Berceanu trage frina

miercuri, 15 iulie 2009, 18:23
3 MIN
 Berceanu trage frina

"Puneti-va pofta in cui", acesta a fost mesajul care a strabatut discursul lui Radu Berceanu la Iasi. Spre deosebire de alti confrati de guvernare, familiarizati cu "protocolul" vizitelor in teritoriu, ministrul Transporturilor s-a ferit de promisiuni. Ba, dimpotriva. Cu o sinceritate dezarmanta, democrat-liberalul a criticat lipsa de realism demonstrata de localnici atunci cind viseaza la o infrastructura decenta. Puse in fata ochiului "de expert" al ministrului, cele trei mari obiective ale Iasului au picat, rind pe rind, examenul de oportunitate. Intr-o forma sau alta.

Mai intii, inca din sedinta de Guvern de saptamina trecuta, Berceanu le-a transmis clar autoritatilor locale sa-si ia gindul in acest an de la bani pentru Aeroport. Ajuns la Iasi, acelasi Berceanu si-a exprimat scepticismul vizavi de fezabilitatea proiectului, justificindu-si indoielile prin lipsa de profesionalism a consultantului. In realitate, cei 200 de milioane de euro necesari modernizarii i-au creat frisoane olteanului. Sa mai amintim ca, intre timp, de pe aeroportul din Suceava, judet controlat de unul din liderii PDL, Gheorghe Flutur, au inceput sa decoleze curse low-cost catre Viena si Venetia.

A doua "aroganta" pe care si-a permis-o Berceanu la Iasi s-a referit la soseaua de centura. Potrivit titularului de la Transporturi, "circulatia redusa" (?) din zona ar face inoportuna constructia pe patru benzi a drumului ocolitor. Presupunind, prin absurd, un trafic scazut, de cind o sosea de centura are termen de valabilitate doi-trei ani? In fapt, "mai binele e dusmanul binelui", decretat de Berceanu la Uricani, a fost doar eufemismul pentru "hai sictir cu mofturile voastre".

In privinta autostrazii Est-Vest, proiect aminat de ministru pentru un iluzioriu 2013, discutia este mai ampla. Sa plecam de la motivele invocate de Berceanu pentru intirzierea investitiei. Primul se refera la lipsa de trafic intre Iasi si Tirgu Mures. Ce nu intelege domnul ministru, sau se face ca nu intelege, este scopul acestei autostrazi. Nu de turism peste Carpati au nevoie moldovenii, ci de un coridor care sa-i absoarba intr-un circuit economic. Practic, de un canal de scurgere a investitiilor prin zidul muntos care sa scoata regiunea din carantina. Autostrada este necesara pentru cresterea traficului de la Vest la Est, si nu invers, asa cum lasa sa se inteleaga liderul PDL. In mod firesc, soseaua rapida ar trebui sa poarte numele "Tirgu-Mures – Iasi" sau "autostrada Vest-Est". Sa mai spunem ca termenul fixat de Berceanu, anul 2013, este echivalent cu "la pastele cailor"? Moldova nu are nevoie de o autostrada spre Vest, ci are nevoie acum de o autostrada spre Vest. Peste 10 ani – termen optimist pentru finalizarea proiectului – fluxul investitiilor straine se va muta ireversibil dincolo de Prut, transformind definitiv nord-estul Romaniei intr-o oaza de saracie. O prima lopata data astazi la drumul rapid ar insemna mai mult pentru economia regiunii decit trei autostrazi moderne in 2020. Avem ca exemplu boom-ul economic al Clujului, datorat in principal demararii lucrarilor la mult-hulita autostrada Bechtel.

Al doilea argument invocat de Berceanu pentru aminarea proiectului il reprezinta lipsa fondurilor necesare investitiei. Care fonduri? Asa cum fusese gindit proiectul in timpul Guvernului Tariceanu, autostrada trebuia construita pe trei tronsoane, fiecare portiune urmind a fi concesionata catre un investitor privat. Constructorul s-ar fi angajat sa realizeze soseaua din fonduri proprii, pentru ca ulterior sa-si recupereze banii printr-o taxa de autostrada. De ce nu se mai organizeaza o licitatie pentru concesionarea proiectului? Daca autostrada se dovedeste fezabila pentru potentialii investitori, Guvernul face o economie de citeva miliarde de euro. Daca nu se "ingramadeste" nimeni la licitatie, Berceanu isi cistiga dreptul moral sa intrebe "la ce va trebuie voua, moldovenilor, autostrada?". Sigur, solutia concesiunii prezinta un mic inconvenient. Nelucrind pe bani publici, investitorul se arata mult mai reticient atunci cind i se cere comision.

E greu de identificat motivul pentru care Berceanu neglijeaza proiectele Iasului. Lipsa de viziune? Interesele regionale? Slaba reprezentare a judetului in Guvern? Haosul din PDL Iasi? Incompetenta ministrului? Razbunare pe "grupul Fenechiu"? Probabil cite putin din fiecare.

Comentarii