Spargeti buboiul RATC-ul!

duminică, 28 aprilie 2002, 23:00
4 MIN
 Spargeti buboiul RATC-ul!

Disectia cadavrului RATC incepe azi in sedinta Consiliului Local (CL). Concluziile raportului de partajare a regiei de transport sint catastrofale: doua din trei masini ale regiei sint fiare vechi, iar calatorii se imputineaza cu sutele in fiecare zi. Numai in primele trei luni ale acestui an, sicriele ambulante ale regiei au adus pierderi de 30 milioane lei zilnic. In aceasta situatie disperata, sedinta de azi a CL va sta sub imperativul spargerii mamutului falimentar al RATC. Primarul Constantin Simirad a dat deja verdictul: "De miine (azi – n.r.) va incepe separarea patrimoniului actualei regii, care se va rupe in doua societati distincte". Cel mai probabil, transportul cu autobuze va fi condamnat sa fie redus pina la disparitie, in timp ce transportul electric ar trebui sa preia toti calatorii.
Parcul de masini al RATC este un mort ambulant
Conform raportului de partajare intocmit de o comisie a Primariei, parcul de masini al regiei de transport este un mort ambulant. Din 313 autobuze, tramvaie si troleibuze, 195 au un grad de casare de 100%, adica sint piese bune de dus la un cimitir de masini. Procentajul cel mai mare de "sicrie" este la autobuze: din 110 masini, 92 sint inutilizabile, in timp ce numai 83 de tramvaie din 158 si 20 de troleibuze din 45 au acelasi grad de uzura. Autobuzele ocupa primul loc si la pierderile produse. Pe fiecare kilometru parcurs, un autobuz produce pierderi de 1.930 lei, in timp ce un tramvai pierde 671 lei, iar un troleibuz, numai 55 lei. Acest lucru este vizibil si in cazul pierderilor din activitatea de transport de anul trecut: dintr-un total de 19,4 miliarde lei, 13,5 miliarde au fost inghitite de autobuze, pe linga 4,8 miliarde la tramvaie si 1,1 miliarde la troleibuze. "Practic, 70% din pierderile de anul trecut au fost inregistrate la autobuze. E adevarat ca acestea au un pret de cost mai mic pe kilometru parcurs, dar necesita cheltuieli uriase de reparatii. In plus, autobuzele transporta mai mult aerul decit pe ieseni, din cauza suprapunerii cu masinile de maxi-taxi", a explicat consilierul municipal Gheorghe Nichita.
Actuala structura RATC a favorizat furturi
In aceasta situatie, recomandarile raportului de partajare sint ca RATC sa fie separata in doua societati distincte. SC RATEC SA ar urma sa preia transportul electric, adica tramvaiele si troleibuzele, in timp ce SC "Autobuzul" SA va ramine cu autobuzele. In noua structura, sectia I a actualului RATC ar urma sa preia troleibuzele, in locul autobuzelor. Parcul de tramvaie va ramine in cadrul sectiilor a II-a si a III-a, iar ultima va fi impartita cu parcul de autobuze. In aceasta formula, investitiile Primariei vor fi practic inexistente, infrastructura regiei de transport permitind mutarile. Desi consilierii municipali membri in comisia economica sint de acord ca autobuzele detin ponderea cea mai importanta in producerea pierderilor, solutia de partajare nu este conturata inca. "Un singur lucru este cert: ca trebuie taiat sectorul transportului pe motorina de cel electric pentru a se diminua pierderile. Dar nu se stie inca daca autobuzele vor ramine doar ca o solutie de avarie in cazul caderii retelelor electrice, sau vor fi folosite in continuare la strada", a declarat consilierul Constantin Neculau. O parere asemanatoare a prezentat si Gheorghe Nichita. "Cred ca reducerea cheltuielilor la transportul pe motorina ar trebui sa fie o etapa intermediara pentru crearea unei noi societati, dar o divizare mi se pare costisitoare pentru ca presupune doua structuri de conducere", a spus Nichita. Pe de alta parte, Nichita crede ca actuala structura a regiei de transport a favorizat furtul. "S-au mascat foarte multe cheltuieli prin activitati care nu erau necesare", a mai spus Nichita.
Calcule pentru redresarea transportului public
Divizarea RATC ar urma acelasi model ca in cazul spargerii regiei de termoficare sau a directiei "Citadin". In primul caz, nou-infiintata regie "Termo-Gaz" a demonstrat ca poate fi mai eficienta decit mamutul RADET, care nu a progresat nici in noua formula. "In cazul spargerii ?Citadin? si RADET, s-au facut progrese in ceea ce priveste reducerea unor costuri", a confirmat Nichita. Eficientizarea SC RATEC SA ar putea fi facuta insa numai cu ajutorul Primariei, asa cum s-a intimplat cu "Termo-Gaz". Imediat dupa desprinderea de regia de termoficare, la "Termo-Gaz" s-au investit bani de la bugetul local in instalatii noi. Noua societate de transport ar trebui sa beneficieze de investitii pentru achizitia a 40 de troleibuze, care sa suplimenteze parcul existent. "O parte din bani ar putea fi scosi din casari sau chiar din vinzari de piese ale masinilor cu grad mare de uzura", a afirmat consilierul Constantin Neculau.
Doi directori in loc de unul
In fata acestor posibile scenarii, primarul Constantin Simirad este hotarit sa ia taurul de coarne. "Separarea regiei de transport a fost deja aprobata, in principiu, de CL. Dupa studiul de partajare, voi desemna aceeasi comisie sa alcatuiasca si separarea patrimoniului celor doua noi societati. De abia la sedinta de CL din luna mai se va vota separarea efectiva a RATC, care sa se faca in luna iunie", a declarat, ieri, Simirad. Acesta a adaugat ca in sedinta CL de azi se va face doar o informare a consilierilor in legatura cu concluziile raportului de partajare. Simirad nu are de gind sa mai astepte. "Voi numi, prin dispozitie, doi directori pentru cele doua societati, care sa se apuce de treaba", a mai spus Simirad. (Catalin PRISACARIU)

Comentarii