoscuta la inceputul saptaminii viitoare

Expertii bancii ABN AMRO vor prezenta FPS, la inceputul saptaminii viitoare, rezultatele rapoartelor de auditare a celor trei mari companii nationale maritime: Petromin, Navrom, Romline. FPS a incheiat, in luna martie, un contract cu banca olandeza, prin care aceasta va acorda Fondului asistenta in finalizarea rapoartelor de evaluare financiara, elaborarea caietelor de sarcini si stabilirea strategiilor de privatizare pentru cele trei companii.
Concluziile auditului vor fi analizate intr-o sedinta a Consiliului de Administratie a FPS urmind ca, spre sfirsitul lunii iunie, FPS sa decida infiintarea unei unice societati nationale de transport naval. In afara asistentei in etapele premergatoare constituirii societatii de navigatie, ABN AMRO va asigura si finantarea unor proiecte de modernizare sau de constructie a unor noi nave.
Ministerul Transporturilor si FPS au pareri diferite despre desemnarea bancii olandeze pentru auditare. Ministrul Traian Basescu, crede ca aici a aparut un conflict de interese, calificind ca anormala alegerea pentru evaluarea financiara, a unei banci care a investit in flota romaneasca in ultimii sapte ani. Basescu a apreciat ca incorect faptul ca ABN va controla contractele financiare ale altor banci care au investit in aceeasi flota si a afirmat ca alegerea unei firme de consultanta independente ar fi determinat un "tratament egal pentru toti". Directorul general executiv al FPS, Gheorghe Ionescu, a apreciat, insa, angajarea ABN AMRO ca necesara. El a afirmat ca auditarea este necesara atita vreme cit datoriile de piata ale navelor nu se cunosc cu exactitate si nu exista o strategie proprie a managerilor locali pentru protejarea navelor. De altfel, directorii celor trei companii au primit cu reticenta alegerea unui consultant strain pentru auditare, declarind ca auditul ar prelungi nejustificat procesul de privatizare a flotei.
Reperele restructurarii si privatizarii flotei au fost conturate, inca din luna martie, in strategia generala de privatizare a societatilor comerciale pe 1998, elaborata de guvern. Pentru flota, FPS, actionar majoritar la Navrom, Petromin, Romline, a ales varianta unei societati nationale de transport naval care va reuni navele cele mai performante tehnic si cu cele mai mici datorii din fostele CNM-uri, astfel incit noua societate sa fie viabila din start si capabila de performante. Noua structura va opera cu 30 pina la 50 de nave, va avea in componenta un departament de conteinere si unul de personal. Nu este exclus ca, pe linga noua societate, sa fie infiintate subsidiare care sa opereze una sau doua nave.
Ulterior infiintarii societatii nationale de transport naval, companiile care activeaza in domeniu vor fi privatizate. Strategia generala de privatizare a societatilor comerciale arata ca patrimoniul ramas la cele trei companii va fi privatizat prin vinzarea integrala a pachetului de actiuni prin licitatie, utilizind inclusiv vinzare pe piata secundara de capital. In ultima instanta, daca aceasta procedura nu va avea succes, se va recurge la vinzarea ca active a navelor si la lichidarea societatilor.
Intr-o etapa finala, si societatea nationala de transport naval va fi privatizata, dar statul va pastra o actiune nominativa de control.
Un fost titular al Ministerului Transporturilor, membru al PNL, sintetiza acum doua luni, destul de sugestiv, destinul Navrom, Petromin, Romline: "O buna parte din navele flotei comerciale au datorii iar altele sint arestate. Cele trei companii vor ramine cu datoriile respective. Companiile isi vor duce zilele pina la obstescul sfirsit, respectiv pina la vinzarea navelor, lichidare sau privatizare".
La sfirsitul lunii aprilie, flota maritima romaneasca avea 230 de nave din care la Navrom – 64, Romline – 51, Petromin – 59, SNCFR – 2, armatori privati – 36.
Un numar de 18 nave au fost vindute, de la inceputul anului. Peste doua treimi din navele existente au depasit durata normala de exploatare, de 15-17 ani. In ultimii opt ani au fost introduse in exploatare numai 19 nave noi, au fost vindute 74 de nave iar trei s-au scufundat. In prezent sint arestate in diverse porturi 35 de nave, din cauza datoriilor companiilor cu capital de stat (20,6 milioane dolari) si ale partenerilor de contract (41,3 milioane dolari). In afara ipotecilor catre bancile romanesti si straine, cele trei companii au incheiat anul financiar cu urmatoarele datorii: Romline – 23,5 milioane dolari, Navrom – 32,6 milioane dolari, Petromin – 48,6 milioane dolari, ipotecile insumate fiind, la jumatatea lui martie, in valoare totala de 214 milioane dolari.
De la inceputul anului Companiile Nationale Maritime s-au confruntat, parca mai mult ca in alte perioade, cu fluctuatii in echipele manageriale, arestari de nave, nemultumiri ale salariatilor. Toate s-au adaugat evolutiilor negative din ceilalti ani. FPS, in calitate de actionar majoritar, incearca sa mentina pe linia de plutire, prin noua societate nationala de transport naval, ceea ce este viabil, functional in CNM-uri. Navrom, Petromin si Romline vor incerca, cu ce a mai ramas, sa supravietuiasca "furtunilor" prezentului. (Indira Crasnea)

Comentarii