Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Berceanu trage frina

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +

    "Puneti-va pofta in cui", acesta a fost mesajul care a strabatut discursul lui Radu Berceanu la Iasi. Spre deosebire de alti confrati de guvernare, familiarizati cu "protocolul" vizitelor in teritoriu, ministrul Transporturilor s-a ferit de promisiuni. Ba, dimpotriva. Cu o sinceritate dezarmanta, democrat-liberalul a criticat lipsa de realism demonstrata de localnici atunci cind viseaza la o infrastructura decenta. Puse in fata ochiului "de expert" al ministrului, cele trei mari obiective ale Iasului au picat, rind pe rind, examenul de oportunitate. Intr-o forma sau alta.

    Mai intii, inca din sedinta de Guvern de saptamina trecuta, Berceanu le-a transmis clar autoritatilor locale sa-si ia gindul in acest an de la bani pentru Aeroport. Ajuns la Iasi, acelasi Berceanu si-a exprimat scepticismul vizavi de fezabilitatea proiectului, justificindu-si indoielile prin lipsa de profesionalism a consultantului. In realitate, cei 200 de milioane de euro necesari modernizarii i-au creat frisoane olteanului. Sa mai amintim ca, intre timp, de pe aeroportul din Suceava, judet controlat de unul din liderii PDL, Gheorghe Flutur, au inceput sa decoleze curse low-cost catre Viena si Venetia.

    A doua "aroganta" pe care si-a permis-o Berceanu la Iasi s-a referit la soseaua de centura. Potrivit titularului de la Transporturi, "circulatia redusa" (?) din zona ar face inoportuna constructia pe patru benzi a drumului ocolitor. Presupunind, prin absurd, un trafic scazut, de cind o sosea de centura are termen de valabilitate doi-trei ani? In fapt, "mai binele e dusmanul binelui", decretat de Berceanu la Uricani, a fost doar eufemismul pentru "hai sictir cu mofturile voastre".

    In privinta autostrazii Est-Vest, proiect aminat de ministru pentru un iluzioriu 2013, discutia este mai ampla. Sa plecam de la motivele invocate de Berceanu pentru intirzierea investitiei. Primul se refera la lipsa de trafic intre Iasi si Tirgu Mures. Ce nu intelege domnul ministru, sau se face ca nu intelege, este scopul acestei autostrazi. Nu de turism peste Carpati au nevoie moldovenii, ci de un coridor care sa-i absoarba intr-un circuit economic. Practic, de un canal de scurgere a investitiilor prin zidul muntos care sa scoata regiunea din carantina. Autostrada este necesara pentru cresterea traficului de la Vest la Est, si nu invers, asa cum lasa sa se inteleaga liderul PDL. In mod firesc, soseaua rapida ar trebui sa poarte numele "Tirgu-Mures - Iasi" sau "autostrada Vest-Est". Sa mai spunem ca termenul fixat de Berceanu, anul 2013, este echivalent cu "la pastele cailor"? Moldova nu are nevoie de o autostrada spre Vest, ci are nevoie acum de o autostrada spre Vest. Peste 10 ani - termen optimist pentru finalizarea proiectului - fluxul investitiilor straine se va muta ireversibil dincolo de Prut, transformind definitiv nord-estul Romaniei intr-o oaza de saracie. O prima lopata data astazi la drumul rapid ar insemna mai mult pentru economia regiunii decit trei autostrazi moderne in 2020. Avem ca exemplu boom-ul economic al Clujului, datorat in principal demararii lucrarilor la mult-hulita autostrada Bechtel.

    Al doilea argument invocat de Berceanu pentru aminarea proiectului il reprezinta lipsa fondurilor necesare investitiei. Care fonduri? Asa cum fusese gindit proiectul in timpul Guvernului Tariceanu, autostrada trebuia construita pe trei tronsoane, fiecare portiune urmind a fi concesionata catre un investitor privat. Constructorul s-ar fi angajat sa realizeze soseaua din fonduri proprii, pentru ca ulterior sa-si recupereze banii printr-o taxa de autostrada. De ce nu se mai organizeaza o licitatie pentru concesionarea proiectului? Daca autostrada se dovedeste fezabila pentru potentialii investitori, Guvernul face o economie de citeva miliarde de euro. Daca nu se "ingramadeste" nimeni la licitatie, Berceanu isi cistiga dreptul moral sa intrebe "la ce va trebuie voua, moldovenilor, autostrada?". Sigur, solutia concesiunii prezinta un mic inconvenient. Nelucrind pe bani publici, investitorul se arata mult mai reticient atunci cind i se cere comision.

    E greu de identificat motivul pentru care Berceanu neglijeaza proiectele Iasului. Lipsa de viziune? Interesele regionale? Slaba reprezentare a judetului in Guvern? Haosul din PDL Iasi? Incompetenta ministrului? Razbunare pe "grupul Fenechiu"? Probabil cite putin din fiecare.


    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Cine profită de madam Şoşoacă

    Pavel LUCESCU

    Cine profită de madam Şoşoacă

    Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

    opinii

    Distrugerea statuilor

    Alexandru CĂLINESCU

    Distrugerea statuilor

    Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

    De ce este atât de aspru Postul Mare?

    pr. Constantin STURZU

    De ce este atât de aspru Postul Mare?

    Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    pulspulspuls

    Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

    Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

    Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri