Deszapezire in garaj

joi, 14 martie 2002, 00:00
4 MIN
 Deszapezire in garaj

Directia Judeteana de Drumuri si Poduri (DJDP), al carei director general este Liviu Contac, se pregateste sa deconteze societatii "Transporturi Auto", la care actionar principal este Constantin Contac, circa 5,5 miliarde lei, pentru activitatea de iarna din sezonul 2001/2002. Suma este aproape dubla fata de cea din iarna precedenta, in conditiile in care la Botosani a nins, din noiembrie si pina in prezent, doar o luna de zile si va fi impartita aproximativ in mod egal intre SC Transporturi Auto SA (SC TA SA) si SC Drumuri si Poduri SA (SC DP SA), unitate care a fost luata in subantrepriza de firma la care actionar principal este Constantin Contac.
In luna noiembrie a anului trecut, DJDP a organizat licitatie pentru activitatea de deszapezire. Aceasta a fost anuntata in Monitorul Oficial si in mass-media locala insa au participat doar SC Transporturi Auto SA si SC ALDP SA Iasi, firma al carei reprezentant pe Botosani (sef de santier) este Dan Lazaruc, nimeni altul decit cumnatul lui Constantin Contac. In aceste conditii, societatea cistigatoare nu a fost nimeni alta decit "Transporturi Auto". Potrivit cererii DJDP, unitatea care si-a adjudecat licitatia, adica SC TA SA, trebuia sa se ocupe de deszapezirea drumurilor judetene de pe 15 noiembrie, pina pe 15 martie, adica patru luni de zile. Vineri expira perioada de timp aferenta deszapezirii retelei rutiere administrate de DJDP, iar aceasta unitate va plati, in total, celor doua firme care au lucrat la deszapezire, SC TA SA si SC DP SA, in jurul a 5,5 miliarde lei. Intreaga suma va fi achitata dupa o iarna in care la Botosani a nins doar aproximativ 30 de zile. Din aceste 5,5 miliarde lei, DJDP a virat celor doua societati pentru activitatea din noiembrie si decembrie (care au inclus aproximativ 30 zile de ninsoare) 3,4 miliarde lei, ceea ce inseamna ca, pentru cele doua luni si jumatate din acest an in care nu a cazut nici un fulg de ninsoare, s-au cheltuit totusi, in baza contractului de intretinere a drumurilor pe timp de iarna, peste doua miliarde lei. Acest lucru este posibil in baza contractului de deszapezire pe care SC TA SA l-a semnat cu DJDP si ale carei prevederi nu au vrut sa fie facute cunoscute de catre reprezentantii acestor unitati, adica de Constantin Contac si fiul acestuia, Liviu Contac.
Desi la mijloc este vorba de miliarde lei din banii publici, adica bani la care fiecare salariat isi aduce contributia, Constantin Contac ne-a explicat ca acest "contract poate fi facut public doar pina in anumite chestiuni", continind si prevederi care nu pot fi facute cunoscute. El a refuzat insa sa ne arate si acele prevederi care, dupa parerea sa, pot fi facute publice, in schimb ne-a spus, foarte serios, ca ne poate arata contractul de deszapezire pentru judetul Ilfov. Fiul acestuia, Liviu Contac, s-a inscris pe aceeasi linie. El a refuzat sa raspunda la intrebarile adresate de reporter, pe care le-a caracterizat "obraznice". El ne-a explicat, pina la urma, ca nu ne poate arata acest contract, deoarece ar trebui sa aiba acordul celeilalte parti contractante, adica al tatalui sau. Dupa aproximativ zece minute de discutii, Liviu Contac a refuzat orice dialog si a invitat reporterul sa iasa afara din birou. "De unde stiu eu ca tu esti ziarist? Poate esti de la o firma concurenta", si-a motivat Liviu Contac decizia. Ca for tutelar al DJDP, Consiliul Judetean ar trebui sa detina un exemplar al contractului de deszapezire, insa domeniul drumurilor la CJ este tot in subordinea lui Constantin Contac, care, asa cum aratam, a refuzat sa ne prezinte contractul mentionat.
Daca reprezentantii DJDP si SC TA SA refuza sa prezinte contractul, va vom prezenta noi citeva modalitati prin care care s-a acumulat suma de 5,5 miliarde lei pentru deszapezire. In primul rind, este vorba de banii platiti de DJDP pentru utilajele folosite la deszapezire. Astfel, pentru o autofreza care actioneaza, Directia plateste aproximativ 2,2 milioane lei/ora, iar pentru un autogreder in jurul a 500.000 lei/ora. Apoi, aceste utilaje sint platite chiar si atunci cind nu activeaza si stau doar in garaje. Astfel, atit pentru o autofreza, cit si pentru un autogreder, DJDP plateste, atunci cind acestea pur si simplu stationeaza in garaj, cite 180.000 lei pe ora, ceea ce inseamna ca, de pe un singur astfel de utilaj, societatea care face deszapezirea cistiga 3,96 milioane lei in 24 de ore, in conditiile in care aceasta masina nu consuma nici carburant, nici ulei si nici vreo alt lubrifiant sau vreo piesa. O a doua explicatie a cheltuielilor de 5,5 miliarde lei cu, fie spus, deszapezirea, este aceea ca, invocind diferite acte normative, Liviu Contac a cerut SC TA SA sa efectueze lucrari de reparare a diferitelor drumuri, fara a mai organiza licitatii, pe motivul ca acestea ar face parte din contractul de iarna. (Sergiu BALASCAU)

Comentarii