Mitropolitul si-a pus oameni de incredere in parohiile din orasul Iasi

vineri, 31 octombrie 2003, 00:00
7 MIN
 Mitropolitul si-a pus oameni de incredere in parohiile din orasul Iasi

Pensionarea preotilor la virsta de 62 de ani, anuntata de IPS Daniel, ca pe o reforma necesara in cadrul Bisericii, justificata prin nevoia de intinerire a clerului, se pare ca a dat gres. Asta deoarece, in locul preotilor care au fost trecuti pe „lista neagra” a pensionarilor – majoritatea cu notorietate in oras si apreciati pentru harul lor -, nu au fost adusi tineri, ci doar preoti cu foarte multa influenta. Aproape toti preotii pensionati slujeau la parohii centrale sau cu un numar mare de enoriasi, constituind visul oricarui preot ce-si practica meseria la tara sau in biserici din oras mai putin frecventate de credinciosi. Toti cei care au reusit sa puna mina pe parohiile eliberate prin pensionare detin functii de consilieri, administratori la Mitropolie sau sint profesori la Teologie. Toate acestea ii fac pe cei care au plecat sa creada ca „intinerirea clerului” a fost doar un slogan in spatele caruia se ascund jocuri de interese sustinute de IPS Daniel. Noii parohi si-au sporit cu acest prilej puterea, iar IPS Daniel si-a dovedit inca o data atotputernicia. In sprijinul acestei convingeri a popilor prigoniti vine si faptul ca pensionarea preotilor la 62 de ani nu se mai aplica in nici un alt loc din tara.
„S-au gindit ca trebuie sa fie asigurati daca mitropolitul pleaca”
Pensionarea preotilor la virsta de 62 de ani a fost argumentata de Mitropolie in primul rind prin prevederile noului Cod al Muncii, care a intrat in vigoare de la 1 martie 2003. Intrucit, conform unei hotariri a Sfintului Sinod, salarizarea preotilor este identica cu cea a profesorilor din invatamintul gimnazial si liceal, Mitropolia Moldovei si Bucovinei a justificat ca aceasta implica respectarea si a prevederilor legale cu privire la pensionare, adica incetarea activitatii profesionale la 62 de ani. Tirul de explicatii i-a lasat insa reci pe cei care s-au vazut in situatia de a renunta la aproape tot. Case parohiale, venituri consistente din serviciile religioase efectuate si, nu in ultimul rind, la un statut social inalt. Toate acestea le-au fost luate aproape peste noapte, asa ca, aproape instinctiv, ca pentru a se apara, au cautat motivele reale ale acestei aspre masuri. „S-au gindit ca trebuie sa fie asigurati daca mitropolitul pleaca la Bucuresti ca patriarh. Functia este functie, miine poti sa n-o mai ai, insa preot ramii in continuare”, explica unul dintre preotii pensionari.
Cele mai bune parohii pentru consilieri ai Mitropoliei
Cum se tes itele puterii in Mitropolie se poate vedea in tabloul masurii „reformatoare” initiate de IPS Daniel cu privire la pensionarea preotilor. Astfel, Aristide Lefter, unul dintre preotii pensionati, paroh la Biserica „Sfinta Treime” din Pacurari, a fost inspector bisericesc si revizor contabil al Mitropoliei, fiind, de asemenea, ultimul detinator al functiei de presedinte al Consistoriului. In locul sau slujeste acum preotul Mihai Ciocan, consilierul administrativ al Mitropoliei, care nu era decit „preot doi” la Biserica „Sfintul Mina”. Teodor Irimia, preotul care si-a parasit primul biserica si casa parohiala, dupa ce a slujit 43 de ani la Biserica „Sfintul Ioan Gura de Aur” (Zlataust), a fost consilier administrativ si protopop ani la rind. In locul sau a fost adus preotul Gheorghe Popa, prodecan al Facultatii de Teologie Ortodoxa de la Universitatea „Al.I. Cuza”. Acesta nu avea nici inainte o parohie de ici, de colo, slujind chiar in Piata Independentei, la „Mitocul Maicilor”. Dupa cum sustin colegii sai, el nu avea casa parohiala, locuind intr-un apartament al Mitropoliei din blocul de la „Materna”.
„Am solicitat sa fiu mutat intrucit in apartamentul in care locuiam s-a extins cabinetul medical”, spune preotul Popa, precizind ca in opinia sa pensionarea preotilor este impusa de lege. „Daca profesorii universitari se pensioneaza la 65 de ani, de ce preotii nu?”, intreaba retoric Popa.
Profesorii la Teologie n-au fost uitati
Preotul Constantin Barna, de la Biserica „Buna Vestire”, a detinut la rindu-i mai multe functii la Mitropolie, printre care si cea de secretar al Protoeriei si presedinte al Consistoriului, in care a fost membru 30 de ani. De citeva luni in biserica sa slujeste ca paroh Iulian Necula (fost paroh la Bogonos, in comuna Letcani), ce a fost inspector bisericesc si a avansat de curind pe functia de consilier economic al Mitropoliei. De asemenea, Vasile Chirosca, de la Biserica „Ziua Crucii”, situata imediat dupa Podu Ros, a fost secretar al Consistoriului, fiind inlocuit de preotul Constantin Grigore, consilierul juridic al Mitropoliei, care, slujind la Biserica „Sfintul Sava”, din spatele Halei Centrale, nu avea casa parohiala.
Parintele Chirosca a trebuit sa plece cu putin timp inainte de sfintirea bisericii unde slujise si pe care singur a renovat-o in ultimii ani. Colegii sai spun ca nici macar n-a fost chemat la sfintire, insa succesorul sau, preotul Grigore spune ca n-a onorat invitatia. „Este un om cu demnitate. M-a chemat chiar el pentru a face procesul verbal de predare-primire pe care l-a si redactat”, spune Grigore.
Postul de paroh la Biserica „Sfintul Ioan Botezatorul”, situata in preajma Teatrului, a fost detinut inainte de un fost secretar eparhial, preotul Mihai Manolica, iar acum, dupa ce a fost nevoit sa insiste pentru plecarea acestuia din casa parohiala, s-a instalat preotul Viorel Sava, profesor la Teologie, fost paroh la Biserica Frumoasa, transformata recent in manastire de maici. Preotul Preotul Anton Frunza, fost protopop de Iasi, a trebuit sa paraseasca recent si el casa parohiala de la Biserica Alba, din Tirgu Cucului, in favoarea unui preot de la tara, al carui tata a fost profesor de seminar in Neamt.
La Biserica „Sf. Spiridon” a fost adus sotul doctoritei mitropolitului
Preotul Nicolae Stoian, de la Biserica „Sfintul Spiridon”, a fost inlocuit cu preotul Viorel Sava, administrator al Policlinicii „Sfintii Petru si Pavel”, a carui sotie este medicul mitropolitului. Singurul preot care a refuzat categoric sa plece din casa parohiala este Stefan Bittere, de la „Sfintii Atanasie si Chiril” (Biserica Vulpe, de pe Sararie), care a motivat ca nu are unde sa se mute din casa parohiala. Ca sa nu mai paroh, acesta a pus conditia sa fie inlocuit cu fiul sau, „preot doi” la parohia din Tomesti. Mitropolia nu i-a acceptat insa cererea dat fiind ca acesta este divortat, incercind inca sa impuna in locu-i un preot care lucreaza la Protopopiatul Iasi 1. Pe „lista neagra” a pensionarilor se afla, in afara de acestia, si mai multi preoti de la tara, intre ei numarindu-se Vasile Cirdei, din parohia Borsa (comuna Vladeni), si Mihai Sacrieru, din parohia Piciorul Lupului (comuna Ciurea).
„Toti te intreaba de ce te-au scos din parohie, de ce te-au dat afara”
Aceeasi soarta ii va paste de acum inainte pe toti preotii care implinesc 62 de ani, urmatorii pe lista fiind Constantin Grigoras, paroh la Biserica „Sfintul Dumitru” (Misai), dinspre „Eternitate”, profesor la Teologie, si Mihai Carp, preot intr-una dintre cele mai bine cotate parohii de linga Iasi, cea de la Letcani. Preotii pensionati pot, teoretic, sa mai slujeasca in parohiile pe care le-au condus inainte. Pentru asta, ei trebuie sa faca insa o cerere la Mitropolie, cu slabe sperante de a le fi aprobata, mai ales ca primul care a indraznit asta, preotul Teodor Irimia, a primit un raspuns in doi peri: nu i s-a zis nici ca poate, nici ca nu poate sluji la „Zlataust”. Altii, din orgoliu, spun ca nici in ruptul capului nu vor cere binecuvintare de la IPS Daniel, renuntind pur si simplu la ideea de a fi preoti. „Chiar daca mai esti primit sa faci un botez, o inmormintare, nu mai esti stapin. Daca nu ai aprobare poti sa mai oficiezi un serviciu religios doar cu aprobarea parohului, nu clandestin”, explica un preot pensionar. Dincolo de faptul ca unii au ramas fara case, ca venitul de la stat le-a scazut aproximativ cu un milion, prin transformarea salariului in pensie, cel mai important este ca si-au pierdut statutul social. „Ce, spune cineva ca te-ai pensionat? Nu, toti te intreaba de ce te-au scos din parohie, de ce te-au dat afara”, isi exprima durerea un preot. (Mirela CORLATAN)
Masura pensionarii se aplica numai in Arhiepiscopia Iasului
Majoritatea preotilor scosi la pensie de IPS Daniel au vazut in aceasta masura inca o modalitate a acestuia de a-si arata atotputernicia. In pofida valului de nemultumiri pe care l-a iscat din partea celor direct vizati, cit si a numerosi enoriasi atasati de parohii lor, mitropolitul nu a cedat, reglementarea aplicindu-se aproape in toate cazurile ca la carte. Si asta, desi -dupa cum sustin unii preoti – membrii Sfintului Sinod nu au acceptat-o. Propunindu-i-se generalizarea ei in toata tara, PF Teoctist s-ar fi opus pe motiv ca primul care ar trebui sa iasa la pensie ar trebui sa fie chiar el, intrucit are 88 de ani. „In Bucuresti, sint preoti care slujesc si la 98 de ani. Pensionarea preotilor nu este canonica. Poti sa fii preot cit te tin puterile, caci harul nu ti-l poate lua nimeni”, spune un preot pensionat. Vazind ca nu este imposibil de aplicat, IPS Daniel a incercat sa impuna masura si in celelalte eparhii din cadrul Mitropoliei Moldovei si Bucovinei. N-a avut insa succes, IPS Pimen, arhiepiscopul Sucevei si Radautilor, dupa ce a ordonat o inspectie, ajungind la concluzia ca toti preotii sai sint apti de a sluji, chiar daca au peste 62 de ani. Pensionarea la aceasta virsta este a doua masura impusa doar in Arhiepiscopia Iasului de mitropolitul Daniel, dupa ce anul trecut a batut in cuie interdictia divortului si a recasatoririi preotilor, care – desi este conforma cu canoanele – nu este nicaieri respectata ad-litteram. (M.C.)

Comentarii