De Business

Punem punctul pe știi

Suprataxa loveste investitorii si traficantii de masini

luni, 02 noiembrie 1998, 00:00
2 MIN
 Suprataxa loveste investitorii si traficantii de masini

De la autoturismele aduse in tara pe numele unei fundatii non profit pentru evitarea taxelor vamale, cei care isi doresc totusi masini straine ajunsesera recent la solutia includerii lor in capitalul social al firmei. Totusi, din octombrie, si acesta portita legala de evitare a platii taxelor vamale s-a mai "inchis" cu 6%, adica cu procentul pe care il platesc toate bunurile care intra in tara drept suprataxa la import. "De la data de zece octombrie, toate bunurile intrate in vama ca aport la capitalul social platesc suprataxa de import, pentru ca in ordonanta de urgenta 22/98 care prevede instituirea acestei suprataxe se scrie ca nu o platesc doar bunurile care sint scutite de taxe vamale, ori aportul la capitalul social este exceptat de la plata taxelor vamale", declara Eugen Butur, directorul Directiei Regionale a Vamilor Iasi. Mai exact, exceptare de taxe vamale inseamna ca bunul este scutit de plata taxei vamale, dar nu si de celelalte dari, cum ar fi TVA, acciza, iar scutit inseamna ca importul bunului respectiv nu se plateste nimic la intrarea in tara, in afara comisionului vamal care se da la orice import definitiv. De exemplu, o masina noua care are valoara declarata de 100 de milioane lei va plati ca suprataxa 6% din valoarea declarata, adica 6 milioane lei. In plus, in afara cazului in care poate prezenta documente de origine din tarile Uniunii Europene, CEFTA sau AELS, aceeasi masina este taxata cu 0,5% comision vamal, la care se adauga, gratie ordonantei 18/1998, care a eliminat scutirea de accize, si cota de 3%, pentru o masina cu catalizator. Adunate, la o masina noua cu valoarea in vama de pe factura de 100 milioane lei, aceste taxe ajung la 9,695 milioane. Totusi, daca masina intra in tara ca aport la capitalul social al unei firme, evita plata taxei vamale, de 30% din valoarea din factura, adica in cazul luat ca exemplu, 30.000.000 lei.
Insa, in afara masinilor, suprataxa afecteaza si utilajele, noi sau vechi, de care fabricile romanesti invechite au nevoie. Ele scapa insa de plata accizelor, deci la un utilaj de aceeasi valoare, de 100 milioane lei, toate darile incasate de vames sint de 6,5 milioane lei. Totusi, Dan Radu Rusanu, secretar de stat in ministerul de Finante declara recent ca introducerea suprataxei la bunurile aduse ca aport la capitalul social nu este o greseala.
In plus, in afara efectului pe care un investitor strain il va simti in buzunar la intrarea cu utilaje in Romania, mai ramine si cel psihologic: "Modificarea legislatiei este un semnal rau pentru un investitor strain. Mai bine o legislatie proasta, dar stabila, decit una in continua imbunatatire, dar de la care nu stii la ce sa te astepti", declara Felix Hrestic, directorul filialei teritoriale Iasi a Fondului Proprietatii de Stat.
Pina in prezent, la Registrul Comertului Iasi nu a fost considerat aport in natura la capitalul unei firme decit un bun trecut prin vama, deci introducerea suprataxei nu a avut ca efecte micsorarea capitalului vreunei societati. (C. S.)

Comentarii