Criteriile de notare, inca o necunoscuta pentru profesori

vineri, 22 octombrie 2004, 23:00
5 MIN
 Criteriile de notare, inca o necunoscuta pentru profesori

Noile criterii de evaluare a elevilor de clasa a VIII-a, introduse obligatoriu din acest an scolar, inca ii mai „baga in ceata” pe dascali. Aceasta in conditiile in care s-a declarat ca sistemul va fi foarte obiectiv si va cintari greu in admiterea in clasa a IX-a. Noile criterii de notare incearca sa puna semnul egal intre nota 10 obtinuta de un elev dintr-un colegiu sau liceu de prim rang si unul dintr-o scoala situata la marginea judetului. Pe ansamblu, dascalii se declara multumiti de introducerea noului sistem de evaluare si apreciaza ca prestatiile elevilor vor fi mai bine c?ntarite. Singura dificultate ar consta ?n adaptarea mai greoaie la noile exigente a cadrelor didactice nevoite sa parcurga zeci de pagini pentru depistarea notelor potrivite cu criteriile ?ndeplinite de elevi. Insa, in multe scoli din rural noul sistem nu a apucat nici macar sa fie studiat, daramite aplicat. Unii directorii inca mai asteapta brosura de la Inspectoratul Scolar, pentru ca nu au acces la internet. De aceea, unii inspectori scolari au convocat instruiri cu specialistii de la Serviciul National de Examinare si Evaluare. Acestia se asteapta insa ca dascalii sa cunoasca criteriile, pentru a putea fi discutate.
Profesorii care au experimentat noul sistem de notare s-au plins atit de greutatea aplicarii acestora, cit si de starea de tensiune pe care ar putea-o crea printre elevi. Dascalii se tem ca se va declansa o adevarata vinatoare de note, dar si ca unii parinti ar putea „interveni” pentru ca copilul lor sa poata avea cele mai bune rezultate din clasa. Pentru fiecare disciplina au fost stabilite obiective de referinta, iar ?ndeplinirea anumitor conditii ar trebui sa atraga, fara dubii, o nota pe masura. Din pacate, nu la toate disciplinele lucrurile s?nt foarte limpezi, profesorii apreciind ca notele mari vor fi din ce in ce mai greu de obtinut. Aceasta mai ales in rural, unde si dotarea precara a laboratoarelor ii impiedica pe elevi sa demonstreze ceea ce au invatat. „Noi am fost scoala pilot si am aplicat aceste criterii, le-am explicat parintilor si copiilor. Noi am avut rezultate bune. Insa la unele obiecte, cum sint educatie tehnologica, muzica, arte, am observat ca sint mai greu de aplicat. La fizica sau chimie, unde sint necesare experimente, trebuie un laborator dotat, ceea ce noi nu avem, mai ales ca functionam la Scoala Milcovul. Asteptam insa schimbari in acest sens”, ne-a spus Lina Grama, directoarea Scolii Gologanu.
Profesorii care au studiat noile cerinte in evaluare spun ca ele sint greu de urmarit. „Nu spunem ca sint nepractice, dar sint destul de greoaie, nu putem sa stam cu ele in fata pentru a vedea daca elevul indeplineste cerintele. De asemenea, nu avem un laborator propriu-zis de fizica-chimie, materialele didactice si substantele lipsesc. Stam insa mai bine la informatica, avem sase calculatoare. Nu avem inca internet, dar speram ca in aceasta toamna sa rezolvam si acest lucru”, a afirmat si Rica Zaharia, directorul Scolii Gura Calitei.
Profesorii nu prea sint familiarizati cu noile metode de evaluare
In unele scoli, obiectivele stabilite de criteriile unice au apucat sa fie studiate doar sporadic, la anumite discipline. Scolile din rural care nu au putut lua cerintele de pe internet inca asteapta precizari din partea ISJ. „Nu avem cum sa le luam de pe internet! In plus, sint greu de inteles si ar trebui sa beneficiem de cursuri de formare. Pur si simplu nu am stiut ce sa le explic copiilor la clasa”, a spus, revoltat, un profesor din mediul rural. Unele cadre didactice nu stiu nici la ora actuala daca si cum trebuie sa le aplice si pina una alta noteaza elevii in sistemul clasic. „La ultima sedinta cu directorii ni s-a spus sa nu ne grabim, sa asteptam brosurile cu noile criterii si apoi sa le discutam cu colegii. Deocamdata plutim in ceata, cum nu avem acces la internet. Profesorii de istorie au fost invitati pe 5 noiembrie la o instruire, dar sint singurii care au primit o astfel de invitatie. Si, deocamdata, punem note in sistem traditional”, a afirmat directorul Scolii Balesti, Marin Leaua.
In plus, dascalii considera ca nu se poate vorbi de o admitere la liceu numai pe baza mediilor din scoala, avind in vedere ca aceste criterii nu au fost aplicate de la clasa a V-a si pina la a VIII-a. „Criteriile nu au ajuns la noi decit pe frinturi, la unele specialitati. Normal ca sint greu de aplicat. Noi consideram ca nu se poate face o evaluare standard la nivelul judetului. La matematica, sa zicem, se parcurge un anumit capitol, dupa care se da proba de evaluare. Rezultatul acestei probe nu poate fi comparabil cu cel de la Liceul Unirea, spre exemplu, pentru ca nici testele de evaluare nu au acelasi grad de dificultate. Poate daca se realizeaza teste unice la nivel national. Oricum, copiii trebuie sa aiba la sfisitul clasei a VIII-a o evaluare unitara, ca o consecinta a aplicarii acestor criterii dintr-a V-a”, a mai afirmat managerul Scolii Gura Calitei.
Formulari vagi
Oficialii din invatamint spun ca sistemul este unitar si notele acordate vor reflecta acelasi nivel de cunostinte si de competente pentru elevi, indiferent de scoala. Obiectivele sint precizate pentru notele 5, 7, 9 si 10. Spre exemplu, nota 6 se acorda atunci cind un elev indeplineste criteriile pentru nota 5, dar realizeaza doar o parte din criteriile pentru nota 7. In mod asemanator se acorda si nota 8. „Lipsa unor criterii explicite pentru notele 6 si 8 nu induce subiectivitatea ?n acordarea acestora, ?n schimb conduce la o mai mare usurinta ?n administrarea ?ntregului sistem de notare”, spun specialistii din Ministerul Educatiei. Profesorii se pling insa de formularile vagi ale obiectivelor formulate de SNEE. La fizica, de exemplu, daca un elev identifica posibilitati practice de aplicare a teoriei ?nvatate poate primi un 5, iar pentru un 9, el trebuie sa identifice domeniile de aplicare ale unor modele din fizica si chiar sa dea noi solutii pentru punerea in aplicare a celor studiate, cu alte cuvinte, trebuie sa fie un mic „savant”. Nici la chimie cerintele nu s?nt mai moderate, av?nd ?n vedere ca, pentru a obtine un 9 sau un 10, elevii, aflati ?n al doilea an de studiu al disciplinei, trebuie sa „formuleze masuri care s-ar putea lua pentru prevenirea sau reducerea poluarii” sau sa „argumenteze avantajele sau dezavantajele unor tehnologii actuale” si sa „emita ipoteze plauzibile cu privire la protejarea unui ecosistem sau a starii de sanatate a oamenilor”.
Cert este ca noile criterii de notare nu au adus decit bulversarea profesorilor, a elevilor si, nu ?n ultimul rind, a parintilor. De aceea, unii inspectori scolari au solicitat instruiri cu specialistii de la SNEE. Dupa catedra de romana, profesorii de istorie au programat o astfel de dezbatere, pe 5 noiembrie, la Grupul Scolar de Electrotehnica. „Am invitat doi specialisti de la SNEE, pentru a instrui profesorii de gimnaziu care predau istorie, in legatura cu modul de aplicare practic al criteriilor de evaluare”, a precizat inspectorul de istorie Mihai Adafinei. (Camelia STANILA)
Au aparut criteriile si pentru clasa a V-a
Ministerul Educatiei si Cercetarii a afisat joi, pe site-ul www.edu.ro,
criteriile de notare pe baza carora profesorii vor acorda notele elevilor de clasa a V-a. Obiectivele au fost formulate pentru disciplinele limba si literatura romana, matematica, istorie, geografie, religie, educatie fizica, educatie tehnologica si limbi moderne. Oficialii din invatamint au precizat ca aceste criterii au fost realizate dupa modelul celor de clasa a VIII-a, deosebirile aparind doar in ceea ce priveste continutul. Astfel, profesorii vor trebui sa aplice noul sistem la clasa a V-a chiar din urmatoarea perioada. (C.S.)

Comentarii