Clanurile din RATC

miercuri, 22 mai 2002, 23:00
6 MIN
 Clanurile din RATC

Clanul lui Sandu
Vasile Sandu este lider de sindicat pe viata. Este la al treilea mandat in fruntea sindicatului majoritar din RATC si nu are de gind sa se opreasca. "Antenele" lui se intind de la casieria regiei la statia de carburanti, la serviciul Exploatare, pina la dispecerat si centrala telefonica. Un rol cheie il detin cele trei surori ale lui Sandu, toate angajate la RATC. Maria Sandu si Elena Puscatu lucreaza amindoua la casierie, impreuna cu una dintre fiicele liderului sindical. "Fata lui Sandu, Maria Magdalena, este intr-adevar colega cu mine", a declarat, aseara, Elena Puscatu. A treia sora, Maria Sunguru, are pe mina statia de carburanti a regiei de la sectia I. Sotul Mariei Sunguru, Mihai, lucreaza tot in regia de transport, la scara mecanica. Ramificatiile lui Vasile Sandu sint insa mult mai mari. Astfel, Dumitru Sandu, fratele acestuia, este revizor de trafic la serviciul Exploatare. In fruntea acestui serviciu se afla chiar liderul de sindicat. Tot in subordinea lui Sandu este si Viorica Nehoiu, care lucreaza la dispeceratul serviciului Exploatare. Nehoiu este prima sotie a lui Sandu. A doua sotie a acestuia, Mariana Mistreanu, are serviciu tot la RATC, ca operator la centrala telefonica.
Sandu: "Sint agresiuni la adresa mea"
Numarul mare de rubedenii care se invirt in jurul lui Sandu nu reprezinta o problema pentru acesta. Ba dimpotriva, Sandu s-a folosit de aceasta influenta tocmai pentru a ajunge in functie. In aprilie anul trecut, la grevele spontane de la regia de transport care au bulversat orasul, Sandu a fost cel mai infocat adversar al directorului de atunci, Petru Girlea. Liderul sindical Sandu cerea atunci demisia lui Girlea. Acesta din urma nu numai ca nu si-a dat demisia, dar nici nu a uitat pe cine trebuie sa promoveze. La numai citeva luni de la greve, Vasile Sandu a devenit seful serviciului Exploatare. De atunci, nici o critica nu s-a mai auzit la adresa lui Girlea. Cu toate acestea, Sandu afirma sus si tare ca este o victima. "Rudele mele nu au vindut motorina, nu au vindut curent, nu au cumparat camioane la mina a doua. Toate aceste acuzatii nu sint decit agresiuni la adresa mea, ca lider sindical", a spus Sandu. Sora acestuia, Elena Puscatu, are aceeasi parere. "Nu ma avantajeaza ca Vasile Sandu e fratele meu, din contra. Cind m-am dus cu cite o problema la el, intotdeauna m-a refuzat", ne spune Elena Puscatu.
Puterea lui Sandu consta in manipularea maselor
Forta lui Sandu sta in numarul mare de "agenti" pe care i-a infiltrat in toate compartimentele RATC. In orice moment, Sandu stie ce se intimpla in regie: citi bani mai sint in casierie, ce probleme sint pe trasee, cu cine se mai fac afaceri. Liderul de sindicat e de temut. Nu e nevoie sa faca decit un semn pentru ca o greva "spontana" sa paralizeze un oras intreg. A ajuns chiar sa-l tina la degetul mic pe viceprimarul Vasile Munteanu, cel care se ocupa de RATC. Dupa ce Munteanu l-a acuzat pe Sandu ca distruge regia cu "neamurile", Sandu a contraatacat dur. Liderul sindical l-a acuzat pe Munteanu ca fuge de raspundere si ca
l-a tinut in scaun pe Girlea pentru a se plimba pe banii regiei in Austria. Disputa a plecat de la divizarea RATC, sustinuta de Munteanu, dar neagreata de Sandu. A doua zi dupa disputa, Munteanu a dat inapoi, declarind ca decizia divizarii regiei ar fi "pripita". Protectia lui Sandu este absoluta: legea prevede ca nici un lider sindical nu poate fi concediat in timpul mandatului. In acest moment, Sandu mai are patru ani de mandat in fata, fiind proaspat reales. Este dictator peste o regie de fiare vechi. La fel de bine, in 2006 mai poate obtine inca un mandat, pentru ca are o sustinere fantastica. Sint rudele lui care ii asigura spatele, care fac campanie electorala, adunind vot dupa vot. Este cel mai puternic lider sindical din administratia locala.
Clanul lui Nedelcu
Liderul de sindicat, Adrian Nedelcu, de la sectia I aflata in Tudor Vladimirescu, are in sindicatul sau numai jumatate din citi are Sandu. Cu rubedeniile din regie sta cam la fel. Prima pe lista este sotia sa, Valerica Nedelcu, care are pe mina bufetul din incinta statiei I, unde Adrian Nedelcu este sef de coloana. De altfel, toata afacerea poarta girul sindicatelor. "Bufetul este patronat de sindicat, care s-a ocupat de tot ce este acolo", a spus Nedelcu. Pe locul al doilea la rudele lui Nedelcu este fratele acestuia, Constantin Nedelcu, sofer de autobuz la sectia I. Acesta s-a pensionat pe caz de boala acum un an. Tot sofer de autobuz este si Vasile Nedelcu, var cu liderul sindical. "Nu i-am angajat eu in regie", s-a justificat Nedelcu. Acesta s-a comparat cu Sandu. "Sandu are mai multe rude, intr-adevar…", a adaugat Nedelcu. Acesta va candida anul viitor pentru un nou mandat in fruntea sindicatului "Solidaritatea". Oamenii din regie vorbesc insa ca increngatura de neamuri a lui Nedelcu ar fi de fapt mult mai mare. Ca si increngaturile de alta natura.
Alte aliante si legaturi de singe la RATC
Acestea nu sint singurele cazuri de increngaturi familiale de la regia de transport. Seful sectiei I, Liviu Nastase, lucreaza la RATC cot la cot cu sotia, Carmen. Aceasta este contabila, iar numele ei a fost implicat in mai multe scandaluri financiare de la RATC. Familia Nastase era apropiata fostului director Petru Girlea, dar mai ales unui afacerist de apartament care a "scos" din regia de transport peste 3 miliarde lei. Afaceristul, Sergiu Florea, este patronul firmei "Lupino", care a facut compensari dubioase cu energie la RATC de peste 3 miliarde lei. Florea este si nasul de cununie al familiei Nastase. In clanul Nastase-Florea a intrat si fostul contabil-sef al regiei, Liviu Nechita. Acesta s-a transferat acum citeva sapatamini la o alta firma a lui Florea, "Hella Rom Asteri". Si Nechita este produsul unei increngaturi de familie. Ambii sai parinti lucreaza la serviciul Aprovizionare, de peste 20 de ani. Remus si Aurica Nechita, parintii lui Liviu Nechita, l-au urcat pe acesta din urma din postura de electrician al RATC pina in cea de contabil-sef al regiei.
RATC arunca pe fereastra 500 milioane lei
Regia de transport trebuie sa scoata din conturi 500 milioane lei pentru citeva hirtii fara nici o valoare. Conform unui contract incheiat cu regia de transport, firma "Veltona" din Timisoara a efectuat un studiu privind optimizarea transportului in comun din Iasi. Pentru acest studiu, "Veltona" cere 500 milioane lei. Singura problema este ca studiul firmei timisorene nu mai are nici o valoare, atit timp cit Primaria a efectuat deja un raport la RATC. "Sintem sub contract, trebuie sa platim", a declarat Neculai Abalasei, directorul regiei de transport. Acesta a adaugat ca va cere ajutorul Primariei. "Nu avem acesti bani. Singura solutie este sa ne fie alocati de Primarie, inclusi in sumele pentru investitii", a mai spus Abalasei. "Veltona" este o firma cu numai doi angajati, pe mina carora a fost data soarta RATC, a doua regie de transport ca importanta din tara. La licitatie au participat doar doua firme, adica "Veltona" si "Zimpex", ambele din Timisoara. Primul semn de intrebare a aparut la prezentarea ofertelor: "Veltona" a licitat cu 500 de milioane, iar "Zimpex" cu 2,6 miliarde lei. Atribuirea contractului firmei "Veltona" l-a facut pe consilierul local Gheorghe Nichita sa declare ca "este o porcarie fara margini ca o firma cu doi angajati sa cistige licitatia pentru un astfel de studiu". (Catalin PRISACARIU)

Comentarii