Cuvintele infruntarii

marți, 25 aprilie 2000, 23:00
3 MIN
 Cuvintele infruntarii

Inceputul campaniei electorale a venit si cu primul scandal. Candidatul PNL, Dan Carlan, a afisat prin tot orasul, inclusiv prin paginile ziarului nostru, un tip de publicitate electorala considerata antireclama de catre primarul Constantin Simirad. Drept urmare, acesta a anuntat ca-l va da in judecata pe bataiosul liberal. Deloc intimidat, Carlan spune ca prin formula "Simirad? sau Carlan!" nu se aduc nici un fel de prejudicii imaginii primarului in functie si ca ofertele trebuie privite prin comparatie. Dar care oferte?
Ofertele sint doua nume, neinsotite de nici un program electoral. Alaturarea acestora nu semnifica nimic. Nu li se atribuie celor doua persoane nici un fel de calitati sau defecte puse in antiteza. Se face doar apel la imaginea publica a celor doi contracandidati, asezati simbolic in opozitie. Daca intr-adevar in Legea alegerilor locale nu exista nici un fel de prevedere pentru asemenea situatii, atunci de unde porneste aceasta suparare a lui Simirad? Mai ales ca, daca s-ar inregistra un eventual tur doi intre cei doi candidati, aceasta formula publicitara ar fi cit se poate de normala.
Sa vedem care este, la nivelul perceptiei publice, imaginea cultivata prin slogan si afis de Simirad. La recenta sa lansare, Simirad nu avut ce sa aduca nou, si a prezentat o oferta a continuitatii. El este deja "o posesie" a fiecarui iesean si nu se da in laturi de la afisarea ostentativa a sigurantei in sansele sale. Altfel, sloganul sau, "Simirad, primarul nostru", este o capcana. Evidenta dorita nu presupune alegerea. Este o formula categorica, pe care poti sa o accepti sau nu, dar nu o poti inlatura. O realitate implicita, dincolo de orice discutie si, inainte de toate, inglobanta pentru intreaga comunitate. Un slogan caruia nu ai cum sa i te impotrivesti, pe care nu poti sa-l ironizezi si care nu presupune concurenta.
"Slaugh-Ghaien", devenit "slogan" in competitiile politice, a fost un strigat de lupta al unui clan din Scotia, prin care membrii acestuia se incurajau in timpul confruntarilor medievale. Insa, in cazul nostru, mesajele intilnite la ceilalti contracandidati sint concepute mai mult in cheie descriptiva decit in logica luptei.
In cazul PDSR, abundenta de mesaje electorale, suprasolicitarea simbolica duce la deruta. In 1996, candidatul PDSR a rulat toate formulele posibile, ajungind sa spuna ca ofera chiar si "sanatate pentru toti". Actuala formula "Noi va dam puterea inapoi" este un slogan prea complicat pentru a fi inteles de majoritatea electoratului. Suna frumos, si atit. Este prea greu sa iti dai seama ca acest mesaj trimite la ideea de democratie participativa, bazata pe legaturi mai strinse cu societatea civila, asa cum viseaza PDSR in ultimul timp.
In acest an, democratii au adaptat din mers si fara nici un fel de imaginatie. Sloganul candidatului democrat Gheorghe Nichita nu este altceva decit o reeditare a lozincii promovate de liderul PD, Petre Roman, in campania pentru alegerile prezidentiale din 1996: "El stie, vrea si poate". Nichita schimba doar ultimul termen " Stie, vrea si face".
Foarte multe lozinci au in vedere valorizarea conceptului de om si a calitatii umane care decurge de aici, "omenia". Intilnim aceasta situatie la Vasile Dumitriu (ApR) – "Un primar aproape de oameni", care aduce aminte izbitor cu promo-ul Antenei 1. La Constantin Neculau (PRM) – " Un primar alaturi de oameni" sau la Vasile Mutu (PUNR) – "O politica nationala pentru om si tara". La rindul sau, PNTCD, ascuns, mai nou, dupa perdelele Conventiei, prin candidatul sau Vasile Spiridon Danale, scoate la iveala un proverb popular – "Omul sfinteste locul".
Toate formulele de mai sus nu aduc nici un fel de atingere lui Simirad. Nu isi propun sa atace. De aceea nici nu-i vor retine atentia, oricit s-ar prelungi campania electorala. In schimb, mesajul lui Carlan este primul care, realmente, pune in discutie statutul lui Simirad si ii contrapune propria persoana. Este primul semnal adevarat al luptei electorale. Vom vedea daca aceasta ofensiva reuseste sa-l detaseze de plutonul contracandidatilor si sa-l promoveze in turul doi. (Mihai CHIPER)

Comentarii