Botosaniul vrea sa prinda o bucata din traficul international de marfa

marți, 01 mai 2001, 23:00
4 MIN
 Botosaniul vrea sa prinda o bucata din traficul international de marfa

Consiliul Judetean impreuna cu Directia Judeteana de Drumuri si Poduri (DJDP) deruleaza in prezent o investitie care odata finalizata ar putea schimba in buna masura fata Botosaniului. Este vorba de asfaltarea dupa normele europene a drumului Dorohoi – Racovat. Acesta are o lungime totala de 22 kilometri, jumatate din ea urmind a fi terminata de DJDP in acest an. Asfaltarea acestui drum, coroborata cu o lucrare asemanatoare a ucrainienilor pe tronsonul Racovat – Herta ar insemna pentru Botosani, in opinia autoritatilor, deschiderea unui nou punct international de trecere a frontierei, dezvoltarea unui comert infloritor in localitatile din sudul judetului legate la acest drum, cresterea incasarilor din taxe si impozite si chiar rezolvarea unor probleme ecologice.
Drumul Dorohoi – Racovat – Herta este o varianta viabila a tronsonului Siret – Cernauti. Acesta este la rindul sau parte componenta a traseului pan-european care strabate Europa de la nord la sud, din capitala Finlandei, Helsinki si pina in localitatea greceasca Adrianopolis, pe aici transportindu-se o cantitate deosebita de marfuri. Intrucit in momentul de fata drumul Dorohoi – Racovat nu este modernizat si, in plus, punctul de trecere al frontierei de la Racovat nu este amenajat pentru traficul mare, toti agentii economici care lucreaza in comert evita sa tranziteze judetul nostru si trec prin orasul sucevean Siret. Astfel, judetul vecin are numeroase cistiguri financiare si comerciale de pe urma acestui lucru in timp ce Botosaniul, desi ar putea fi la rindul sau o ruta atragatoare mai ales pentru judetele din estul tarii care si-au scurta rutele si deci consumurile de carburanti daca ne-ar tranzita, nu are nici un cistig. "Inainte de cel de al doilea razboi mondial tot traficul care se scurgea spre Marea Neagra era canalizat pe traseul Racovat – Dorohoi. La ora actuala desi perimetrul judetului este in proportie de circa 50% unul de granita, noi nu profitam de acest lucru. Refacerea acestui drum ar insemna reintrarea Botosaniului si a Dorohoiului in circuitul comercial de inaintea razboiului cind comerciantii romani, evrei, armeni si lipoveni preferau acest traseu pentru a strabate Moldova pina spre Cernauti, Lublin, Varsovia, pina la Marea Nordului", afirma Liviu Contac, directorul general al DJDP.
Ce ar insemna strabaterea zilnica a Botosaniului de citeva zeci sau sute de masini incarcate cu marfuri este suficient sa ne uitam la judetul vecin care are unul dintre cele mai mare bazare din tara. Apoi, daca ne gindim doar la taxele si impozite aplicate la punctul de trecere, cistigul financiar este unul deosebit. Probabil ca va intrebati de ce comerciantii care s-au obisnuit sa treaca prin Siret – Suceava ar opta pentru Botosani. Unul dintre raspunsuri ar fi tocmai aglomeratia de la punctul de trecere Siret, pentru a nu mai sta ore intregi la granita reprezentantii societatilor comerciale preferind un traseu cu cheltuieli similare, dar mai liber.
Miza comerciala nu este insa singura in realizarea acestei artere. Modernizarea drumului care se executa in prezent se face dupa normele europene in domeniu. Astfel, se toarna o fundatie de balast de 25 cm, urmeaza 20 cm de balast stabilizat cu zgura, opt cm de mixtura densa, 4 cm de binder si 3,5 cm de beton asfaltic, ceea ce inseamna ca nivelul soselei va fi ridicat cu aproximativ 60 cm. Astfel, investitia ar contribui si la dezvoltarea durabila a zonei adiacente deoarece lucrarile efectuate pentru modernizarea drumului presupun operatiuni de amenajare si consolidare a terenurilor apropiate, in cadrul obiectivului fiind cuprinse si lucrari de drenare si evacuare controlata a apei, de deviere a traseului pe portiunea supusa alunecarii, aceasta conducind la reducerea solicitarilor asupra zonei erodate. Dupa cum se stie, tronsoane importante de pe Dorohoi – Racovat sint afectate actualmente de alunecari de teren. "Realizarea obiectivului cuprinde lucrari de asigurare a scurgerii apelor prin santuri dalate, in unele cazuri aceasta conducind la combaterea eroziunii solului. De asemeni, marindu-se starea de viabilitate, calea de rulare va fi mult mai bine protejata prin efectuarea periodica a lucrarilor de intretinere", mai spune Liviu Contac. Modernizarea drumului ar aduce chiar si cistiguri in ceea ce priveste probleme de ecologie intrucit cu o parte din taxele vamale aplicate comerciantilor se vor finanta activitati de protectie a mediului.
Cel mai important cistig, din care decurg toate cele deja mentionate, ar fi reprezentat insa de declararea punctului vamal de la Racovat drept unul international de mare trafic, fata de mic trafic cum este in prezent. Acest lucru se poate produce insa numai dupa ce drumul va fi modernizat in intregime si introdus ulterior in categoria celor natioanale si europene.
Un kilometru de drum modernizat dupa standardele europene costa Consiliul Judetean circa 6,5 miliarde lei. Pina la sfirsitul acestui an se vor finaliza 11 kilometri, pentru restul distantei CJ si DJDP aflindu-se in stadii avansate pentru obtinerea unor finantari Phare. Astfel, singura conditie care ar mai trebui sa fie indeplinita este ca partea ucrainiana sa modernizeze la rindul ei cei 7,5 kilometri de pe tronsonul Racovat – Herta. Se pare ca, asa cum s-a intimplat in multe cazuri, reprezentantii regiunii Cernauti, asteapta intii sa vada ca terminam noi lucrarea dupa care sa treaca si ei la treaba. (Sergiu BALASCAU)

Comentarii