La Hirlau, ieri s-a vazut lumina de la capatul tunelului

vineri, 13 noiembrie 1998, 00:00
2 MIN
 La Hirlau, ieri s-a vazut lumina de la capatul tunelului

Dupa 11 ani de eforturi, sapatorii tunelului de la Hirlau au sarbatorit ieri un moment unic, pe care l-au numit sugestiv "luminita de la capatul galeriei". Practic ei au reusit sa strapunga un deal cu o lungime de aproape 1 km. Tunelul asigura legatura dintre Hirlau si Botosani prin intermediul unei linii de cale ferata. Cu toate acestea, lucrarile au fost sistate pina la obtinerea unor noi fonduri de la Ministerul Transporturilor.
Prin acest nou traseu s-ar putea reduce distanta dintre Iasi si Botosani cu 87 de km. In plus, aceasta cale ferata va scoate din izolare locuitori din peste 10 comune, printre care: Deleni, Frumusica, Flaminzi si Nicolae Balcescu.
Inceput in toamna anului 1987 cu peste 400 de muncitori si preconizat a se finaliza in 1990, tunelul a fost terminat abia in acest an cu numai 57 de oameni. Dupa 1990 lucrarile au fost intrerupte timp de aproape 6 ani. In prezent, valoarea totala a acestei investitii a atins suma de 200 de miliarde de lei. "Cea de-a doua etapa pe care o prevedem pentru anul urmator, in valoare de aproximativ 20 de miliarde lei, bani pe care speram sa-i obtinem de la Ministerul Transporturilor, va fi camasuiala tunelului. Practic mai trebuie realizata hidroizolatia, deci punerea in siguranta a acestei lucrari", ne-a declarat Iordache Popa, vicepresedintele Consiliului Judetean.
Deocamdata, doar pentru a asigura iesirea din tunel mai sint necesare inca patru miliarde lei. Lucrarile au fost insa sistate, deoarece Guvernul a rectificat cu minus bugetul de investitii al Iasului. Pentru finisarea totala a lucrarii Guvernul ar trebui sa aloce in 1999 inca 20 de miliarde lei. Tunelul are o lungime de 900 de metri si un diametru de 9 metri. Galeria a fost realizata cu ajutorul unui agregat cu performante tehnice slabe, al carui pret de achizitie depaseste 30 de miliarde lei.
Stefan Manea, directorul societatii "Tunele Brasov", firma care a realizat aceasta lucrare, ne-a declarat: "Utilajul este semimecanizat pentru ca nu are in fata o freza totala care sa excaveze toata sectiunea. De fapt este o freza manuala. Instalatia are o putere de impingere de circa 4000 de tone".
Pentru a putea fi data in folosinta noua linie de cale ferata, mai trebuie construit un nou tunel de circa 300 de metri. In aceste conditii sint sanse foarte mari ca nici macar anul viitor acest traseu feroviar sa nu fie dat in folosinta.
"Oricum acest tunel are o mare importanta pentru ca intre Hirlau si Botosani nu exista o linie ferata. Terminarea ei ar fi de un mare avantaj pentru toti cetatenii din aceasta zona", ne-a declarat Costache Zamfir, primarul comunei Deleni – pe al carei teritoriu se afla noul tunel. (Liviu MAGURIANU)
top Local news    

Comentarii