"Ideea manualelor alternative este excelenta, dar modul in care s-a materializat este discutabil"

marți, 08 decembrie 1998, 00:00
3 MIN
 "Ideea manualelor alternative este excelenta, dar modul in care s-a materializat este discutabil"

Manualele alternative au invadat librariile, iar achizitionarea lor se face numai sub indrumarea precisa a profesorilor. Un fapt in aparenta pozitiv a bulversat lumea invatamintului primar si gimnazial, care a beneficiat de primele manuale alternative. Conditiile grafice deosebite au ridicat costurile cartilor astfel incit daca pe linga manual invatatorul sau profesorul cere copilului si un caiet special, care este scump, accesul majoritatii la un invatamint de calitate este pus sub semnul intrebarii. Reforma invatamintului in domeniul manualelor scolare s-a facut simtita inca din1994 cind au fost editate primele manuale alternative. Initiativa a fost apreciata de majoritatea cadrelor didactice care s-au bucurat in speranta ca noile carti vor fi mai descongestionate, vor solicita mai putin elevii. Entuziasmul a fost de scurta durata. Lectiile erau la fel de dense, schimbarea nu era decit de forma, fondul fiind acelasi.
"Ideea este excelenta, dar modul incare s-a materializat aceasta idee este discutabil. S-a mers pe descongestionarea manualelor dar, din pacate, multe din ele sint exemple de incalcare grosolana a oricaror principii pedagogice si psihologice. Sint facute pentru elevi exceptionali. Daca un invatator zelos ar aplica integral manualul de «Comunicare» de clasa a IV-a, temele necesare pentru pregatirea unui elev obisnuit ar necesita trei ore pe zi numai la un obiect. Cind apare o idee buna poate este mai bine sa nu o aplici imediat pentru ca exista riscul sa se compromita o idee sfinta. Mai sint multe idei frumoase in legatura cu reforma care vor fi compromise si e mare pacat", a spus prof. Ion Anghene.
Sistemul de distributie a manualelor in Braila a reusit sa acopere necesarul, dar cadrele didactice asteapta cu nerabdare aparitia celor noi, cu adevarat mai descongestionate. "Sistemul este foarte bun, chiar daca unii sint nemultumiti. Acestia lucreaza de ani de zile pe manualele vechi si le este greu sa renunte. Numai timpul va dovedi daca este bine sau nu", a spus directorul Scolii generale nr. 18, prof. Cornelia Miler.
Disfunctionalitatile aparute in sistemul de concepere, de editare si de distribuire a manualelor scolare au fost sesizate si de MEN care si-a propus schimbarea politicii in domeniu prin asigurarea unui nou cadru legislativ. Amendamentele aduse de minister Legii invatamintului redefinesc rolul MEN in asigurarea editarii si distributiei manualelor scolare. Astfel, Ministerul va avea doar rolul de a aviza formal manualele valabile, in raport cu programa scolara, dar selectia efectiva va reveni pietii. Aceasta situatie va accentua si mai mult procesul de creare a unei elite scolare. Conform Legii invatamintului, cadrul didactic are dreptul de a recomanda elevilor un anumit manual. In aceasta situatie, un profesor va lucra dupa anumite manuale, mai bune dar mai scumpe, iar cel care stie ca parintii nu-si pot permite cheltuieli prea mari va lucra dupa altele, mai putin bune dar mai ieftine. Daca pentru invatamintul de stat primar si gimnazial se asigura gratuit manualele scolare, celelalte materiale ajutatoare trebuind sa fie asigurate de parinti, situatia devine dramatica pentru invatamintul liceal. Profesorii vor fi obligati sa suplineasca lipsa manualelor, procesul de invatamint urmind sa aiba carente inevitabile. (Cristina DOSULEANU)

Comentarii